Opettaminen ammattina (5 op)
Toteutuksen tunnus: KMZP0102-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
31.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Toimipiste
- Lutakon kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Musiikkipedagogi (AMK)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoitus on, että saat yleiskuvan opettajan työstä ja alat rakentaa tietoisesti omaa ammatti-identiteettiäsi musiikkipedagogina. Pääset tällä opintojaksolla lähdeaineistojen ja yhteisten pohdintojen avulla luomaan käsitystäsi musiikkipedagogin työn tulevaisuudesta. Opintojakson tarkoituksena on myös perehdyttää sinua pedagogisten opintojesi opiskelutapoihin ja digitaalisiin oppimisympäristöihin.
Opintojakson osaamiset:
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Eettinen osaaminen
Pedagoginen osaaminen
Digipedagoginen osaaminen
Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen
Opintojakson tavoitteet:
Opintojakson tavoitteena on, että osaat tarkastella opettajan työtä ja sen tulevaisuutta laaja-alaisesti erityisesti musiikkialalla. Kykenet rakentamaan oman perustellun ja tietoisen käsityksesi opettajan ammatista ja ammatti-identiteetistä sekä ymmärrät opettajan ammatin eettisen ja yrittäjämäisen luonteen. Tavoitteena on, että osaat seurata oman opetusalasi sisällöllistä ja pedagogista keskustelua sekä kehittämistyötä. Osaat käyttää digitaalisia oppimisympäristöjä opiskelijana.
Sisältö
Pedagoginen ajattelu ja opettajan ammatillinen kasvu
Opettajan työtä ohjaavat arvot ja eettiset periaatteet
Opettajan ammatti-identiteetti
Opettajan työtä ohjaavat säädökset ja normit
Opettaja ja yrittäjyys
Tulevaisuuden opettajan osaaminen
Verkko-oppimisympäristöt ja –alustat
Oppimateriaalit
Opetushallitus. Viitattu 14.4.2020. https://www.oph.fi/fi
Stenberg, K. 2011. Riittävän hyvä opettaja. Jyväskylä: PS-kustannus.
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra. Viitattu 14.4.2020. https://www.sitra.fi/
Opetusmenetelmät
Opintojaksoon sisältyy lähiopetusta, webinaareja ja etätyöskentelyä yksin ja pienryhmissä. Opintojaksolla työstät musiikkipedagogin työn tulevaisuutta käsitteleviä oppimistehtäviä yhteistoiminnallisesti. Oppimistehtävien tarkoituksena on oman ammatti-identiteettisi rakentaminen. Lähiopiskelupäiviin valmistaudut perehtymällä annettuihin lähdeaineistoihin. Opiskeltuja sisältöjä jaetaan yhteisesti keskustellen ja muilta oppien.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin sijaan osoitat osaamisesi tekemällä opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät annetun aikataulun mukaisesti opintojakson aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit hakea opintojakson korvaavuutta seuraavissa tapauksissa:
1. mikäli olet aiemmin suorittanut kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen tai ammattikasvatuksen perusopinnot/approbatur arvosanan (25 op/15 ov)
2. mikäli olet tehnyt tavoitteiltaan ja laajuudeltaan vastaavan opintojakson Jyväskylän yliopiston musiikkikasvatuksen opinnoissa
3. mikäli olet suorittanut saman opintojakson aikaisemmin toisessa ammattikorkeakoulussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson toteutus muodostuu
Lähiopiskelusta ja webinaareista 35 h
Oppimistehtävien työstämisestä yhteistoiminnallisesti 50 h
Itsenäisestä työskentelystä 50 h
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa etsiä ja tulkita opettajan työtä käsittelevää tutkimuskirjallisuutta ja kokemustietoa ammatti-identiteettinsä tueksi.
Opiskelija tietää erilaisia skenaarioita musiikkipedagogin työn tulevaisuudesta.
Opiskelija kykenee myönteiseen vuorovaikutukseen yhteistyökumppaneiden kanssa.
Opiskelija hyödyntää digitaalisia oppimisympäristöjä oppimisensa tukena.
Opiskelija hahmottaa tulevaisuuden uusien teknologioiden sallimia mahdollisuuksia musiikkipedagogin työssä.
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli.
Opintojakson aikana, eri työskentelyvaiheissa annat ja saat vertaispalautetta. Opintojakson päätteeksi teet itsearvioinnin. Kouluttaja antaa palautetta ja tekee arviointikriteerien perusteella arviointipäätöksen.