Musiikkipedagogiikka varhaislapsuudessa (9 op)
Toteutuksen tunnus: KP00CC93-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 20.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 9 op
- Lähiosuus
- 9 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Toimipiste
- Suomalainen musiikkikampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Musiikkipedagogi (AMK), varhaisiän musiikkikasvatus ja kulttuurihyvinvointi
- Opettajat
- Leena Kangastalo
- Ryhmät
-
KPV24S1Varhaisiän musiikkikasvatus ja kulttuurihyvinvointi tutkinto-ohjelma (AMK)
-
KPV25S1Varhaisiän musiikkikasvatus ja kulttuurihyvinvointi tutkinto-ohjelma (AMK)
- Opintojakso
- KP00CC93
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Musiikkipedagogiikka varhaislapsuudessa -opintojakson ensimmäinen osa toteutuu syksyllä 2025 painottuen leikki- ja esiopetusikäisten musiikkiasvatukseen (4, 5 op);
toinen osa toteutuu keväällä 2026 painottaen esi- ja alkuopetusikäisten musiikkikasvatusta sekä soiton ryhmäopetuksen alkeiden ohjaamista (4,5 op)..
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on, että perehdyt alle kouluikäsen lapsen musiikkikasvatukseen. Osaat käyttää ja soveltaa monipuolisesti musiikkikasvatuksen työtapoja ja menetelmiä erilaisissa ohjaustilanteissa osallisuuden periaatteet huomioiden. Ymmärrät tavoitteellisen musiikkikasvatuksen elämyksellisen ja kokonaisvaltaisen lähestymistavan. Kykenet ohjaamaan eri-ikäisten ja erilaisten oppijoiden soiton alkeisopetuksen ja yhteismusisoinnin tuokioita. Harjoittelet oman laulun ja sovitusten tekemistä.
Ymmärrät opettajan ammatin eettisen ja yrittäjämäisen luonteen ja arvioit omaa ja toisten osaamista rakentavasti ja realistisesti.
Sisältö
Opintojakson sisältö:
Musiikilliset / yleiset tavoitteet opetuksessa
Musiikkikasvatuksen työtavat ja menetelmät
Soiton alkeisopetus ja yhteismusisointi erilaisissa toimintaryhmissä
Laulun tekeminen ja sovittaminen
Oppijalähtöisyys, elämyksellinen ja kokemuksellinen oppiminen
Opetuksen suunnittelu lapsen ikä- ja kehitystason huomioon ottaen.
Aika ja paikka
Suomalaien musiikkikampus
Oppimateriaalit
LINDEBERG-PIIROINEN, A. & RUOKONEN, I. (toim.) 2017. Musiikki varhaiskasvatuksessa -käsikirja. Classicus Oy.
RUOKONEN, I., RUSANEN, S. & VÄLIMÄKI, A-L. 2009.Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa:Iloa, ihmettelyä ja tekemistä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).
RUOKONEN, I (toim.) Ilmaisun ilo. Käsikirja 0-8 -vuotiaiden taito- ja taidekasvatukseen.2022. PS-Kustannus.
Ruokonen, I. 2016 .Esi- ja alkuopetuksen musiikin didaktiikka. Finn Lectura.
Opetusmenetelmät
Osallistut kontakti- ja verkko-opetukseen, joka sisältää luentoja, demonstraatioita ja workshop-työskentelyä. Opit leikki-, esikoulu- ja alkuopetusikäisien lasten musiikkikasvatuksen tavoitteellisen suunnittelun sekä toteuttamisen periaatteet. Tutustut varhaisiän musiikkikasvatuksen opetus - ja ohjausmateriaaleihin sekä -menetelmiin. Harjoittelet ryhmän ohjausta demonstraatioiden avulla.
Saat ideoita viisikielisen kanteleen, laattasoittimien ja ukulelen soitonopettamiseen ohjatessasi lapsiryhmiä. Harjoittelet ryhmänohjausta opiskelijaryhmässäsi omien sovitusten tekemisen ja niiden ohjaamisen kautta. Tutustut soiton ja teorian alkeisopetuksen materiaaleihin sekä oppimispeleihin.
Työskentelet itsenäisesti muiden opiskelijoiden kanssa pienryhmässä toteuttaen pienoisprojektin lapsiperheille jossain yhteisössä esim. Gradian lastenmusiikkipäivä.
Tutustut varhaisiän musiikkikasvatukseen sekä varhaisiän musiikinopettajan työhön seuraamalla eri-ikäisten lasten muskariryhmiä.
Kirjoitat oppimispäiväkirjaa, jossa kuvaat oman oppimisprosessin kehittymistä.
Opintojakson materiaalit ja tehtävät ovat verkko-oppimisympäristössä, jonne palautat myös kaikki tekemäsi tehtävät.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tuntiseurannat voit tehdä valitsemassasi kohteessa esim. Gradian ja seurakunnan muskareissa, yksityisissä musiikkikouluissa ja kotipaikkakunnan muskareissa.
Pienprojekti toteutetaan jossain kohteessa lähistöllä esim.leikkipuistossa tai suomalaisen musiikkikampuksen lastentapahtumissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen: Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistut kontaktiopetukseen 74 - 84 h.
Seuraat varhaisiän musiikinopetuksen tunteja 15 h.
Olet mukana toteuttamassa pienoisprojektia 82 h.
Teet annetut tehtävät, harjoitukset ja kirjoitat oppimispäiväkirjaa 62 h.
Kokonaistuntimäärä 9 op =243 h
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Ymmärrät musiikkikasvatuksen kokonaisvaltaisen lähestymistavan tunnilla käydyissä keskusteluissa sekä kirjallisissa tehtävissä. Osaat suunnitella ja toteuttaa tavoitteellista musiikkitoimintaa monipuolisesti musiikkikasvatuksen työtapoja ja menetelmiä käyttäen ja soveltaen. Osoitat osaamistasi monipuolisesti kirjallisissa sekä käytäntöön sovellettavissa harjoitustehtävissä. Osoitat kypsää itsesi arvioimisen ja kehittämisen taitoa demonstraatioissa ja harjoittelussa.