Siirry suoraan sisältöön

Introduction to Game Sound Design (5 op)

Toteutuksen tunnus: HG00CF62-3002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
12.01.2026 - 20.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 160
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Avoin amk, nonstop, Like
Opettajat
Kalle Raijonkari
Mika Karhulahti
Ryhmät
HTG24S1
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
HTG22S1
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
HTG21S1
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
HTG23S1
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
ZJAHTG25S1
Avoin AMK, Tiko, amk-väylä, BIT, tradenomi amk
ZJA25SINO1
Avoin amk, Tiko, nonstop 1, verkko
HTG25S1
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Opintojakso
HG00CF62
Toteutukselle HG00CF62-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

The student is personally in charge of setting the weekly working hours towards the course completion. There is no minimum or maximum time for how long the student can work on the course, as long as the course is completed before the end of the spring semester 2026.

Tavoitteet

Kurssin tavoite:
Pelin äänisuunnittelun johdantokurssilla opit pelimusiikin ja äänisuunnittelun peruskäsitteet ja teoreettisen kehyksen. Tutustut myös äänisuunnittelun konventioihin ja menetelmiin. Kurssin suoritettuasi olet oppinut peliäänisuunnittelun teoreettisen kehyksen perusteet.

Et tarvitse tietoa musiikin tai äänien luomisesta tällä kurssilla. Tämä kurssi on suunnattu henkilöille, jotka haluavat oppia äänisuunnittelun maailmasta ja kuinka kommunikoida äänisuunnittelijoiden kanssa yhteistyössä.

Kurssin kompetenssit:
Monitieteinen osaaminen peleissä: Pystyt soveltamaan taitoja ja tietämystäsi äänisuunnittelun alalla pelituotannossa.
Pelin tuotanto-osaaminen: Pystyt tuottamaan arvoa peliprojektille työskennellessäsi tietyssä erikoisasiantuntijan roolissa.
Liiketoimintaosaaminen: Ymmärrät sopimusten, tarjousten, lisenssien ja tekijänoikeuksien merkityksen omassa työssäsi.

Kurssin oppimistavoitteet:
Kurssin suoritettuasi tunnet peliäänisuunnittelun perusteellisen teoreettisen kehyksen. Olet tutustunut äänituotannon peruskäytäntöihin ja terminologiaan. Sinulla on yleinen käsitys siitä, millaisia ääni- ja musiikkielementtejä on olemassa ja miten ne vaikuttavat pelikokemukseen. Sinulla on myös yleistä tietoa ääniin liittyvistä tekijänoikeuksista ja äänisuunnittelun liiketoiminta-asioista.

Sisältö

Kurssi on jaettu selkeisiin aiheisiin, jotka liittyvät äänisuunnitteluun. Opit visuaalisen kuvaston ja äänen välisen suhteen, äänisuunnittelusanaston, yleiset äänisuunnittelukonventiot, äänioikeudet ja liiketoiminta-aspektit. Opit myös kommunikoimaan äänisuunnittelijoiden ja muiden luovien työntekijöiden kanssa peliteollisuudessa.

Aika ja paikka

Nonstop, independent of time or place.

Oppimateriaalit

Mandatory learning materials will be provided in the course Moodle-space. Learning materials include videos, articles and e-books from Jamk’s library.

Recommended literature:
Aristopoulos, M. The Game Music Toolbox, 2023.
Enns, M. Understanding Game Scoring, 2021.
Phillips, W. A Composer’s Guide to Game Music, 2014.
Sinclair, J-L. Principles of Game Audio and Sound Design, 2020.

Opetusmenetelmät

The Introduction to Game Sound Design course is useful for both aspiring sound designers and other game development professionals who are looking to understand what the audio department does, and how to communicate with them. The course will be implemented by pre-recorded lectures and online learning assignments. During the course the student will learn the basic terminology and the general mindset of music and sound design in games in theory; the student will learn what is the role of sound design and the sound designer in games.

The course will be executed fully online, with all assignments and learning materials delivered via Moodle. The student can work on the course at their own pace but is recommended that the student paces their learning by studying one topic per week. To advance in the course, the student must demonstrate their understanding of the topics via quizzes. At the end of the course the student will demonstrate their learning by delivering a Sound Design Document, a summary of their learning and completing an exam. The use of ChatGPT and other similar tools is prohibited on the course.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

The course assessment is based 50-50 on the final exam, and the Final Boss assignment which consists of writing a Sound Design Document and a learning summary.

The exam is available online on the course Moodle page after all other learning assignments have been completed.
The exam can be attempted up to three times, and the grade from the latest attempt will be used in the course assessment.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

You have the right to apply for recognition of your studies if you have prior learning (e.g. university studies completed elsewhere) that can be accredited towards the degree you are currently completing.

The recognition of prior learning is possible in three primary ways: accreditation (replacement or inclusion), recognition of informal learning and studification. More precise info: Jamk Degree Regulations, section 17.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

One credit corresponds to 27 hours of work, which means that the load of 5 credits is approximately 135 hours. The students are required to manage their pace of learning by themselves and will schedule the 135 working hours according to their own calendars.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1): Ymmärrät peruskäsitteistön ja pelisoundisuunnitteluun liittyvät käytännöt sekä sinulla on yleinen käsitys äänisuunnittelijan työstä.

Tyydyttävä (2): Pystyt ymmärtämään peruskäsitteistön ja pelisoundisuunnitteluun liittyvät käytännöt omassa tuotannossasi. Kykenet yhdistämään samankaltaisia esteettisiä lähestymistapoja ääninäkökulmasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Täytät aiemmat kriteerit ja pystyt olemaan analyyttinen tuloksistasi. Voit olla analyyttinen äänellisen lähestymistapasi suhteen ja näet, millä tavalla esteettiset valintasi liittyvät yleisiin esteettisiin konventioihin taiteessa.

Erittäin hyvä (4): Täytät aiemmat kriteerit ja pystyt arvioimaan ja pohtimaan valintojasi äänisuunnittelun kontekstissa eri medioissa eri näkökulmista. Ymmärrät äänisuunnittelijan roolin pelikehitysprosessissa. Pystyt tekemään kriittisen näkökulman omaan työhösi taiteen alalla ja perustelemaan valintasi luovassa työprosessissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Täytät aiemmat kriteerit ja ymmärrät kattavasti äänisuunnittelun ja sen hyödyntämisen eri taideprojekteissa. Pystyt esittelemään ideoitasi eri ääni- ja esteettisten asiantuntijoiden näkökulmasta ja toteuttamaan näkemyksesi erilaisissa luovissa projekteissa. Ideasi ja suunnitelmasi tuovat jotain uutta ja inspiroivaa pöytään, ja kykenet yhdistämään äänen eri medioihin, taiteeseen ja estetiikkaan merkityksellisellä ja yllättävällä tavalla.

Lisätiedot

The course is fully independent, and the student will receive their grade when the project has been completed, and all the necessary assignments have been delivered. Students will also receive feedback about their Sound Design Documents from their peers.

Siirry alkuun