Siirry suoraan sisältöön

Palveluliiketoiminnan perusteet (4 op)

Toteutuksen tunnus: HL00CA48-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 19.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettajat
Tomi Hiltunen
Ryhmät
MPT25KM
Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
ZJAMPT25KM
Avoin AMK, marata, AMK- Väylät, palveluliiketoiminta, monimuoto
Opintojakso
HL00CA48

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 16 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ke 05.03.2025 klo 17:00 - 18:30
(1 t 30 min)
Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3007
Webinaari
Ke 12.03.2025 klo 17:00 - 18:30
(1 t 30 min)
Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3007
Webinaari
Ke 19.03.2025 klo 17:00 - 18:30
(1 t 30 min)
Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3007
Webinaari
Ke 26.03.2025 klo 17:00 - 18:30
(1 t 30 min)
Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3007
Webinaari
Ke 02.04.2025 klo 17:00 - 18:30
(1 t 30 min)
Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3007
Webinaari
Ke 09.04.2025 klo 17:00 - 18:30
(1 t 30 min)
Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3007
Webinaari
Ke 16.04.2025 klo 17:00 - 18:30
(1 t 30 min)
Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3007
Webinaari
Ke 23.04.2025 klo 17:00 - 18:30
(1 t 30 min)
Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3007
Webinaari
Ke 30.04.2025 klo 17:00 - 18:30
(1 t 30 min)
Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3007
Webinaari
Ke 07.05.2025 klo 17:00 - 18:30
(1 t 30 min)
Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3007
Webinaari
Ke 14.05.2025 klo 17:00 - 18:30
(1 t 30 min)
Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3007
Webinaari
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on tutustua palveluyrityksen liiketoimintaan ja antaa perusvalmiuksia palveluyritysten asiantuntijatehtäviin.

Osaamiset
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelijalla on laaja-alainen käsitys liiketoiminnasta (markkinointi, palvelut, johtaminen, talous, juridiikka, jne.).
Oppimaan oppiminen: Opiskelija arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Kestävä kehitys: Opiskelija osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöön ottamiseen ja vakiinnuttamiseen.

Opintojakson osaamistavoite
Tutustut palveluyrityksen toimintaympäristöön ja erilaisiin liiketoimintamuotoihin. Hallitset yrityksen palveluliiketoimintaan liittyvät peruskäsitteet. Ymmärrät palvelun laadun ja markkinoinnin yleispiirteet. Osaat soveltaa oppimaasi tietoainesta palvelujen analysoinnissa ja asiakastyytyväisyyden parantamisessa huomioiden digitalisaation tuomat mahdollisuudet ja kestävän kehityksen vaatimukset.

Kurssin aikana perehdyt keskeisiin palveluihin liittyviin teorioihin, jonka jälkeen sovellat niitä käytännön esimerkkeihin.

Osaat toimia tavoitteellisesti ryhmässä, esittää ja raportoida työsi tuloksia Jamkin ohjeistuksen mukaisesti sekä reflektoida omaa kehitystäsi.

Sisältö

Palveluyrityksen toimintaympäristö
Palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Palvelun ominaispiirteet
Palvelun laatu
Palveluiden markkinointi
Palveluiden digitalisoituminen
Kestävä kehitys palveluyrityksessä

Aika ja paikka

Webinaarit

Oppimateriaalit

- Viitala, R. & Jylhä, E.2013. Liiketoimintaosaaminen – menestyvän yrityksen perusta. Edita Publishing Oy.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, pienryhmätehtävät, oppimistehtävä (ryhmässä).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Etävierailuja ja -haastatteluja webinaarien yhteydessä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Työn opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Kurssi on kuormitukseltaan 4 op, vastaten 108 tunnin työmäärää.
- Webinaareihin osallistumisen ja ryhmätyön tekemisen lisäksi opiskelijan ajankäyttöön vaikuttaa omatoiminen kirjallisuuden lukeminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun ja kestävän kehityksen käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Toimit tutuissa ongelmanratkaisutilanteissa annetun ohjeen mukaan itsenäisesti. Arvioit omaa osaamistasi, mutta tunnistat kehittämisen kohteesi puutteellisesti. Kirjoitat jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia toistuvia kieli- ja tyylivirheitä sekä puutteita raportointiohjeistuksen noudattamisessa.

Tyydyttävä 2
Ymmärrät palveluyrityksen liiketoimintaympäristön lainalaisuuksia sekä liiketoimintamalleja. Osaat kuvata palvelun ja kestävän kehityksen käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Osaat toimia ryhmässä ja tuota esille näkökulmasi . Arvioit omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi jossakin määrin. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä sekä puutteita raportointiohjeistuksen noudattamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Sovellat palveluyrityksen liiketoimintaympäristön lainalaisuuksia sekä liiketoimintamalleja. Ymmärrät palvelun ja kestävän kehityksen käsitteet sekä niiden käytännön merkityksen.Osaat toimia ryhmässä tavoitteellisesti, tuota esille näkökulmasi ja perustella sen. Arvioit omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudat raportointiohjeistusta.

Kiitettävä 4
Pystyt analysoimaan ja yhdistämään tietosi ja luomaan itsellesi kokonaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista. Hallitset käytännön taidot itsenäiseen ja ryhmissä työskentelyyn. Osaat organisoida toimintaa ja ottaa vastuuta tehtävistä. Otat vastuuta ryhmätyöskentelystä. Arvioit reflektoiden omaa osaamistasi eri osa-alueissa ja osoitat osaamisen kehittymisesi. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä noudattaen raportointiohjeistusta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Pystyt arvioimaan palveluyrityksen liiketoimintaa, prosesseja ja lopputulosta. Hallitset palvelun käsitteistön ja käytännön taidot tavoitteelliseen itsenäiseen ja ryhmässä työskentelyyn. Osaat työskennellä yhteistyössä, organisoida toimintaa, ottaa vastuuta tehtävistä sekä ongelmanratkaisutilanteista. Otat vastuuta ryhmän kehittymisestä. Reflektoit osaamisesi kehittymistä kriittisesti ja monipuolisesti. Kirjoitat loogisesti etenevää, kriittiistä ajatetelua osoittavaa, asiantuntevaa ja lähes virheetöntä asiatyyliä. Noudattat Jamkin raportointiohjeistusta.

Esitietovaatimukset

-

Siirry alkuun