Perusturva ja sosiaaliohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SOSS1514-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
31.08.2020 - 23.10.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 41
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Kati Honkanen
- Tanja Tervanen
- Ryhmät
-
SOS19S1Sosionomi
-
SOS19SMSosionomi
- Opintojakso
- SOSS1514
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee perusturvan, sosiaaliturvan ja kuntoutuksen käsitteet ja palvelurakenteen
- arvioida kansalaisten/asiakkaiden ja eri kulttuuriryhmien perus- ja sosiaalisten oikeuksien toteutumista
- soveltaa alan keskeistä lainsäädäntöä ja säädöksiä palvelutarpeen arvioinnissa
- jäsentää sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen eri tasot osana sosiaaliturvan kokonaisuutta
- suunnitella ja käyttää sosiaali- ja palveluohjauksen menetelmiä asiakkaan oikeuksien toteutumiseksi
- ymmärtää asiakkaan ohjaus- ja neuvontaprosessin sekä oman roolinsa päätöksentekijänä
Sisältö
- Sosiaalioikeus, lainsäädäntö ja sosiaaliturvaan ja palvelujärjestelmään liittyvät käsitteet ja lähtökohdat
- Sosiaaliturva, sosiaalipalvelut ja sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaali-, asumis- ja palveluohjauksen käsitteet, menetelmät ja eri tasot
- Sosiaalilainsäädännön soveltaminen asiakasprosesseissa
- Sosiaali- ja palveluohjauksen kehittäminen
Oppimateriaalit
Hänninen K 2007: Palveluohjaus: asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin.
Jokinen & Juhila 2008: Sosiaalityötä aikuisten parissa
Kalliomaa-Puha,Kotkas & Rajavaara 2014: Harkittua? Avauksia sosiaaliturvan harkintavallan tutkimukseen. KELAN tutkimusosaston julkaisuja. Erityisesti luku Harkintavallan reunaehdot s. 8-59 ja Palola Elina artikkeli "Tätä laki voidaan soveltaa ainoastaan erittäin harkiten" s. 96-113 tai Karjalainen Vappu: Poliittisen harkinnan paradoksit. Kohderyhmänä pitkäaikaistyöttömät s. 114-133. Lisäksi artikkelit Rajavaara Marketta Ammattilaisten harkintavalta sosiaaliturvan edellytyksenä ja riskinä 136-155, Blomberg, Kallio ja Kroll Regulatiivista vai liberatiivista 182-202, Kotkas ja Kalliomaa-Puha s.204-225 ja kokonaan luku Asiakkaan harkinta s.274-306.
Nykänen Eeva, Kalliomaa-Puha, Mattila Yrjö toim. 2017. Sosiaaliset oikeudet -näkökulmia perustaan ja oikeuteen. THL.
Saari Juho 2015. Huono-osaiset.Elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla. Gaudeamus.
tai
Isola Anna-Maria ja Suominen Esa 2016. Suomalainen köyhyys. TSL. Into-Kustannus.
Zechner M. Toim. 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. SeAMK.B144. Myös
verkkojulkaisuna.
Sosiaalihuoltolaki (1301/2014)
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000)
Opetusmenetelmät
Luennot/webinaarit, oppimistehtävät, opintokäynnit
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yhteistyössä aikuissosiaalityön kanssa erikseen sovittavat tutustumiset sosiaaliohjaajan työhön.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät 113 h
Kontaktiopetus/webinaarit 22 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Erinomainen (5) Opiskelija osaa
¿ soveltaa sosiaali- ja hyvinvointioikeuksia erilaisissa asiakastilanteissa
¿ perustella sosiaalioikeuden periaatteiden toteutumisen pohjalta asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatilanteita
¿ analysoida asiakkaan oikeuksien toteutumista palveluohjauksessa ja palvelutarpeen arvioinnissa
¿ arvioida ja kehittää asiakassuhdetta sosiaalilainsäädännön pohjalta
Kiitettävä (4) Opiskelija osaa
¿ soveltaa sosiaali- ja hyvinvointioikeuksia erilaisissa asiakastilanteissa
¿ rakentaa sosiaalioikeuden periaatteiden toteutumisen pohjalta asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatilanteita
¿ analysoida asiakkaan asemaan ja oikeuksiin liittyvien säädösten huomioimista palvelutarpeen arvioinnissa
¿ arvioida asiakassuhdetta sosiaalilainsäädännön pohjalta
Hyvä (3) Opiskelija osaa
¿ selittää sosiaali- ja hyvinvointioikeuksien toteutumista erilaisissa asiakastilanteissa
¿ arvioida sosiaalioikeuden periaatteiden toteutumista asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatilanteissa
¿ perustella asiakkaan asemaan ja oikeuksiin perustuvien säädösten merkitystä palvelutarpeen arvioinnissa
¿ selittää asiakassuhteessa merkityksellisiä asioita
Tyydyttävä (2) Opiskelija osaa
¿ kuvata sosiaali- ja hyvinvointioikeudet ja niiden toteutumisen erilaisissa asiakastilanteissa
¿ antaa esimerkin sosiaalioikeuden periaatteiden toteutumista asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatilanteissa
¿ selittää asiakkaan asemaan ja oikeuksiin perustuvien säädösten merkitystä palvelutarpeen arvioinnissa
¿ kuvata asiakassuhteessa olevia merkityksellisiä asioita erityisesti toimeentuloturvaan, sosiaaliseen kuntoutukseen palveluohjaukseen ja vammaispalveluihin liittyvän lainsäädännön näkökulmista
Välttävä (1) Opiskelija osaa
¿ tunnistaa pääpiirteittäin sosiaali- ja hyvinvointioikeudet ja niiden toteutumisen erilaisissa asiakastilanteissa
¿ kuvata sosiaalioikeuden periaatteiden toteutumista asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatilanteissa
¿ löytää asiakkaan asemaan ja oikeuksiin perustuvia säädöksiä ja erotella niiden merkitystä palvelutarpeen arvioinnissa
¿ löytää joitakin asiakassuhteessa olevia merkityksellisiä asioita erityisesti toimeentuloturvaan, sosiaaliseen kuntoutukseen palveluohjaukseen ja vammaispalveluihin liittyvän lainsäädännön näkökulmista
Hylätty:
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3) Opiskelija osaa selittää sosiaali- ja hyvinvointioikeuksien toteutumista erilaisissa asiakastilanteissa - arvioida sosiaalioikeuden periaatteiden toteutumista asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatilanteissa - perustella asiakkaan asemaan ja oikeuksiin perustuvien säädösten merkitystä palvelutarpeen arvioinnissa - selittää asiakassuhteessa merkityksellisiä asioita.
Kiitettävä (4) Opiskelija osaa soveltaa sosiaali- ja hyvinvointioikeuksia erilaisissa asiakastilanteissa - rakentaa sosiaalioikeuden periaatteiden toteutumisen pohjalta asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatilanteita - analysoida asiakkaan asemaan ja oikeuksiin liittyvien säädösten huomioimista palvelutarpeen arvioinnissa - arvioida asiakassuhdetta sosiaalilainsäädännön pohjalta .
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija osaa - soveltaa sosiaali- ja hyvinvointioikeuksia erilaisissa asiakastilanteissa - perustella sosiaalioikeuden periaatteiden toteutumisen pohjalta asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatilanteita - analysoida asiakkaan oikeuksien toteutumista palveluohjauksessa ja palvelutarpeen arvioinnissa - arvioida ja kehittää asiakassuhdetta sosiaalilainsäädännön pohjalta.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ammattieettisestä näkökulmasta. Opiskelija hallitsee ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet. Hän osaa toimia ammatillisessa vuorovaikutussuhteessa. Opiskelija tuntee hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevan palvelujärjestelmän ja siihen liittyvän lainsäädännön.
Lisätiedot
Avoin AMK 1