Siirry suoraan sisältöön

3D BasicsLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: HG00CF53

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
englanti
Vastuuhenkilö
Risto Koskenkorva

Osaamistavoitteet

Kurssin tavoite (tavoitteet):
Kiinnostavatko silmiinpistävät visuaaliset elementit sinua? Oletko miettinyt, miten saada omat 3D-tuotoksesi julkaistuun peliin? Mitkä ovat 3D-taiteen (grafiikan) prosessit pelituotannon kontekstissa? Haluatko luoda tyyliteltyjä hahmoja, rakentaa valokuvan kaltaisia maisemia tai suunnitella vetovoimaisia pelimaisemia?

Nykyään peleillä on upea graafinen esitystapa, vaikka visuaaliset tyylit vaihtelevatkin suuresti. On olemassa monia ydinpelikehitystyökaluja, joilla voidaan luoda näitä visuaalisia elementtejä, ja on tärkeää, että visuaalinen taiteilija ymmärtää työkalujen tarkoitukset ja miten niitä käytetään mahdollistamaan, tukemaan tai nopeuttamaan pelitaiteen (grafiikan) tuotantoprosesseja.

Kurssin osaamiset:
- Pelituotanto: Opiskelija voi tuottaa 3D-grafiikkaan liittyvää sisältöä peliprojektille ja osaa työskennellä työkalujen kanssa merkityksellisellä ja systemaattisella tavalla. Opiskelija voi toteuttaa 3D-grafiikkaan liittyviä resursseja pelimoottorilla. Opiskelija voi tuottaa arvoa peliprojektille työskennellessään 3D-grafiikkaan liittyvässä erikoistumisroolissa.
- Oppimisen oppiminen: Ottaa myös vastuun ryhmän oppimisesta ja jakaa opitun.

Kurssin oppimistavoitteet (tulokset):
Kurssin suoritettuasi ymmärrät, mitä 3D-pelitaide (grafiikka) on ja mitä työkaluja ja tuotantoketjuja käytetään luomisprosesseissa. Pystyt määrittämään tietyn resurssin tekniset vaatimukset ja soveltamaan mallinnustekniikoita ja parametreja sen mukaisesti. Kykenet erottamaan erilaiset 3D-taiteen tyylit ja tuottamaan sisältöä niiden ohjeiden mukaisesti. Voit soveltaa taitojasi 3D-taiteen erikoisosaajana tuottaaksesi 3D-grafiikan rakennuspalikoita (sisältöä) peliin tai monenlaisiin sovelluksiin.

Sisältö

3D-perusteet antavat sinulle tarvittavat työkalut ja tiedon suunnitella ja luoda objekteja hahmoista digitaalisiin ympäristöihin. Joitain teorioita ja työkaluja, joihin perehdyt tällä kurssilla, ovat 3D-grafiikan teoria, suunnittelu ja työkalut. Työkalut sisältävät suunnittelu- ja tuotantotyökalut 3D-sisällölle. Teoria sisältää koko 3D-tuotantoputken, mukaan lukien pelimoottorin 3D-grafiikka. Saat kokemusta 3D-taiteen (grafiikan) luomisprosessista erikoisalan näkökulmasta 3D-rakennuspalikoiden luomisen ja käytön kautta.

Tämä kurssi keskittyy peruskäsitteisiin liittyen 3D-tuotantoketjuun: sisällöntuotantoketjuun, mesh-mallintamiseen, digitaaliseen skulptaukseen, retopologiaan, mallin tektuuripinnan levittämiseen, teksturointiprosesseihin (saumattomat tekstuurit, tekstuurimaalaus, tekstuurin beikkaus), shader-suunnitteluun, tuomiseen-viemiseen pelimoottoriin ja pelimoottorin grafiikkaan liittyviin ominaisuuksiin ja asetuksiin.

Esitietovaatimukset

Ei edellytetä aiempaa 3D-grafiikkakokemusta. Perustaidot pelimoottorin käytössä odotetaan. Perustuntemus pelitaiteesta on toivottavaa. Taidot muiden liittyvien työkalujen, kuten versionhallintajärjestelmän tai minkä tahansa taiteen tuotantotyökalun, kanssa ovat hyödyllisiä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1): Tunnet 3D-pelitaiteen teorian periaatteet ja niihin liittyviä keskeiset kehitystyökalut. Ymmärrät, miten luodaan ja käytetään yksinkertaisia 3D-pelitaiteen resursseja työkaluilla ja pelimoottorilla hyödyntäen valitsemasi erikoisalan teoriaa ja taitoja. Voit olla tuottava rajatussa taiteilijan roolissa.

Tyydyttävä (2): Ymmärrät suurimman osan pelitaideteorian periaatteista ja niihin liittyvistä ydinkehitystyökaluista. Ymmärrät omaisuuden työnkulun eri vaiheet. Ymmärrät 3D-taiteilijan roolin resurssien käsittelyssä. Voit tuottaa yksinkertaisia ​​3D-pelitaiteen resursseja pelimoottoriin alusta alkaen tai muokkaamalla valmiita resursseja taidetyökaluilla hyödyntäen valitsemasi erikoisalan teoriaa ja taitojasi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Ymmärrät suurimman osan 3D-pelitaiteen teorian periaatteista ja niihin liittyvistä ydinkehitystyökaluista ja voit analysoida valmiita 3D-taiteen resursseja. Pystyt tuottamaan 3D-pelitaiteen resursseja pelimoottoriin alusta alkaen tai muokkaamalla valmiita resursseja taidetylkaluilla, hyödyntäen valitsemasi erikoisalan teoriaa ja taitoja. Voit soveltaa taitojasi ja tietämystäsi mallien optimointiin ja yleisimpien virheiden korjaamiseen. Pystyt erottamaan erilaiset 3D-taidetyylit toisistaan. Voit soveltaa hankittua tietoa todellisessa kehitysprojektissa.

Erittäin hyvä (4): Hallitset 3D-pelitaiteen teorian peruskäsitteet ja niihin liittyvät ydinkehitystyökalut. Pystyt tuottamaan monimutkaisia valmiita 3D-pelitaiteen resursseja pelimoottoriin alusta alkaen tai merkittävästi muokkaamalla valmiita resursseja taidetyökaluilla, hyödyntäen valitsemasi erikoisalan teoriaa ja taitoja. Pystyt analysoimaan ja muuttamaan työprosessejasi saadaksesi parempia tuloksia nopeammin. Voit hyödyntää hieman edistyneempiä aiheita, kuten ???. Pystyt olemaan tuottava taiteilijan roolissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Ymmärrät perusteellisesti 3D-pelitaiteen teorian periaatteet ja olet erittäin taitava niihin liittyvien ydinkyhitystyökalujen kanssa. Pystyt käyttämään taitojasi suunnitellaksesi ja kehittääksesi korkealaatuisia valmiita 3D-pelitaiteen resursseja pelimoottoriin alusta alkaen tai merkittävästi muokkaamalla valmiita resursseja taidetyökaluilla. Kykenet keskustelemaan analyyttisesti sekä esittämään ja puolustamaan (tiedon ja todisteiden perusteella) mielipiteitäsi valitsemastasi visuaalisesta tyylistä. Osaat arvioida erilaisten työprosessien tehokkuutta ja valita oikean tehtävää varten. Pystyt arvioimaan kriittisesti ja analyyttisesti olemassa olevia valmiita taideresursseja. Olet tehnyt yhteistyötä muiden pelikehittäjien kanssa projekteissasi.

Lisätiedot

Sopiva kaikille, jotka ovat kiinnostuneita pelitaiteen luomisprosessista 3D-grafiikan näkökulmasta.

Siirry alkuun