Siirry suoraan sisältöön

Community Based Interventions (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00CK29-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
24.08.2025 - 26.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
Toimintaterapeutti (AMK)
Opettajat
Jaana Ritsilä
kp 502 Toimintaterapia 1 Virtuaaliopettaja
Vastuuopettaja
Jaana Ritsilä
Ryhmät
STT24S1
Toimintaterapeutti (AMK)
Opintojakso
ST00CK29
Toteutukselle ST00CK29-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintojakso soveltuu niin päiväopiskelijoille kuin monimuoto-opiskelijoillekin, Oppiminen tapahtuu seuraavien keinojen kautta:aloituswebinaari, itsenäinen opiskelu, kansainväliset webinaarit, lähipäivät kampuksella, yhteisöprojekti sekä arviointimenetelmän käytön harjoittelu.

Opintojakso käynnistyy aloituswebinaarilla. Lisäksi opintojaksolla pyritään toteuttamaan kansainvälisiä webinaareja ulkomaisten kumppaneiden kanssa. Aikaerojen vuoksi nämä webinaarit saattavat ajoittua ilta-aikoihin ja niistä tiedotetaan viimeistään opintojakson alkaessa. Em. webinaareihin tulee kaikkien opintojakson opiskleijoiden osallistua.

Opintojaksolla on paljon itsenäistä opiskelua Moodle -oppimistympäristössä. Opiskelija valitsee suorittaako näitä tehtäviä itsenäisesti verkossa etänä vai luokkahuoneessa pienessä opiskelijatiimissä. Opintojakson 2h mittaiset luokkahuonevaraukset ovat vain niitä opiskelijoita varten, jotka haluavat tehdä tehtäviä tiiminä keskustellen. Mikäli opiskelija haluaa suorittaa nämä etänä itsenäisesti, hänen ei tarvitse tulla luokkahuoneeseen tai webinaariin näinä ajankohtina.

Opintojakson 6-8h lähipäiviin tulee kaikkien opintojakson opiskelijoiden osallistua. Nämä päivät sisältävät tutustumiskäyntejä ja käytännön harjoituksia sekä ammatillista keskustelua ja teorian reflektointia opintojakson teemoihin liittyen.

Opiskelijat toteuttavat yhteisöprojektin, joka sisältää projektin suunnittelun ja toteutuksen joko Jyväskylän seudulla tai omalla kotipaikkakunnalla. Projektin eri vaiheissa hyödynnetään Kanadalaista toimintaterapian teoriaa 2023. Projektista ei ole mahdollista hakea hyväksilukua, ellei opiskelijalla ole toteutettuna projektia, jossa hän on hyödyntänyt uusinta Kanadalaista toimintaterapian teoriaa.

Opiskelijat harjoittevat Ralla leikinarviointimenetelmän tai Housing Enabler esteettömyyden arviointimenetelmän käyttöä itsenäisesti tai pienryhmässä.

Tavoitteet

Purpose of the course:
The purpose of the course is to deepen your understanding of the principles of community-based work in the social and health sector.

Competences:
Internationality and multiculturalism
Responsibility and occupational justice 
Advocacy and promotion of occupational therapy services

Learning outcomes of the course:
After the course, you will know different communities and understand the role of communities facilitating or inhibiting occupational participation. You will know the cultural aspects of communities and how to promote occupational justice and equality through interprofessional collaboration. You will recall aspects of participation in the ICF (the International Classification of Functioning, Disability and Health).

You will be able to collaborate with communities to promote the health and well-being of their members through their participation in occupation.

You can plan and implement a small innovative developmental project in a community and use your professional competences independently in the project. You can critically evaluate the resources needed in your project and reflect on your own role as a professional in the project.

You will know how to use the Housing Enabler assessment method and use the assessment results to make the housing community more accessible for individuals. OR You will know how to use the RALLA -play observation method and use the assessment results to help children participate in their communities through play activities. You can write a document after using the assessment method.

Sisältö

The main content of the course is:

The basic concepts and cultural aspects of community-based interventions.

Examples of community-based interventions.

The use of your professional competence in planning and implementing a short developmental community-based project.

Basics of RALLA -play observation method OR Housing Enabler home accessibility assessment method as a tool to enhance community participation of the clients.

Documentation of RALLA or Housing Enabler assessment results.

The course may include possibilities for international collaboration with university students abroad (e.g., collaborative webinars, study visits or intensive international weeks).

Oppimateriaalit

Oppimateriallissa on ajankohtaista englanninkielistä kirjallistuutta ja tutkimusartikkeleita.

Scaffa, M,E. 2020. Occupational therapy in community and population health practice.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla toteutetaan lähiopetuspäiviä kampuksella, webinaareja sekä itsenäistä opiskelua.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson projektitehtävä suositellaan toteutettavaksi yhteistyössä työelämän kanssa.

Kansainvälisyys

Opintojakson mahdollistaa yhteistyön vaihto-opiskelijoiden kanssa. Opintojakso saattaa sisältää kaksi iltawebinaaria ulkomaisten korkeakouluopiskelijoiden kanssa ja/tai mahdollisuuden opintokäyntiin Iso-Britanniassa. Tarkemmat iltawebinaarien ajankohdat ilmoitetaan viimeistään opintojakson alkaessa. Opintojakson on tarjolla myös vaihto-opiskelijoille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteisöllisyyttä tukevan työskentelytavan perusteet 1 op
Yhteisöllisyyttä tukevan työskentelyn esimerkit 1 op
Ralla- arviointimentelmän perusteet TAI Housing Enabler -arviointimentelmän perusteet 1 op
Yhteisöllisyyteen liittyvä projektitehtävä 2 op
Yhteensä 5 op

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Pass
The student knows different communities and their role in facilitating or inhibiting occupational participation. The student lists cultural aspects of communities in promoting occupational justice and equality.

The student can plan and implement a small innovative developmental project in a community and use professional competences independently in the project. The student can reflect own role as a professional in the project.

The student knows how to use the Housing Enabler assessment method OR RALLA -play observation method. The student can write a clear document, after using the assessment method, including viewpoints enhancing community participation.

Lisätiedot

Vaihto-opiskelijat: 5

Siirry alkuun