Perhehoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SHZC1500-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
31.08.2020 - 23.10.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Toimipiste
- Lutakon kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 30
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Tiia Luotojoki
- Niilo Kuokkanen
- Heidi Pasonen
- Elina Tiainen
- Vastuuopettaja
- Elina Tiainen
- Ryhmät
-
SAR19SMR1Sairaanhoitaja R1
-
SAR19KMR2Sairaanhoitaja R2
- Opintojakso
- SHZC1500
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Kontaktiopetus toteutuu 5 päivänä:
3.9.2020
17.9.2020
30.9.2020
7.10.2020
21.10.2020
Tavoitteet
Opiskelija osaa edistää perheiden terveyttä perheiden erilaisissa elämänvaiheissa. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa perhehoitotyötä seksuaali- ja lisääntymisterveyden sekä lasten- ja nuorten hoitotyön asiakkaille. Opiskelija osaa hyödyntää seksuaali- ja lisääntymisterveyden ja lastentautien lääketieteellistä tietoperustaa perhehoitotyössä.
Sisältö
Perheen terveyden edistäminen sekä terveyttä tukevat verkostot ja niiden hyödyntäminen.
Perheen hoitotyön prosessi. Naistentautienhoitotyö, raskaana olevien ja synnyttäneiden perheiden hoitotyö.
Varhaisen vuorovaikutuksen ja vanhemmuuteen kasvun tukeminen.
Imetysohjaus.
Lasten ja nuorten hoitotyö, lasten ja nuorten kehityshäiriöiden perusteet. Lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyö.
Naistentautien ja lastentautien perusteet.
Oppimateriaalit
Botha Elina ja Ryttyläinen-Korhonen Katri. 2016. Naisen hoitotyö. Sanoma Pro.
Åstedt-Kurki P., Jussila AL. ym. 2008. Kohti perheen hyvää hoitamista. Helsinki: WSOY.Oppimateriaalit. (soveltuvin osin)
Naistentaudit ja synnytykset. 2011. Toim. O. Ylikorkala, & J. TapanainenHelsinki: Duodecim. E-kirja, Oppiportti.(soveltuvin osin).
Storvik-Sydänmaa, Tervajävi ja Hammar. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanomapro. (soveltuvin osin)
Rajantie ym. 2016. Lastenatudit. Duodecim. (soveltuvin osin)
Kumpulainen K.ym. 2016. Lasten psykiatria ja nuorisopsykiatria.Duodecim.
Sinkkonen J. 2004. Kiintymyssuhdeteoria –tutkimuslöydöksistä käytännön sovelluksiin. 120: 1866-73. Duodecim.
Perhehoitotyöhön liittyvät keskeiset Hoitotyön suositukset ja Käypä hoito –suositukset
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus: itsenäinen materiaaliin perehtyminen, verkkotestit, harjoitus- ja oppimistehtävät
Kontaktiopetus: flipped learning, toiminnalliset harjoitukset, luennot
Opintojaksoportfolio
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoportfolio 21.10.2020
Verkkotentti syyskuu 2020
Verkkotehtävät syys-lokakuu 2020
Ryhmätentti 21.10.2020
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Monimuotototeutus: Luennot 24 h, Opintojaksoportfolio 23 h Verkko-opiskelu 88 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Erinomainen (5)
Opiskelija osoittaa monipuolista ja laajaa osaamistaan perheiden terveyden edistämisessä ja perhehoitotyön prosessin toteuttamisessa.
Hän hallitsee monipuolisesti ja laaja-alaisesti seksuaali- ja lisääntymisterveyden ja lastentautien tietoperustan sekä lääkehoidon.
Opiskelija pohtii kriittisesti ja analyyttisesti näkemyksiään perhehoitotyöstä oppimistehtävissä hyödyntäen monipuolisesti relevanttia ja näyttöön perustuvaa monialaista tietoa.
Hän osaa arvioida valmiuksiaan kriittisesti ja kykenee esittämään kehittämisajatuksia luovaa ajattelua osoittaen.
Kiitettävä (4)
Opiskelija osoittaa monipuolista osaamistaan perheiden terveyden edistämisessä ja perhehoitotyön prosessin toteuttamisessa.
Hän hallitsee monipuolisesti seksuaali- ja lisääntymisterveyden ja lastentautien tietoperustan sekä lääkehoidon.
Opiskelija pohtii kriittisesti näkemyksiään perhehoitotyöstä oppimistehtävissä hyödyntäen monipuolisesti relevanttia ja näyttöön perustuvaa monialaista tietoa.
Hän osaa arvioida valmiuksiaan kriittisesti ja kykenee esittämään kehittämisajatuksia.
Hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hyvää osaamistaan perheiden terveyden edistämisessä ja perhehoitotyön prosessin toteuttamisessa.
Hän hallitsee seksuaali- ja lisääntymisterveyden ja lastentautien tietoperustan sekä lääkehoidon perusteet.
Opiskelija pohtii näkemyksiään perhehoitotyöstä oppimistehtävissä hyödyntäen relevanttia ja näyttöön perustuvaa monialaista tietoa.
Hän osaa arvioida valmiuksiaan ja kykenee esittämään kehittämisajatuksia.
Tyydyttävä(2)
Opiskelija osoittaa tyydyttävää osaamistaan perheiden terveyden edistämisessä ja perhehoitotyön prosessin toteuttamisessa.
Hän hallitsee osittain seksuaali- ja lisääntymisterveyden ja lastentautien tietoperustan sekä lääkehoidon perusteet.
Opiskelija pohtii näkemyksiään perhehoitotyöstä oppimistehtävissä hyödyntäen näyttöön perustuvaa tietoa.
Hän osaa arvioida valmiuksiaan.
Välttävä (1)
Opiskelija osoittaa niukkaa osaamistaan perheiden terveyden edistämisessä ja perhehoitotyön prosessin toteuttamisessa.
Hän hallitsee puutteellisesti seksuaali- ja lisääntymisterveyden ja lastentautien tietoperustan sekä lääkehoidon perusteet.
Opiskelija pohtii näkemyksiään perhehoitotyöstä oppimistehtävissä.
Hän osaa arvioida puutteellisesti valmiuksiaan.
Hylätty
Opintojakson suoritus on hylätty (0), mikäli opiskelija ei saavuta opintojakson läpäisylle asetettuja minimitavoitteita.
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee terveyden edistämisen ja ennaltaehkäisevän hoitotyön perusteet ja keskeiset menetelmät sekä kansansairauksien hoitotyön ja mielenterveys-, päihde- ja kriisihoitotyön. Opiskelija tuntee näyttöön perustuvan päätöksenteon lähtökohdat.
Lisätiedot
Opintojaksolla arviointi toteutuu jatkuvan palautteen periaatteella. Keskeisessä roolissa on myös itsearviointi ja vertaisarviointi. Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja arviointikriteereihin.