Lapsilähtöinen lastensuojelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: SZ00CI90-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
17.11.2025 - 08.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
12.01.2026 - 15.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Riikka Rantanen
- Merja Nybacka
- Ryhmät
-
SKO24SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
ZJA26KSAvoin AMK, sote
-
SOS24SMSosionomi (AMK)
- Opintojakso
- SZ00CI90
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on lisätä ymmärrystäsi lastensuojeluprosessista osana sosiaalihuoltoa.
Osaamiset:
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen (Sosionomi AMK)
Sosiaalialan asiakastyön osaaminen (Sosionomi AMK)
Sosiaalialan eettinen osaaminen (Ssionomi AMK)
Eettisyys (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Kuntoutuksen palvelujärjestelmä (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Kuntoutuksen suunnittelu (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Osaamistavoitteet:
Tunnet alan juridisen säädöspohjan ja toimit keskeisen lainsäädännön (sosiaalihuoltolaki, lastensuojelulaki) mukaisesti. Tunnet keskeiset lastensuojelupalvelut.
Osaat kuvata lastensuojelun asiakas- ja palveluprosessin lapsilähtöisesti. Tunnistat palvelutarpeen ja osaat suunnitella ja arvioida tavoitteellista asiakastyötä.
Ymmärrät lastensuojelun tavoitteita, arvoja, periaatteita ja työskentelytapoja. Osaat ajatella lapsilähtöisesti ja ammattieettisesti sekä huomioida lapsen edun ja oikeudet työn lähtökohtana.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on lastensuojelun prosessi sekä sitä ohjaava lainsäädäntö: ennaltaehkäisevä lastensuojelu, lastensuojelutarpeen tunnistaminen, lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu (avohuolto, sijaishuolto, jälkihuolto) ja dokumentointi. Tarkastelun kohteena ovat lastensuojelua ohjaavat arvot, eettisyys ja lapsilähtöisyys.
Aika ja paikka
Katso koodilla SZ00CI90-3002 opintojakson opetuksen aikataulut osoitteesta https://lukkarit.peppi.jamk.fi
Oppimateriaalit
Lastensuojelulaki 2007/417
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Räty, Tapio (2023). Lastensuojelulaki - Käytäntö ja soveltaminen.
Lastensuojelun käsikirja / THL (verkkomateriaali)
Araneva, Mirjam (2022). Lapsen suojelu, toteuttaminen ja päätöksenteko. Käsikirja lapsen asioista päättävälle. Talentum Pro.
Kiili, Jaakola, Anis, Lamponen & Stenvall (toim.) (2024). Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään opetus- ja oppimismenetelminä webinaareja, itsenäistä työskentelyä, itsenäisesti tai pienryhmissä järjestettävää opintokäyntiä ja sen raportointia, Moodle- oppimisympäristössä tehtäviä testejä sekä pareittain tehtävää kirjallista oppimistehtävää. Oppimismenetelmänä sovelletaan integratiivista pedagogiikkaa (esim. casetyöskentely), joka yhdistää teorian, käytännön toteutuksen, reflektion ja sosiokulttuurisen tiedon eli osallistumalla opitun tiedon.
Opintojakson oppimisen kokonaisuus rakentuu osa kerrallaan. Siksi on tärkeää, että olet mukana jokaisessa webinaarissa. Webinaareissa saat ohjausta ja tukea opintojaksolla työskentelyyn ja etenemiseen. Webinaarit ovat vuorovaikutteisia oppimistilanteita ja tulet niihin valmistautuneena etukäteen annetun ohjeistuksen mukaisesti. Webinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia.
Mikäli käytät tehtävissä tekoälyä, lisää tehtäviin sanallinen kuvaus, miten, missä määrin ja missä kohdin olet sitä hyödyntänyt.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintokäynti lastensuojelun palveluita tarjoavaan organisaatioon
Kokemusasiantuntijan vierailu
Työelämäedustajan vierailu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentit (testit 2kpl) Moodlessa
Pareittain tehtävä kirjallinen oppimistehtävä
Opintokäynti ja sen raportointi Moodleen
Tarkemmat aikataulut löytyvät toteutuksen Moodle- työtilasta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit hakea hyväksilukua aiemmilla vastaavilla korkeakouluopinnoilla (sisältö/tavoitteet/laajuus), tai aiemmin hankitulla opintojakson sisältöihin ja tavoitteisiin soveltuvalla, vähintään yhden vuoden (12 kk) kestäneellä lastensuojelutyön työkokemuksella. Keskustele osaamisestasi opettajatutorisi kanssa ja tee tarvittaessa e-ahothakemus viimeistään kaksi viikkoa ennen opintojakson alkamista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 16h, webinaareihin valmistautuminen 10h, opintokäynti ja sen raportointi 10h, testit 2h,
itsenäinen työskentely ja pareittain tehtävä oppimistehtävä 97 h. Yhteensä 135 tuntia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1= Osaat kuvata lastensuojelun prosessin ja nimetä sitä ohjaavia lakeja. Osaat kertoa, mitä eettisyys ja lapsilähtöisyys lastensuojelussa tarkoittavat, ja mitkä periaatteet ja arvot työtä ohjaavat.
2= Osaat kuvata lastensuojelun prosessin ja kertoa siitä esimerkkejä. Osaat määritellä prosessia ohjaavia lakeja. Osaat selittää, mitä eettisyys ja lapsilähtöisyys lastensuojelussa tarkoittavat, ja mitkä periaatteet ja arvot työtä ohjaavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3= Osaat esitellä lastensuojelun prosessin ja kertoa siitä esimerkkejä. Osaat soveltaa prosessia ohjaavia lakeja. Osaat selittää, mitä eettisyys ja lapsilähtöisyys lastensuojelussa tarkoittavat, ja mitkä periaatteet ja arvot työtä ohjaavat. Osaat selittää, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännön työssä.
4= Osaat esitellä lastensuojelun prosessin ja perustella sitä, sekä tulkita prosessia ohjaavaa lainsäädäntöä. Osaat analysoida, mitä eettisyys ja lapsilähtöisyys lastensuojelussa tarkoittavat, ja mitkä periaatteet ja arvot työtä ohjaavat. Osaat perustella, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännön työssä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5= Osaat esitellä lastensuojelun prosessin ja arvioida sitä, sekä tulkita prosessia ohjaavaa lainsäädäntöä. Osaat analysoida, mitä eettisyys ja lapsilähtöisyys lastensuojelussa tarkoittavat, ja mitkä periaatteet ja arvot työtä ohjaavat. Osaat perustella, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännön työssä. Osaat liittää teemat laajempaan yhteiskunnalliseen kontekstiin.
Esitietovaatimukset
Suomalaisen sosiaalihuollon palvelujärjestelmän tunteminen.
Lisätiedot
Opintojakson arvioitavat suoritukset ovat opintokäynti ja sen raportointi (hyv-hyl), Moodle- testit (hyv-hyl) ja kirjallinen oppimistehtävä (0-5). Oppimistehtävään sisältyy opiskelijan henkilökohtainen itsearviointi, joka perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin. Opintojakson numeerinen arvosana annetaan kirjallisen oppimistehtävän perusteella.