Game ProgrammingLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: HG00CI44
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- englanti
- Vastuuhenkilö
- Risto Koskenkorva
Osaamistavoitteet
Kurssin tavoitteet:
Oletko koskaan halunnut tehdä pelin omien toiveidesi mukaan?
Pelialan kehitys ei ole koskaan ollut yhtä helppoa aloittaa kuin nykyään, kun kaikki tarvittavat työkalut ovat vapaasti saatavilla. Kuitenkin, jotta voit saada pelin toimimaan haluamallasi tavalla näillä työkaluilla, sinun tulisi silti ymmärtää pelin teknologinen toiminnallisuusnäkökulma perusteellisesti. Tekninen puoli sisältää ohjelmoinnin tai käsikirjoittamisen.
Nyt sinulla on mahdollisuus hyödyntää loogisia taitojasi ja aloittaa pelit, jotka todella tekevät jotain! Annetaan logiikan jyllätä!
Kurssin osaamiset:
- Pelituotanto: Opiskelija pystyy tuottamaan peliohjelmointiin liittyvää sisältöä peliprojektiin ja työskentelemään työkalujen kanssa merkityksellisellä ja systemaattisella tavalla. Opiskelija osaa ohjelmoida moottorikohtaisella kielellä ja ymmärtää varojen roolin. Opiskelija pystyy tuottamaan arvoa peliprojektille työskentelemällä peliteknologiaan liittyvässä erikoisasiantuntijan roolissa.
- Oppimisen oppiminen: Ottaa myös vastuun ryhmäoppimisesta ja jakaa opitun.
Kurssin oppimistavoitteet (tulokset):
Kurssin suoritettuasi ymmärrät, mitä pelitoiminnallisuuksia ovat ja mitä työkaluja voit käyttää niiden luomiseen. Tiedät myös, miten niitä voidaan käyttää yhdessä pelimoottorin kanssa peliteknologian teorian, ohjelmointikonseptien ja periaatteiden mukaisesti pelin prototyyppien (ja pelien) kehittämiseksi. Pystyt soveltamaan tietojasi teknisten rakennuspalikoiden luomiseen pelin prototyyppiin (tai peliin).
Sisältö
Kurssilla perehdytään muun muassa pelimoottorin editoriin, integroituun kehitysympäristöön (IDE) ja versionhallintajärjestelmään. Peliteknologian teoria, ohjelmoinnin periaatteet ja käsitteet sisältävät pelimoottorin sovellusohjelmointirajapinnan (API) ja olioperusteisen ohjelmoinnin (OOP). Käytät vähintään joitakin pelimoottorin kielten, API:n ja OOP:n ominaisuuksia toteuttaaksesi lähdekoodin yksinkertaisille toiminnallisuuksille (tai jopa pelimekaniikoille) pelin prototyypissä. Saat kokemusta pelin prototyypin luomisesta ja käytöstä teknisten rakennuspalikoiden avulla pelimoottorissa.
Esitietovaatimukset
Ei edellytetä aiempaa peliohjelmointikokemusta. Perustaidot pelimoottorin käytössä odotetaan. Riittävä (minimaalinen) ohjelmointitaito (ohjelmointikielen yleinen hallinta, perusrakenteet, syntaksi, funktiot/metodit) odotetaan. Taidot muiden liittyvien työkalujen, kuten versionhallintajärjestelmän ja IDE:n, kanssa ovat hyödyllisiä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä (1): Sinulla on perustiedot ohjelmointikielestä ja siihen liittyvistä ydinkehitystyökaluista. Ymmärrät, miten luodaan yksinkertaisia pelitoimintoja ja mekaniikkoja alusta alkaen ohjelmointikielellä ja pelimoottorilla hyödyntäen luokkia, metodeja, muuttujia ja muita perustoimintoja.
Tyydyttävä (2): Sinulla on perustava ymmärrys suurimmasta osasta Ohjelmointiin liittyvistä käsitteistä. Kykenet käyttämään yksinkertaisia pelitoimintoja ja mekaniikkoja ohjelmointikielellä ja pelimoottorilla, hyödyntäen luokkia, metodeja, muuttujia ja muita perustoimintoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Sinulla on perustavanlaatuinen ymmärrys suurimmasta osasta olioperustaisen ohjelmoinnin käsitteitä ja pystyt analysoimaan valmiita skriptejä ja toimintoja. Pystyt muokkaamaan valmiita tai luomaan omia yksinkertaisia pelitoimintoja ja mekaniikkoja ohjelmointikielen ja pelimoottorin avulla.
Erittäin hyvä (4): Olet perehtynyt pääasiassa olioperustaisen ohjelmoinnin keskeisiin käsitteisiin. Pystyt luomaan pelitoimintoja ja mekaniikkoja tyhjästä ohjelmointikielen ja pelimoottorin avulla. Pystyt hyödyntämään hieman edistyneempiä aiheita, kuten tapahtumia. Olet tehnyt yhteistyötä muiden pelinkehittäjien kanssa projektissasi/projekteissasi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Olet erittäin kyvykäs pääkonsepteissa Objekti-Orientoidussa Ohjelmoinnissa ja kykenet arvioimaan valmiita toiminnallisuuksia kriittisesti. Voit käyttää taitojasi kehittääksesi omia pelitoiminnallisuuksia ja mekaniikoita. Pystyt luomaan monimutkaisia pelitoiminnallisuuksia ja mekaniikoita käyttäen ohjelmointikieltä ja pelimoottoria. Olet tehnyt yhteistyötä muiden pelikehittäjien kanssa projekteissasi.
Lisätiedot
Sopiva kaikille, jotka ovat kiinnostuneita pelin luomisprosessista teknologisesta näkökulmasta.