Sport Marketing (5 op)
Toteutuksen tunnus: HL00CB14-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Liiketalous (AMK)
- Opettajat
- Brian Jordan
- Osmo Laitila
- Ryhmät
-
HBI23S1Bachelor's Degree Programme in International Business
-
ZJA25SHAvoin amk, lita
-
HTL24S1Tradenomi (AMK), liiketalous, päivätoteutus
-
HTL25VSLiiketalouden tutkinto-ohjelma (AMK), vaihto-opiskelu/Exchange studies
-
HBI25S1Bachelor's Degree Programme in International Business
-
HTLSPOSport Business, liiketalous
-
HBI24S1Bachelor's Degree Programme in International Business
- Opintojakso
- HL00CB14
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Kurssin tavoite
Tämä kurssi toimii perustana ja johdantona urheilumarkkinointiin urheiluliiketoiminnan johtamisen perusteet -moduulissa. Kurssi rakentuu vähitellen urheilumarkkinoinnin teorioiden tieteenalaan ja siihen, miten niitä käytetään käytännössä urheiluliiketoiminnan alalla.
Kurssin suoritettuasi ymmärrät urheilumarkkinoinnin keskeiset käsitteet ja ohjaavat tekijät. Tunnet modernin urheilumarkkinoinnin periaatteet ja urheiluorganisaatioiden markkinointitoiminnan perusteet.
Kurssin osaaminen
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelija tuntee tähän erikoistumisvaihtoehtoon liittyvät keskeiset teoriat. Opiskelijalla on vähintään edistyneet alkeistaidot erikoistumisvaihtoehtoon liittyvissä käytännön tehtävissä.
Toiminta työelämässä: Opiskelija osaa toimia ammattimaisesti työpaikan viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
Ennakoiva kehittäminen: Opiskelija osaa soveltaa olemassa olevaa osaamista kehittämisalalla ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
Opintojakson oppimistavoite
Osaat tarkastella, analysoida ja ymmärtää kriittisesti urheilualan markkinointiympäristöä ja urheilun kulutukseen sekä urheilutoimintaan ja -tapahtumiin osallistumiseen vaikuttavien tekijöiden keskinäisiä suhteita. Tunnistat myös, miten voit soveltaa urheilumarkkinointiin liittyvää erityistietämystä urheiluorganisaatioiden markkinointitoimintojen analysoimiseksi ja suorittaa käytännön tehtäviä strategisten ja taktisten markkinointitoimintojen suunnittelemiseksi ja toteuttamiseksi urheilualan ympäristössä. Ymmärrät eettiseen ja sosiaaliseen vastuuseen liittyvät kysymykset ja niiden vaikutuksen urheilumarkkinointitoimien suunnitteluun ja toteuttamiseen. Osallistumalla ennakoivasti ja vuorovaikutteisesti opintotoimintaan kulttuurien välisessä ympäristössä opit toimimaan tiimin jäsenenä ja ryhmätyöskentelyssä yhdessä vertaisopiskelijoiden kanssa.
Sisältö
Johdatus urheilumarkkinoinnin perusteisiin ja erikoisaloihin, urheilumarkkinointitoimien suunnittelun strategiseen lähestymistapaan, urheilufanien kuluttajakäyttäytymiseen ja urheilutuotteiden, -palvelujen ja -tapahtumien kulutukseen, sponsorointiin ja strategiseen markkinointiyhteistyöhön urheilualalla, urheilun markkinatutkimuksen perusteisiin ja väijytysmarkkinoinnin käytäntöihin.
Aika ja paikka
100 % kampuksella tapahtuva lähikurssi.
1 x 90 minuutin luento viikossa
Oppimateriaalit
Kurssikirjat
Shank, M. D. & Lyberger, M. R. (2022). Sports marketing: A strategic perspective (6th edition.). Routledge.
Smith, A. & Stewart B. 2015. Introduction to Sport Marketing. 2nd ed. Routledge.
Opetusmenetelmät
Kurssilla sovelletaan lähiopetusmenetelmiä, jossa opiskelijat osallistuvat luentoihin, työpajoihin ja muihin aktiviteetteihin, jotka järjestetään luokassa ja virtuaalisissa opiskeluympäristöissä. Lisäksi opiskelija suorittaa erillisiä yksilö- ja ryhmätehtäviä täydentävänä itsenäisenä opiskeluna virtuaalisia opiskelualustoja ja -materiaaleja hyödyntäen.
Opiskelijoiden oppimista arvioidaan ryhmätöiden (50 %), yksilötehtävien (20 %) ja tentin (30 %) avulla. Opiskelijoiden on saavuttaa pakollinen läsnäolovaatimus (80%) kurssin läpäisemiseksi.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti järjestetään kurssin lopussa, ja se voidaan uusia viikon kuluttua.
Kansainvälisyys
Kansainväliset vierailevat luennoitsijat
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sinulla on oikeus hakea opintojesi tunnistamista, jos sinulla on aiempia opintoja (esim. muualla suoritettuja yliopisto-opintoja), jotka voidaan hyväksilukea parhaillaan suorittamaasi tutkintoon.
Aiempien opintojen tunnistaminen on mahdollista pääasiassa kolmella tavalla: hyväksilukeminen (korvaaminen tai sisällyttäminen), epävirallisen oppimisen tunnustaminen ja opintojen hyväksilukeminen. Tarkempia tietoja: JAMKin tutkintosääntö, kohta 17.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot ja työpajat, mukaan lukien valmistelut ja pienet tehtävät, 50 tuntia. Itsenäinen opiskelu, mukaan lukien yksilölliset tehtävät ja ryhmätehtävät 65 tuntia. Muut opinnot 20 tuntia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Riittävä 1
Yrität analysoida ja arvioida urheilumarkkinointiin liittyvää akateemista ja liiketaloudellista tietoa. Pystyt välittämään rajoitetusti omia ja ryhmäsi ajatuksia ja tuloksia englanniksi. Osoitat jonkin verran mutta vähäistä taitoa osallistua inter- ja monikulttuuriseen toimintaan ja tiimityöskentelyyn. Osoitat jonkin verran mutta vähäistä taitoa soveltaa olemassa olevaa tietämystä kehittämisalalla ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
Tyydyttävä 2
Sinulla on jonkin verran taitoa analysoida ja arvioida urheilumarkkinointiin liittyvää akateemista ja liiketaloudellista tietoa. Pystyt saamaan pääviestisi läpi esitellessäsi omia ja ryhmäsi ideoita ja tuloksia englanniksi. Osoitat jonkin verran taitoa osallistua tuottavasti inter- ja monikulttuuriseen toimintaan ja tiimityöskentelyyn.
Osaat nimetä joitakin urheilumarkkinointiin liittyviä käsitteitä. Osoitat jonkin verran mutta suppeaa taitoa soveltaa olemassa olevaa tietoa kehittämisalalla ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Osaat arvioida asiaankuuluvia akateemisia ja liiketaloudellisia tietoja ja pohtia mahdollisia lähestymistapoja ja tuloksia urheiluorganisaatioiden urheilumarkkinoinnissa. Osoitat analyyttisiä taitoja ja loogista ajattelua urheilumarkkinointiin liittyvillä perusteluilla ja keskustelet esiin tulevien ongelmien ratkaisuista. Pystyt luomaan ja esittämään omat ja ryhmäsi ideat ja tulokset englanniksi. Osaat toimia tuottavasti monikulttuurisessa ympäristössä ja tiimityössä. Osaat tunnistaa urheilumarkkinoinnin käsitteitä ja käsitellä joitakin urheiluliiketoimintaan liittyviä sovelluksia.
Erittäin hyvä 4
Osaat analysoida liiketaloudellisia tietoja ja mahdollisia urheilumarkkinointiin liittyviä tuloksia.
Osoitat analyyttisiä taitoja ja loogista ajattelua perusteluineen sekä ehdotat hyvin perusteltuja ratkaisuja urheilumarkkinoinnin haasteisiin. Pystyt työskentelemään ja viestimään omista ja tiimisi ideoista ja tuloksista ammattimaisesti englanniksi. Osoitat itsekritiikkitaitoja osallistuessasi tuottavasti monikulttuuriseen ja monikulttuuriseen ympäristöön ja osoitat tiimityöskentelytaitoja. Osaat nimetä tärkeimmät urheilumarkkinoinnin käsitteet ja niiden sovellukset urheiluliiketoimintaan liittyen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat ehdottaa hyvin perusteltuja urheilumarkkinoinnin konsepteja ja ratkaisuja päämiestasolla. Sinulla on urheilumarkkinoinnissa tarvittavia luovia taitoja. Esität omat ja tiimisi ideat vakuuttavasti englanniksi. Olet arvioinut perusteellisesti panoksesi monikulttuurisessa ympäristössä ja sinulla on tiimityöskentelytaitoja. Pystyt edistämään urheilumarkkinoinnin käsitteitä ja keskustelemaan niiden merkityksellisistä sovelluksista urheiluliiketoiminnan maailmassa.
Lisätiedot
Arviointi 1-5
Opiskelijoiden oppimista arvioidaan ryhmätöillä (50 %), yksilöllisillä tehtävillä (20 %) ja luentotentillä (30 %). Opiskelijoiden on saavuttaa pakollinen läsnäolovaatimus (80%) kurssin läpäisemiseksi.
Vaihto-opiskelijat 20
Avoin amk 5
EduFutura 5