Skip to main content

Brand Management (5 op)

Toteutuksen tunnus: YHYYM310-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 04.09.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
05.09.2022 - 13.11.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 45
Koulutus
Master's Degree Programme in International Business Management
Organisaation ja talouden johtaminen, ylempi AMK
Master's Degree Programme in Sport Business Management
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen, ylempi AMK
Opettajat
Sunday Olaleye
Ryhmät
YHO21S1
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
YMJ21S1
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
YBB22VS
Master's Degree Programme in International Business, vaihto-opiskelu/Exchange studies
ZJA22SH
Avoin AMK, lita
YHS21S1
Master's Degree Programme in Sport Business Management
YBB21S1
Master's Degree Programme in International Business
Opintojakso
YHYYM310
Toteutukselle YHYYM310-3010 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Brändäys on nykyään yhtä tärkeää kulttuurin ja politiikan saralla kuin se aikoinaan oli markkinatuotteille.
Mutta mikä tekee brändeistä ja brändäyksestä niin voimakkaita?
Mikä selittää brändäystekniikoiden globaalin leviämisen?
Tai vielä perustavanlaatuisemmalla tasolla: mikä on brändi?
Miten rakennamme brändin?
Miten hallitsemme jo olemassa olevaa brändiä?
Minkälaisia haasteita johtajat, markkinointitoimistot ja kuluttajat kohtaavat vuorovaikutuksessa brändien kanssa?
Miten eri sidosryhmät luovat ja ylläpitävät brändejä dynaamisissa ympäristöissä?
Näihin kysymyksiin tämä kurssi pyrkii vastaamaan.

Kurssilla tarkastelemme useita teoreettisia näkökulmia brändiin ja ymmärrämme, kuinka jokainen teoreettinen lähestymistapa edellyttää erilaista brändinhallinnan työkalupakkia.
Lähestymme brändäystä monesta näkökulmasta – rationaalisesta brändäyksestä tunteisiin vetoavaan brändäykseen ja kulttuuriseen brändäykseen.

Teoreettisen perustan täydentämiseksi käsittelemme tosielämän strategisia haasteita, joita brändit ja niiden johtajat kohtaavat, ja opimme onnistuneista ja epäonnistuneista brändistrategioista.
Ymmärrämme myös, miten brändit ja brändinhallinta ovat kehittyneet 2000-luvulla sekä mitkä ovat brändinhallinnan kehityskaaren keskeiset eettiset, ympäristölliset ja sosiokulttuuriset vaikutukset.
Tutustumme muun muassa seuraaviin käsitteisiin: ainutlaatuinen myyntiväittämä (USP), mielenmaiseman positiointi (mindspace positioning), kulttuurinen brändistrategia sekä suorituskykymittarit, kuten brändiarvo (brand equity), brändirakkaus (brand love) ja äänivolyymi (share of voice).

Kurssin suoritettuaan opiskelijoiden tulisi pystyä:

Soveltamaan sopivia brändäysteorioita ja työkalupakkeja käytännön tapaustutkimuksiin

Arvioimaan kriittisesti erilaisia lähestymistapoja brändin suorituskyvyn mittaamiseen

Yhdenmukaistamaan tiedonfilosofiset oletukset sopivan lähestymistavan kanssa

Osoittamaan sujuvuutta brändistrategioiden rakennuspalikoiden hallinnassa

Tunnistamaan sopivat segmentointistrategiat oikeilla perusteilla, määrittelemään kohderyhmät ja soveltamaan relevantteja brändipositiostrategioita

Ymmärtämään kuluttajabrändihallinnan kehityskaaren

Kurssilla kehitettävät osaamiset:

Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus:
Osoitat kykyä seurata globaaleja trendejä ja kehityskulkuja brändijohtamisen alalla.
Pysyt ajan tasalla kestävistä kansainvälisistä alan standardeista, toimit tehokkaasti ja sopeudut kansainvälisiin ja monikulttuurisiin työympäristöihin.
Tunnistat myös kulttuurienvälisen osaamisen merkityksen brändijohtamisen tehtävissä.
Nämä osaamiset korostavat globaalin tietoisuuden ja monimuotoisissa kulttuurikonteksteissa menestymisen tärkeyttä brändijohtamisen alalla.

Sisältö

Tarkastelemme brändin kehittämisen strategista merkitystä organisaation menestyksen edistäjänä.
Käsiteltävät aiheet kattavat brändikäytäntöjen kehittämisen eri yritystoimintojen ja strategisten yritysaloitteiden yhteydessä, mukaan lukien: tuotelanseeraus, uudelleenorganisointi, kilpailu-uhka, identiteetin kehittäminen, viestintä ja asiakaskokemukset.

Aika ja paikka

Physical class in Rajakatu campus from 05.09.2022 to 13.11.2022.

Oppimateriaalit

Keller, K. L. 2012. Strategic Brand Management. Building, Measuring and Managing Brand Equity, 4th edition, NJ: Prentice-Hall.

Additional Material / Recommended Reading Material

Kapferer, J.N. 2012. The New Strategic Brand Management. Advanced Insights & Strategic Thinking. Fifth Edition.
Keller K., Aperia, T. & Georgeson, M., 2012, Strategic Brand Management: A European Perspective. Prentice-Hall.

The teacher incharge will provide you with the lecture notes lectures note that contains academic literature, videos, blogs, short article, etc. related to the focused topic are

Opetusmenetelmät

The course follows face-to-face learning method where students participate in lectures, workshops and other study activities organized in classroom.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

The final item of assessment in the brand management course is the individual project. For an individual project, students need to develop a brand marketing communication plan. The brand communication plan include use of marketing communication tool both traditional and digital tools to build brand.
For students to prepare a brand marketing communication plan, they may consider one question of their choice from the lists below:

a) As a customer, you are the recipient of brand marketing communication, select a company that you like and describe its brand marketing communication, secondary association and suggest the ways to improve it?
or
b) If you are working in a company then you may consider this: What kind of brand marketing communication your company is using to build its brand and suggest the ways to improve it?
or
c) If you want to open your own company: Make a brand marketing communication plan for your own company using marketing communication tools both traditional and digital to build brand and secondary association.

General instruction
The plan should be a maximum of ten pages in length (including cover page and contents). The plan should be written according to JAMK reporting instructions.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 hours
- Lessons 32 h
-Assignments, presentations 48
-Independent reading and research 55

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1):
Osoitat teoreettista ja käsitteellistä tietoa brändijohtamisen tunnistamiseen ja analysoimiseen annetun tapauksen avulla.
Osaat osittain soveltaa tietoa päätöksenteossa.
Ymmärrät brändijohtamisen merkityksen strategisessa johtamisessa.
Teoreettinen pohja on kuitenkin rajallinen.

Tyydyttävä (2):
Osaat valita ja soveltaa sopivia lähestymistapoja oman brändijohtamisongelman analysointiin ja hyödyntämiseen.
Kirjoitat melko vaatimattoman raportin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):
Analysoit kriittisesti oman organisaatiosi brändijohtamisen ongelmia, kehität ratkaisuja näihin ongelmiin ja kommunikoit niistä myös kansainvälisesti.
Osaat kirjoittaa lähes virheettömän raportin, joka sisältää keskustelua organisaatiotasolta ja/tai oman asiantuntemuksesi tasolta.

Kiitettävä (4):
Analysoit kriittisesti oman organisaatiosi brändijohtamisen ongelmia sekä muutat ja kehität brändijohtamisen käytäntöjä.
Osaat kirjoittaa laadukkaan raportin, joka sisältää myös kansainvälisiä viitteitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5):
Kehität uuden käytännön ratkaisun brändijohtamiseen yhdistäen sen organisaation strategiseen johtamiseen.
Kirjoitat korkeatasoisen, painokelpoisen ja pohdiskelevan raportin, joka sisältää rakentavaa kritiikkiä ja useita kansainvälisiä viitteitä.

Esitietovaatimukset

Varhainen oppiminen IB-kandidaattiohjelmassa

Lisätiedot

avoin amk 5

Go back to top of page