Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen markkinointi (4 op)

Toteutuksen tunnus: LMSB2400-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
25.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Biotalousinstituutti
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Maaseutuelinkeinot (AMK)
Opettajat
Kaisa Kinnunen
Ryhmät
LMS24KM
Maaseutuelinkeinot (AMK)
Opintojakso
LMSB2400
Toteutukselle LMSB2400-3008 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojaksolla opit tekemään toimivan, asiakaslähtöisen markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Markkinointisuunnitelma toimii osana omaa liiketoimintasuunnitelmaasi. Opit suunnittelemaan ja toteuttamaan markkinointia sekä kotimaan että kansainvälisillä markkinoilla.

Opintojakson osaamiset
Toimintaympäristöosaaminen
Liiketoimintaosaaminen

Opintojakson osaamistavoite
Opintojaksolla opit tekemään toimivan, asiakaslähtöisen markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Markkinointisuunnitelma toimii osana omaa liiketoimintasuunnitelmaasi. Opit suunnittelemaan ja toteuttamaan markkinointia sekä kotimaan että kansainvälisillä markkinoilla. Opit markkinoinnin peruskäsitteet.

Sisältö

- Markkinoinnin käsitteet
- Business Model Canvas
- Biotalouden asiakasryhmät ja markkinointikanavat
- Biotalouden ansaintamallit
- Markkinointisuunnitelma osana liiketoimintasuunnitelmaa

Aika ja paikka

Opetus sisältää kontaktiopetusta ja webinaareja. Kontaktiopetus toteutetaan Biotalousinstituutissa Saarijärvellä. Käytännön markkinointitoimista sovitaan yhdessä opintojakson alussa.

Oppimateriaalit

Verkko-oppimisympäristön materiaali.

Opetusmenetelmät

Opiskelet opintojaksolla tavoitteiden mukaisia aihepiirejä kontaktiopetuksessa ja itsenäisesti tehtäviä suorittaen. Lisäksi osallistut biotalousalan markkinointiin käytännössä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso sisältää yritysvierailun.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta ei järjestetä tenttiä. Opintojakson arviointi perustuu vaiheistetusti tehtyyn markkinoinnin oppimispäiväkirjaan ja käytännön markkinointitöihin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus ja webinaarit 24 tuntia
Käytännön markkinointityöt 16 tuntia
Itsenäinen opiskelu 68 tuntia
Yhteensä 108 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana 1:
Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnet Business model canvas -työkalun.


Arvosana 2:
Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnet Business model canvas työkalun ja tunnistat sen käyttömahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämisessä. Tunnistat käsiteltävänä olevalle yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arvosana 3:
Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnistat käsiteltävänä olevalle yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Osaat suunnitella ja toteuttaa markkinointia, joka kehittää yrityksen liiketoimintaa halutulla tavalla. Tunnet Business model canvas työkalun ja tunnistat sen käyttömahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämisessä.

Arvosana 4:
Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnistat käsiteltävänä olevalle yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Osaat suunnitella ja toteuttaa markkinointia, joka kehittää yrityksen liiketoimintaa halutulla tavalla. Hallitset Business model canvasin käytön liiketoiminnan kehittämisen välineenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnistat käsiteltävänä olevalle yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Osaat suunnitella ja toteuttaa markkinointia, joka kehittää yrityksen liiketoimintaa halutulla tavalla. Hallitset Business model canvasin käytön liiketoiminnan kehittämisen välineenä. Osaat arvioida biotalousalan yritysten markkinointia ja liiketoimintaa ja ehdottaa kehittämistoimenpiteitä.

Esitietovaatimukset

-

Lisätiedot

Tehtävät arvioidaan asteikolla 0-5. Koko opintojakson arvosana perustuu näiden painotettuun keskiarvoon.

Siirry alkuun