Siirry suoraan sisältöön

Laadullinen tutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YZ00CB90-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.11.2025 - 08.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
26.01.2026 - 20.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
Organisaation ja talouden johtaminen, ylempi AMK
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen, ylempi AMK
Opettajat
Sami Kalliomaa
Ryhmät
YJH24S1
Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, tradenomi
YJM24S1
Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, restonomi
Opintojakso
YZ00CB90
Toteutukselle YZ00CB90-3014 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso on jaettu kolmeen osaan

2 op Laadullisen tutkimuksen tietoteoreettiset perusteet, tutkimusasetelman muodostaminen, laadullisen tutkimuksen prosessi.

2 op Aineiston hankintamenetelmät ja aineiston analyysimenetelmät, aineiston kuvaus ja aineiston analyysin työstäminen ja tulkinta.

1 op Laadullisen tutkimuksen luotettavuuden ja eettisyyden tarkastelu. Oppimisen reflektointi, oppimispäiväkirjan palauttaminen ja opintojaksopalaute.

Jokainen osa sisältä itsenäisiä ja ryhmässä tehtäviä tehtäviä.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät laadullisen tutkimuksen kokonaisuutta ja osaat hyödyntää laadullista tutkimusta ja sen menetelmiä työelämän kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.

Opintojakson osaamiset
Eettinen osaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Opintojason suoritettuasi sinulla on kokonaiskuva laadullisen tutkimuksen teoreettisista perusteista ja menetelmistä.

Ymmärtät laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia.

Tunnistat erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuuden erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen.

Ymmärrät tutkimusetiikan merkityksen laadullisessa tutkimuksessa.

Sinulla on valmiudet tehdä sekä arvioida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alasi tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Sisältö

Opintojaksolla opit laadullisen tutkimuksen lähestymistavoista ja tutkimusmenetelmistä, tutkimusaiheesi valintaan ja rajaamiseen sekä tutkimustehtäväsi muotoiluun liittyvistä perusteista. Opit myös aineiston keräämiseen ja analysointiin liittyvistä metodeista, tutkimuksen luotettavuuden varmistamisesta sekä eettisistä periaatteista ja käytänteistä.

Aika ja paikka

Opintojakson aikataulu
Opintojakso alkaa 26.1.2026 Moodle-oppimisympäristössä.

Tarkemman aikataulun löydät Moodle-oppimisympäristöstä.
Opintojakso päättyy 20.5.2026.

Opintojakson läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen alkamisajankohdasta. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää sitä, että olet palauttanut kolme viikon kuluessa 1. oppimistehtävän.

Aikataulutettu verkossa toteutettava opintojakso
Laadullinen tutkimus on monialainen kokonaan verkossa toteutettava opintojakso.
Opiskelusi tapahtuu aikataulutetusti Moodlesta löytyvän aikataulun mukaan.

Oppimateriaalit

Suositeltava kirjallisuus josta voit valita mitä hyödynnät tehtävien tekemisessä

Bryman, A. (2012). Social research methods. Oxford University Press.

Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches. Sage.

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2017). The Sage handbook of qualitative research. Sage.

Erikson, P., & Kovalainen, A. (2015). Qualitative methods in business research (2nd ed.). Sage.

Eskola, J., & Suoranta, J. (2014). Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino.

Fingerroos, O., Kajander, K., & Lappi, T.-R. (2022). Kulttuurien tutkimuksen menetelmät. Finnish Literature Society. https://doi.org/10.21435/tl.274

Ghauri, P. N., Gronhaug, K., & Strange, R. (2020). Research methods in business studies (5th ed.). Cambridge University Press.

Hirsjärvi, S., Hurme, H., & Gaudeamus oy. (2008). Tutkimushaastattelu: Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Gaudeamus Helsinki University Press.

Holloway, I., & Galvin, K. (2017). Qualitative research in nursing and healthcare (4th ed.). Wiley-Blackwell.

Klenke, K. (2016). Qualitative research in the study of leadership. Emerald.

Kyngäs, H., Mikkonen, K., & Kääriäinen, M. (Eds.). (2018). The application of content analysis in nursing science research. Springer.

Metsämuuronen, J. (2011). Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä 2 - opiskelijalaitos.

Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Sage.

Pietikäinen, S., & Mäntynen, A. (2019). Uusi kurssi kohti diskurssia. Vastapaino.

Puusa, A., & Juuti, P. (Eds.). (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.

Silverman, D. (2022). Doing Qualitative Research. Sage.

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2017). The Sage handbook of qualitative research (5th ed.). Sage.

Tuomi, J., & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.

Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto. (2021). Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/

Vilkka, H. (2021). Tutki ja kehitä (5th ed.). PS-Kustannus.

Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: Design and methods (6th ed.). Sage.

Opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät

Laadullinen tutkimus on verkossa toteutettava opintojakso. Opiskelet Moodle-oppimisympäristössä. Moodlesta löydät opintojakson ohjeistukset, aikataulut, tehtävät ja opiskelumateriaalit. Osallistut myös webinaareihin joissa työstät harjoitustehtäviä, reflektoit ja jaat oppimaasi yhteisöllisesti vertaisopiskelijoidesi kanssa. Sinulla tulee olla käytössäsi kamera, kuulokkeet ja mikrofoni webinaareihin osallistuessasi.

Työstät vaiheittainen eteneviä oppimistehtäviä ja reflektoit oppimasi laadullisen tutkimuksen työkirjaan.

Ohjaus
Saat ohjausta webinaareissa opettajalta ja vertaisopiskelijoiltasi yhteisöllisten oppimistehtävien muodossa.

Palaute
Saat sekä laadullista että määrällistä arviointia ja palautetta opintojaksolla tehtyihin tehtäviin, ryhmätyöanalyyseihin sekä reflektiotehtävään.

Annat opintojaksosta puoliväli- ja loppupalautetta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijaryhmäsi muodostaa työelämälähtöisen vertaisoppimisverkoston.

Opintojaksolla tehtävän tutkimusharjoituksen voi halutessaan tehdä yritykselle.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla hyödynnät kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta ja huomioit kehittämissuunnitelmassasi kansainvälisyyden näkökulmat.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit tutustua Jamkin tutkintosäännön 17§:ään harkitessasi opintojakson osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (hyväksilukemista) perustuen aiemmin hankkimaasi osaamiseesi ja opintojakson tavoitteisiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjeellinen ajankäyttösi 5 opintopisteen opintojaksolla on 135 työtuntia, joka jakautuu seuraavasti:

Orientaatio opintojaksoon 20 h
Oppimateriaaliin perehtyminen 40 h
Oppimistehtävien tekeminen 60 h
Verkkoluennot ja webinaarit 8 h
Itsearviointi ja palautteen antaminen 7 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä1
Opiskelija tietää laadullisen tutkimuksen teoreettiset perusteet, vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa erilaisia laadullisia aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija ymmärtää miten arvioidaan laadullista tutkimusta. Opiskelija tuntee miten laadullista tutkimusta on sovellettu oman alan tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Tyydyttävä 2
Opiskelija soveltaa laadullisen tutkimuksen teoreettisia perusteita, vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija osaa toteuttaa laadullisen aineiston keruun, joka soveltuu erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija osaa soveltaa laadullista tutkimusta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Opiskelija hallitsee laadullisen tutkimuksen teoreettiset perusteet, vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija osaa analysoida erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön. Opiskelija osaa analysoida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Kiitettävä 4
Opiskelija osaa luoda synteesin laadullisen tutkimuksen vahvuuksista ja heikkouksista. Opiskelija osaa luoda uutta tietoa käyttämällä hyödyksi laadullista aineistoa ja menetelmiä. Opiskelija osaa tutkia ja kehittää omaa alaansa hyödyntämällä laadullista tutkimusta uuden tiedon tuottamiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija tarkastelee kriittisesti laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija arvioi kriittisesti laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Esitietovaatimukset

Kehittämis-ja tutkimustoiminta tai vastaava osaaminen.

Lisätiedot

Arviointimenetelmät

Opintojaksolla hyödynnetään monia laadullisia arviointimenetelmiä kuten opettajan antamaa palautetta tehtävistä, itsearviointia sekä vertaisilta saatua palautetta webinaareissa.

Oppimisen arviointi on ns. kehittävää arviointia ja perustuu osaamistavoitteisiin.

Opintojaksolla noudatetaan tehtävien ohjeistuksissa Arenen suosituksia ja Jamkin sääntöjä mm. tekoälyn hyödyntämisessä ja mahdollisissa eettisissä kysymyksissä.

Siirry alkuun