Siirry suoraan sisältöön

Opettaminen ammattina (5 op)

Toteutuksen tunnus: KMZP0102-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
31.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Musiikkipedagogi (AMK)
Opettajat
Mika Loponen
Tuija Rautio
Mari Kolu
Ryhmät
KPD19S1
Musiikkipedagogi
Opintojakso
KMZP0102
Toteutukselle KMZP0102-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoitus on, että saat yleiskuvan opettajan työstä ja alat rakentaa tietoisesti omaa ammatti-identiteettiäsi musiikkipedagogina. Pääset tällä opintojaksolla lähdeaineistojen ja yhteisten pohdintojen avulla luomaan käsitystäsi musiikkipedagogin työn tulevaisuudesta. Opintojakson tarkoituksena on myös perehdyttää sinua pedagogisten opintojesi opiskelutapoihin ja digitaalisiin oppimisympäristöihin.

Opintojakson osaamiset:
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Eettinen osaaminen
Pedagoginen osaaminen
Digipedagoginen osaaminen
Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen

Opintojakson tavoitteet:
Opintojakson tavoitteena on, että osaat tarkastella opettajan työtä ja sen tulevaisuutta laaja-alaisesti erityisesti musiikkialalla. Kykenet rakentamaan oman perustellun ja tietoisen käsityksesi opettajan ammatista ja ammatti-identiteetistä sekä ymmärrät opettajan ammatin eettisen ja yrittäjämäisen luonteen. Tavoitteena on, että osaat seurata oman opetusalasi sisällöllistä ja pedagogista keskustelua sekä kehittämistyötä. Osaat käyttää digitaalisia oppimisympäristöjä opiskelijana.

Sisältö

Pedagoginen ajattelu ja opettajan ammatillinen kasvu
Opettajan työtä ohjaavat arvot ja eettiset periaatteet
Opettajan ammatti-identiteetti
Opettajan työtä ohjaavat säädökset ja normit
Opettaja ja yrittäjyys
Tulevaisuuden opettajan osaaminen
Verkko-oppimisympäristöt ja –alustat

Oppimateriaalit

Opetushallitus. Viitattu 14.4.2020. https://www.oph.fi/fi
Stenberg, K. 2011. Riittävän hyvä opettaja. Jyväskylä: PS-kustannus.
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra. Viitattu 14.4.2020. https://www.sitra.fi/

Opetusmenetelmät

Opintojaksoon sisältyy lähiopetusta, webinaareja ja etätyöskentelyä yksin ja pienryhmissä. Opintojaksolla työstät musiikkipedagogin työn tulevaisuutta käsitteleviä oppimistehtäviä yhteistoiminnallisesti. Oppimistehtävien tarkoituksena on oman ammatti-identiteettisi rakentaminen. Lähiopiskelupäiviin valmistaudut perehtymällä annettuihin lähdeaineistoihin. Opiskeltuja sisältöjä jaetaan yhteisesti keskustellen ja muilta oppien.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentin sijaan osoitat osaamisesi tekemällä opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät annetun aikataulun mukaisesti opintojakson aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea opintojakson korvaavuutta seuraavissa tapauksissa:

1. mikäli olet aiemmin suorittanut kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen tai ammattikasvatuksen perusopinnot/approbatur arvosanan (25 op/15 ov)

2. mikäli olet tehnyt tavoitteiltaan ja laajuudeltaan vastaavan opintojakson Jyväskylän yliopiston musiikkikasvatuksen opinnoissa

3. mikäli olet suorittanut saman opintojakson aikaisemmin toisessa ammattikorkeakoulussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson toteutus muodostuu
Lähiopiskelusta ja webinaareista 35 h
Oppimistehtävien työstämisestä yhteistoiminnallisesti 50 h
Itsenäisestä työskentelystä 50 h

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa etsiä ja tulkita opettajan työtä käsittelevää tutkimuskirjallisuutta ja kokemustietoa ammatti-identiteettinsä tueksi.
Opiskelija tietää erilaisia skenaarioita musiikkipedagogin työn tulevaisuudesta.
Opiskelija kykenee myönteiseen vuorovaikutukseen yhteistyökumppaneiden kanssa.

Opiskelija hyödyntää digitaalisia oppimisympäristöjä oppimisensa tukena.
Opiskelija hahmottaa tulevaisuuden uusien teknologioiden sallimia mahdollisuuksia musiikkipedagogin työssä.

Esitietovaatimukset

-

Lisätiedot

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli.

Opintojakson aikana, eri työskentelyvaiheissa annat ja saat vertaispalautetta. Opintojakson päätteeksi teet itsearvioinnin. Kouluttaja antaa palautetta ja tekee arviointikriteerien perusteella arviointipäätöksen.

Siirry alkuun