Varhaiskasvatuksen pedagogiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: SOSS1511-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
31.08.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 25
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija tiedostaa ja osaa perustella sekä arvioida omia ammatillisia, eettisiä ja pedagogisia periaatteitaan varhaiskasvatustyössä. Opiskelija kykenee tavoitteellisesti suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan pedagogista lapsilähtöisyyden periaatteiden mukaista ja lasten osallisuutta tukevaa toimintaa. Hän tietää varhaiskasvatuksen keskeiset sisällöt ja osaa soveltaa työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä.
Sisältö
• Varhaiskasvatuksen tavoitteet, sisällöt ja oppimisen alueet
• Varhaiskasvatuksen menetelmät, havainnointi ja arviointi
• Lapsilähtöisyys ja lapsen osallisuus
• Pedagogisen toiminnan suunnittelu
• Oman ammatillisuuden kehittymisen arviointi varhaiskasvatustyössä
Oppimateriaalit
Hujala, E ja Turja, L (toim)2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja.
Opetushallitus 2018. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.2013 Karila, K & Lipponen L (toim.)
Materiaali verkko-oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, virtuaaliopiskelu, itsenäiset oppimistehtävät, ryhmätyö, kirjallinen koe.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 35 h, virtuaaliopiskelu ja verkkotehtävät 40 h, ryhmätyö 20 h, Ryhmätentti 20h, oppimistehtävä 20h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Erinomainen (5) Opiskelija osaa ja kykenee erinomaisesti perustelemaan ja arvioimaan kriittisesti pedagogisia periaatteitaan. Hän osaa perustellusti suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatustyössä. Hän ymmärtää periaatteet lasten osallisuuden tukemiseen. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen sisällöt sekä osaa hyödyntää ja soveltaa erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä ajankohtaisia lähteitä.
Kiitettävä (4) Opiskelija kykenee perustelemaan ja arvioimaan pedagogisia periaatteitaan. Hän kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan pedagogista toimintaa varhaiskasvatustyössä. Hän ymmärtää periaatteet lasten osallisuuden tukemiseen. Opiskelija osaa esittää varhaiskasvatuksen sisällöt sekä osaa hyödyntää erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä ajankohtaisia lähteitä.
Hyvä (3) Opiskelija kykenee perustelemaan ja arvioimaan pedagogisia periaatteitaan. Hän kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan pedagogista toimintaa varhaiskasvatustyössä. Hän tunnistaa periaatteita lasten osallisuuden tukemiseen. Opiskelija tietää pääosin varhaiskasvatuksen sisällöt sekä osaa käyttää erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Hän on osoittanut kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä lähteitä.
Tyydyttävä (2) Opiskelija kykenee tunnistamaan ja kuvaamaan pedagogisia periaatteitaan. Hän tietää pedagogisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen lähtökohtia varhaiskasvatustyössä. Hän tunnistaa periaatteita lasten osallisuuden tukemiseen. Opiskelija tunnistaa varhaiskasvatuksen sisältöjä sekä tietää työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Kirjallisissa tehtävissään hän kuvaa aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähteitä
Välttävä (1) Opiskelija kuvaa pedagogisia periaatteitaan. Hän tietää pedagogisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen lähtökohtia varhaiskasvatustyössä. Hän tunnistaa niukasti periaatteita lasten osallisuuden tukemiseen. Opiskelija tunnistaa varhaiskasvatuksen sisältöjä sekä tietää joitain työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Kirjallisissa tehtävissään hän kuvaa aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähteitä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3) Opiskelija kykenee perustelemaan ja arvioimaan pedagogisia periaatteitaan. Hän kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan pedagogista toimintaa varhaiskasvatustyössä. Hän tunnistaa periaatteita lasten osallisuuden tukemiseen. Opiskelija tietää pääosin varhaiskasvatuksen sisällöt sekä osaa käyttää erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Hän on osoittanut kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä lähteitä.
Kiitettävä (4) Opiskelija kykenee perustelemaan ja arvioimaan pedagogisia periaatteitaan. Hän kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan pedagogista toimintaa varhaiskasvatustyössä. Hän ymmärtää periaatteet lasten osallisuuden tukemiseen. Opiskelija osaa esittää varhaiskasvatuksen sisällöt sekä osaa hyödyntää erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä ajankohtaisia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija osaa ja kykenee erinomaisesti perustelemaan ja arvioimaan kriittisesti pedagogisia periaatteitaan. Hän osaa perustellusti suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatustyössä. Hän ymmärtää periaatteet lasten osallisuuden tukemiseen. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen sisällöt sekä osaa hyödyntää ja soveltaa erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä ajankohtaisia lähteitä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tietää varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat. Hän tuntee alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen pääpiirteet. Opiskelijalla on kykyä kehittää ja pohtia omaa kasvatustyötään.