• Evidence-based Mental Health Promotion (YSSK0102-3003),
         15.08.2022 – 11.12.2022,  5 cr  (YSY22ST, ...) — Face-to-face +-
    Learning outcomes of the course
    The purpose of the course is to deepen the understanding of evidence based mental health promotion and the perspectives related to it.

    After the course you are able to critically evaluate national and international perspectives, good practices and special issues of mental health promotion. You have competence to analyze the agency, developmental needs and future perspectives of the social- and health care services from the mental health promotion point of view, also critically examine and develop the realization of participation from the perspectives of individual, family, community and society- You have competence to apply multidisciplinary, research-based mental health promotion related knowledge in different development activities and to implement mental health promoting methods in your own field of expertise and critically evaluate their impact
    Course contents
    - Mental health promotion strategies, programs and campaigns (in municipal-, national-, EU- and international levels)
    - Prevention and promotion, evidence-based in mental health promotion
    - Ethical questions and stigma related to promotion of mental health
    - Participation and prevention of exclusion
    - Recovery orientation
    - Early interaction and trauma orientation
    - Digital methods supporting mental health promotion
    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1 and 2
    Opintojakson arvosana muodostuu opintojakson kirjallisen tehtävän perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

    Saadaksesi arvosanan 1 tai 2 kykenet hakemaan tietoa opintojakson aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä. Kykenet soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa, mutta et osoita aihealueen kriittistä arviointia. Osallistumisesi opintojaksolle on vaihtelevaa ja kirjallisissa tehtävissä tuotat vain osin tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä. (not translated)
    Assessment criteria - grade 3 and 4
    Opintojen arvosana muodostuu opintojakson kirjallisten tehtävien perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

    Saadaksesi arvosanan 3 tai 4 kykenet hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista, että kansainvälisistä tietolähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella. Osaat tehdä analyysiä ja synteesiä aihealueesta ja osoitat kykeneväsi käyttämään hankkimaasi tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä. Osallistumisesi opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä tuotat tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä. (not translated)
    Assessment criteria - grade 5
    Opintojen arvosana muodostuu opintojakson kirjallisten tehtävien perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

    Saadaksesi arvosanan 5 kykenet hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin. Osoitat syvällisen näkemyksen aihealueesta ja kykenet kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia, tutkimukseen perustuvia toimintatapoja. Osallistumisesi opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä tuotat selkeää, tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Location and time

    Intensive days will be 24.-25.11.2022, in Jyväskylä

    Planned learning activities, teaching methods and guidance

    Pre-assignment, two consecutive intensive days in Jyväskylä (includes lectures, group works), written assignment

    Lecturer(s)

    Katja Kokkinen

    Learning materials and recommended literature

    Kirjasta Santos, JC. & Cutcliffe, JR. 2018. European Psychiatric/Mental Health Nursing in the 21st Century. A Person-Centered Evidence-Based Approach. Springer International Publishing Switzerland. Chapters 17, 18, 23.

    Doyle, L., Ellilä, H., Jormfedlt, H., Lahti, M., Higgins, A., Keogh, B., Meade, O, Sitvast, J., Skärsäter, I. Stickley, T. & Kilkku, N. (2017). Preparing master-level mental health nurses to work within a wellness paradigm: Findings from the eMenthe project. International Journal of Mental Health Nursing 27(2), pp. 823-832. doi: 10.1111/inm.12370

    Tamminen, N., Solin, P., Kannas, L., Linturi, H., Stengård, E. & Kettunen, T. (2018). Mental health promotion competencies in the health sector based on a Delphi study. The Journal of Mental Health Training, Education and Practice 13(6), 297-306. Saatavilla: https://doi.org/10.1108/JMHTEP-01-2018-0003

    Lecturer(s)

    Katja Kokkinen

    Timing

    15.08.2022 - 11.12.2022

    Learning assignments and student workload

    Pre-assignment 1 ect, intensive days 1 ect, written assignment 3 ect

    Enrollment

    01.08.2022 - 04.09.2022

    Content scheduling

    Pre-assignment will be given a month before intensive days. Written assignment will be given during the intensive days.

    Groups
    • YSY22ST
    • YSY22SK
    • ZJAYSY22ST
    • ZJAYSY22SK
    Assessment methods

    The course is a part of deepening Mental health - and addiction care Master´s degree -studies and it can not be studied separately.

    Degree Programme

    Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Credits
    • 5 cr
    Unit

    School of Health and Social Studies