Gerontologinen hoitotyö (3 op)
Toteutuksen tunnus: SHZP1510-0K0T2
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Irmeli Matilainen
- Ryhmät
-
ZJA19SS1Avoin amk, HYVI, ryhmä 1, AMK-polut
-
VAm20K2Sosiaali- ja terveysalan monimuoto,kevät 2020
-
SAR19SMSairaanhoitaja
- Opintojakso
- SHZP1510
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija tuntee terveeseen ikääntymiseen liittyviä muutoksia sekä iäkkäiden ihmisten terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä. Hän ymmärtää iäkkään ihmisen/asiakkaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisen merkityksen ja osaa hyödyntää monipuolisesti menetelmiä, joilla aktiivista ikääntymistä edistetään. Hän osaa hakea gerontologiseen hoitotyöhön liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa ja seurata ajankohtaista keskustelua. Hän motivoituu tarkastelemaan ikääntymistä voimavaralähtöisesti eri näkökulmista.
Sisältö
Gerontologinen hoitotyö käsitteenä Iäkäs ihminen ja hänen perheensä/läheisverkostonsa hoitotyön asiakkaana
Ikääntymisprosessi ja siihen vaikuttavia tekijöitä
Terveyden ja toimintakyvyn arviointi sekä edistäminen erilaisissa toimintaympäristöissä
Muistiterveys ja sen edistäminen sekä muistisairaudet
Palliatiivisen hoidon ja saattohoidon perusteita
Iäkkään ihmisen lääkehoidon erityispiirteitä
Hoitotyön asiantuntijan osaaminen sekä rooli monialaisessa työryhmässä
Oppimateriaalit
Gerontologia. 2013. Toim. E. Heikkinen, J. Jyrkämä & T. Rantanen. Helsinki: Duodecim. Vanheneminen ja terveys. 2009. Toim. Lyyra, T-M, Pikkarainen, A. & Tiikkainen, P. Helsinki: Edita.Gerontologinen hoitotyö. 2010. Toim. Voutilainen, P. & Tiikkainen, P. Porvoo: WSOYpro. Geriatria. 2010. Toim. Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R & Viitanen M. Kustannus Oy Duodecim.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
PÄIVÄOPISKELU Osallistuminen kontaktiopiskeluun. Yksilö- ja ryhmätehtävät (Näyttöön perustuva hoitotyö-tehtävä ja esitys). Verkko-oppiminen. Tentti ja/tai case-tehtävä. MONIMUOTO-OPISKELU Verkko-opinnot/-tehtävät/Näyttöön perustuva hoitotyö tehtävä ja esitys
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
PÄIVÄOPISKELU Kontaktiopiskelu 20h. Verkko-opiskelu 20h. Yksilö- ja ryhmätehtävät 11h. Itsenäinen työskentely 30h. MONIMUOTO-OPISKELU Verkko-opiskelu 81h Optimaan ja siellä olevaan materiaaliin tutustuminen, oppimiskeskustelut, verkkotehtävät/seminaaritehtävä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
5
Opiskelija analysoi oppimistehtäviensä kautta ikääntymismuutoksia sekä terveyden ja toimintakyvyn vaaratekijöitä eri näkökulmista. Hän arvioi menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä selvitetään sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Oppimistehtävissä hän osoittaa ymmärtävänsä hoitotyön vastuun ja roolin moniammatillisessa yhteistyössä sekä analysoi gerontologiseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä. Hän osaa arvioida osaamistaan ja tunnistaa vahvuutensa sekä kehittämishaasteensa gerontologisessa hoitotyössä.
4
Opiskelija osoittaa oppimistehtävissä tunnistavansa ikääntymismuutoksia sekä terveyden ja toimintakyvyn vaaratekijöitä. Hän soveltaa tehtävissä menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Hän ymmärtää hoitotyön vastuun ja roolin moniammatillisessa yhteistyössä sekä pohtii gerontologiseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä. Hän tarkastelee omaa osaamistaan osaamisalueella.
3
Opiskelija osoittaa tehtävien kautta tunnistavansa ikääntymismuutoksia sekä terveyden ja toimintakyvyn vaaratekijöitä. Oppimistehtävissä hän tuo esille menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Hän tunnistaa hoitotyön vastuun ja roolin moniammatillisessa yhteistyössä sekä pohtii gerontologiseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.
2-1
Opiskelija muistaa ikääntymismuutoksia sekä terveyden ja toimintakyvyn vaaratekijöitä. Hän tunnistaa menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Hän tunnistaa hoitotyön vastuun ja roolin moniammatillisessa yhteistyössä sekä pohtii gerontologiseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Hylätty 0
Opiskelija ei saavuta opintojaksolle asetettuja tavoitteita eikä täytä edellä kuvattuja kriteereitä.
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
Avoin AMK