Siirry suoraan sisältöön

Etäratkaisujen vaikuttavuuden ja käytettävyyden arviointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: EKSKZ183-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
11.03.2021 - 30.11.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Opettajat
Kaisa Lällä
Tuukka Laava
Erica Svärd
Vastuuopettaja
Kaisa Lällä
Ryhmät
EKS20SEK
Etäratkaisut kuntoutumisen tukena
Opintojakso
EKSKZ183
Toteutukselle EKSKZ183-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan osaat soveltaa tietoa etäratkaisun käyttämiseen liittyvistä tekijöistä suhteessa asiakkaan omaan kuntoutumisprosessiin huomioiden ympäristötekijät sekä eettiset lähtökohdat. Osaat kriittisesti arvioida ja perustella kuntoutumisen etäratkaisujen soveltuvuutta asiakkaalle tai asiakasryhmille huomioiden asiakkaan toimintakyvyn. Osaat perustella etäkuntoutumisen ratkaisujen valintaa huomioiden asiakkaan, palveluntuottajan tai yhteiskunnan hyötynäkökulmat.

Sisältö

Opintojaksolla perehdyt teknologian hyväksymisen teoreettisiin malleihin. Lisäksi tutustut erilaisiin käytettävyyden arviointi menetelmiin, joita voit hyödyntää implementoinnissa. Opit tietoturvaan, tietosuojaan ja eettisiin näkökulmiin liittyviä asioita, joita sinun tulee huomioida erilaisia etäratkaisuja käyttäessäsi. Opintojaksolla tutustut vaikuttavuuden arviointiin sekä kustannusvaikuttavuuden ja tehokkuuden arvioinnin perusperiaatteisiin..

Oppimateriaalit

EU-Direktiivi (2016/21012) Julkisen sektorin elinten verkkosivustojen ja mobiilisovellusten saavutettavuudesta.

Kettunen P. Vaikuttavuuden arviointi sosiaalija terveydenhuollon palveluissa. Turun kaupunki. Kaupunkitutkimusohjelma TUTKIMUSRAPORTTEJA 2/2017. https://www.turku.fi/sites/default/files/atoms/files/tutkimusraportti_2-2017.pdf

Klemola, K. (2015). Tuottavuuden, vaikuttavuuden ja kustannusvaikuttavuuden arviointi alueellisesti integroiduissa sosiaali-ja terveyspalveluissa–palvelujen käyttöön perustuva malli ja esimerkkejä.

Ovaska S., Aula A. & Majaranta P. (toim.) Käytettävyystutkimuksen menetelmät. Tietojenkäsittelytieteiden laitos. Tampereen yliopisto. Raportti B-2005-1

Saariluoma P., Kujala T., Kuuva S., Kymäläinen T., Leikas J., Liikkanen L.A. & Oulasvirta A. (toim.) 2010. Ihminen ja teknologia - hyvän vuorovaikutuksen suunnittelu.

Tahedoorst H. A review of technology acceptance and adoption models and theories. Procedia Manufacturing. Vol 22, 2018, pages 960-967.

Teknologia ja etiikka sosiaali- ja terveysalan hoidossa ja hoivassa. 2010. Etene julkaisuja 30.

Opetusmenetelmät

Opetus toteutetaan hyödyntämällä käänteistä luokkahuone -menetelmää, jossa opiskelija perehtyy ennen kontaktitunteja määriteltyyn ennakkomateriaaliin. Kontaktituntien aikana syvennetään ennakkomateriaaleissa käsiteltyä teotriatietoa ja harjoitellaan mm. käytettävyyden arviointiin liittyvien menetelmien käyttöä käytännössä.

Opintojakso koostuu itsenäisestä työskentelystä, videoiduista verkkoluennoista sekä työpajatyyppisistä kontaktitunneista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään työelämän asiantuntijaluennoitsijoita mm. kustannusvaikuttavuuteen ja käytettävyyden käytännön sovelluksiin liittyen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Orientoituminen: 5 h
Tiedon haku, oppimateriaaliin perehtyminen: 82 h
Kirjalliset tehtävät: 20 h
Itsearvointi ja vertaispalaute: 4 h
Kontaktiopetukseen osallistuminen 24 h
Yhteensä 135 h (5 op)

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijan tehtävät sekä osaaminen on arvioitu portfolioon. Lähipäivässä esitetty pitchauspuhe on ohjeenmukainen. Puheessa opiskelija esittelee valitsemansa teknologisen ratkaisun tai sovelluksen tuoden esille käytettävyyteen ja käyttöönottoon liittyviä näkökulmia. Opiskelija huomioi tietoturvan ja –suojaa sekä eettisiä näkökohdat. Opiskelija perustelee etäratkaisun tai sovelluksen hyötyä asiakkaan, organisaation sekä yhteiskunnan näkökulmasta. Opiskelija ottaa kantaa käyttöönottoon tuoden esille sitä edistäviä että estäviä tekijöitä. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä eettiset näkökohdat liittyen teknologiseen ratkaisuun tai sovellukseen.

Opiskelija on tehnyt itsearvioinnin pohtien oman osaamisen kehittymistä opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin peilaten.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti lähipäivään ja osoittaa lähipäivässä perehtyneensä annettuihin materiaaleihin.

Lisätiedot

Arviointi perustuu opintojakson arviointikriteereiden ohella opiskelijan jatkuvaan itsearviointiin.

Siirry alkuun