Siirry suoraan sisältöön

Lähijohtaminen sosiaalipalveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS1519-0K0S3

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Kati Honkanen
Timo Hintikka
Ryhmät
SOS17S1
Sosionomi
SOS17SM
Sosionomi
Opintojakso
SOSS1519
Toteutukselle SOSS1519-0K0S3 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• lähijohtamisen ja lähiesimiestyön periaatteet ja eri osa-alueet sekä ymmärtää niiden merkityksen perustehtävän toteuttamisessa
• henkilöstöjohtamisen, toimivan henkilöstösuunnittelun, ammatillisen osaamisen ja työn kehittämiseen liittyvät käsitteet ja niiden merkityksen osana johtamista
• johtamiseen liittyvän peruslainsäädännön sekä työsuojelu- ja työhyvinvoinnin perusteet
• tiimityön periaatteet ja tiimivastaavan keskeiset tehtävät
• opiskelija ymmärtää sosiaali- ja kasvatusalan konteksteissa tapahtuvan johtamisen erityispiirteet

Sisältö

•Lähijohtamisen perusteet
• Johtamisteoriat, johtamisen psykologia ja erilaiset johtamiskäsitykset
• Työhyvinvoinnin ja työsuojelun osa-alueet
• Henkilöstöhallinto: henkilöstösuunnittelun ja perustehtävän kannalta oleellinen lainsäädäntö
• Tiimivastaavan tehtävät ja tiimityö
• Sosiaalipalveluyksiköiden ja varhaiskasvatuksen johtamisen erityispiirteet

Oppimateriaalit

Niiranen V.ym. (2010) Johtaminen sosiaalialalla. Helsinki. Hakapaino Oy Reikko, K., Salonen, K. & Uusitalo, I. (2010) Puun ja kuoren välissä. Lähijohtajuus sosiaali- ja terveysalalla. Tampere: Yliopistopaino.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

• Päiväopiskelu: Asiantuntijaluennot,seminaarityöskentely, virtuaaliopiskelu ja oppimistehtävät. • Monimuoto-opiskelu: Asiantuntijaluennot, seminaarityöskentely, virtuaaliopiskelu ja oppimistehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

• Päiväopiskelu: Kontaktiopetus 24 h,virtuaaliopiskelu ja oppimistehtävät 121 h.• Monimuoto-opiskelu: Kontaktiopetus 8 h,virtuaali- ja itsenäinen opiskelu 70 ja oppimistehtävät 57 h.Yhteensä 135 tuntia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Erinomainen (5) Opiskelija
• osaa perustella ja arvioida erilaisten johtamisteorioiden soveltuvuutta erilaisissa johtamistilanteisiin
• osaa ehdottaa ja perustella henkilöstöjohtamisessa ja -suunnittelussa konkreettisia esimerkkejä sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamisesta että työn kehittämisestä
• osaa arvioida toimivan tiimityön työskentelyä ja tietää tiimivastaavan keskeiset tehtävät
• osaa kehittää ja tehdä johtopäätöksiä lainsäädäntöön perustuen erilaisista perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteista
• osaa arvioida ja vertailla tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja perustehtävän johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti

Kiitettävä (4) Opiskelija
• osaa arvioida ja analysoida erilaisten johtamisteorioiden soveltuvuutta erilaisiin johtamistilanteisiin
• osaa analysoida henkilöstöjohtamisessa ja - suunnittelussa konkreettisia esimerkkejä sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamisesta että työn kehittämisestä
• osaa arvioida toimivan tiimityön työskentelyä ja tietää tiimivastaavan keskeiset tehtävät
• osaa arvioida lainsäädäntöön perustuen erilaisia perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteita
• osaa arvioida tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja perustehtävän johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti

Hyvä (3) Opiskelija
• osaa esitellä ja vertailla erilaisia johtamisteorioita ja antaa niistä konkreettisia esimerkkejä
• osaa selittää toimintaa henkilöstöjohtamisesta ja – suunnittelusta konkreettisten esimerkkien pohjalta sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamiseen että työn kehittämiseen liittyviä periaatteita
• osaa selittää toimivan tiimityön työskentelyä ja tietää tiimivastaavan tehtäviä
• osaa selittää lainsäädäntöön perustuen perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteita
• osaa esitellä tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja perustehtävän johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti

Tyydyttävä (2) Opiskelija
• osaa esitellä ja kuvata erilaisia johtamisteorioita ja konkreettisia esimerkkejä
• osaa antaa esimerkin henkilöstöjohtamisesta ja – suunnittelusta ja luokitella työn kehittämisen menetelmiä
• tietää keskeisen lainsäädännön ja osaa selittää lainsäädäntöön perustuen perustehtävän sekä työhyvinvoinnin ja työsuojelun käsitteet
• osaa selittää toimivan tiimityön työskentelyä ja tietää tiimivastaavan tehtäviä
• osaa raportoida keskeisiä tekijöitä asiakastyön ja perustehtävän johtamisessa oman suuntautumisalueensa mukaisesti

Välttävä (1) Opiskelija
• osaa nimetä erilaisia johtamisteorioita ja osaa kuvata konkreettisen esimerkin
• osaa kuvata henkilöstöjohtamisen ja – suunnittelun käsitteet ja nimetä yksittäisiä työn kehittämisen menetelmiä
• osaa nimetä joitakin johtamiseen liittyviä lakeja ja kuvata niiden merkitystä perustehtävään sekä ymmärtää työsuojelun ja työhyvinvoinnin käsitteet
• osaa nimetä tiimityön työskentelyä ja tiimivastaavan tehtäviä
• osaa nimetä erilaisia tekijöitä asiakastyön ja perustehtävän johtamisessa oman suuntautumisalueensa mukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3) Opiskelija • osaa esitellä ja vertailla erilaisia johtamisteorioita ja antaa niistä konkreettisia esimerkkejä • osaa selittää toimintaa henkilöstöjohtamisesta ja – suunnittelusta konkreettisten esimerkkien pohjalta sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamiseen että työn kehittämiseen liittyviä periaatteita • osaa selittää lainsäädäntöön perustuen perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteita • osaa esitellä tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja asiakasprosessin johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti.

Kiitettävä (4) Opiskelija • osaa arvioida ja analysoida erilaisten johtamisteorioiden soveltuvuutta erilaisiin johtamistilanteisiin • osaa analysoida henkilöstöjohtamisessa ja - suunnittelussa konkreettisia esimerkkejä sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamisesta että työn kehittämisestä • osaa arvioida lainsäädäntöön perustuen erilaisia perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteita • osaa arvioida tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja asiakasproses-sien johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija • osaa perustella ja arvioida erilaisten johtamisteorioiden soveltuvuutta erilaisissa johtamistilanteisiin • osaa ehdottaa ja perustella henkilöstö-johtamisessa ja -suunnittelussa konkreettisia esimerkkejä sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamisesta että työn kehittämisestä • osaa kehittää ja tehdä johtopäätöksiä lainsäädäntöön perustuen erilaisista perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteista • osaa arvioida ja vertailla tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja asiakasprosessien johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Opiskelija on saavuttanut ammatillisissa opinnoissaan käsityksen sosiaali ja terveysalan johtamisen ja laadun kysymyksistä sekä tiimitoiminnasta.

Siirry alkuun