Skip to main content

Health promotion ang guidance (3 cr)

Code: SA00CG26-3004

General information


Enrollment
18.11.2024 - 09.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
16.03.2025 - 18.05.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Health and Social Studies
Campus
Lutakko Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Degree Programme in Midwifery
Teachers
Heidi Pasonen
Groups
ZJM24SSVGSA
Avoin AMK, sote, 2. asteen väylä, Gradia ammatillinen, sairaanhoitaja
ZJM24SSVGSL
Avoin AMK, sote, 2. asteen väylä, Gradia lukiot, sairaanhoitaja
ZJASAR24S1
Avoin AMK, sote, AMK-väylät, sairaanhoitaja päivä
SAR24S1
Sairaanhoitaja (AMK)
Course
SA00CG26

Realization has 9 reservations. Total duration of reservations is 43 h 45 min.

Time Topic Location
Wed 26.03.2025 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3004
R35F405 Oppimistila KIKE/KOPA
Mon 31.03.2025 time 12:15 - 15:30
(3 h 15 min)
Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3004
R35C119 Kasvosali (aik)
Wed 16.04.2025 time 15:00 - 16:00
(1 h 0 min)
Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3004
Vapaaehtoinen ryhmäohjausaika Teamsissa
Mon 05.05.2025 time 10:00 - 11:00
(1 h 0 min)
Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3004
Vapaaehtoinen ryhmäohjausaika Teamsissa
Mon 12.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3004
Sydänpiiri
Tue 13.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3004
Sydänpiiri
Wed 14.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3004
Sydänpiiri
Thu 15.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3004
Sydänpiiri
Fri 16.05.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Terveyden edistäminen ja ohjaaminen SA00CG26-3004
P2_D310 Monimuototila
P2_D311 Monimuototila
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Pass/Fail

Content scheduling

Opintojakso alkaa kontaktiopetuksella. Kampuksella toteutettavaa kontaktiopetusta on 3krt (a´3h) opintojakson aikana.
Opintojakson aikana opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat terveyttä edistävän tuokion työelämäyhteistyössä eri toimijoiden kanssa ja nämä tuokiot esitellään viimeisellä kontaktilla koko opiskelijaryhmälle. Tuokion suunnitteluun ja toteuttamiseen ryhmä saa ohjausta.

Objective

Purpose of the course
In this course, you will get to know the factors related to and determining the clienthood in the social and healthcare services, as well as the basics of health promotion and guidance in nursing work.

Competences of the course
Clinical competence: Identifies the client's/patient's need for care and plans, implements and evaluates client-oriented care in various health care sectors in cooperation with the client/patient, relatives and other social and healthcare professionals.
Competence in health promotion: Apply health promotion theories and current research information used in nursing work.
Competence in guidance, interaction skills and supporting self-care: Assesses the needs and resources of the client/patient and recognizes his/her own responsibility in planning guidance and supporting self-care.
Sustainable development: Understands sustainability challenges, their interdependencies and the many perspectives of issues and problems.


Competence goal of the course
After attending the course, you will recognize the individual needs of clients and understand the concept of client-oriented approach in nursing. You illustrate the effect of a professional on client-oriented way of working and client involvement. You know the framework, principles and most important concepts of health promotion. You know the key methods of health promotion in nursing and understand their importance in client-oriented guidance. You understand the importance of preventive work from the perspective of the individual, community and society as part of sustainable development.

Content

Client orientation and clients' individual needs in nursing
Client involvement as part of client orientation in nursing
Health promotion framework and key concepts
National and international strategies for health promotion
Ethics and principles of health promotion
Evidence-based information related to the well-being of the population and its reporting
Resource-oriented guidance and versatile guidance methods
Social sustainable development as part of health promotion

Location and time

Kontaktiopetus kampuksella.
Itsenäinen opiskelu Moodlen verkkoympäristössä.
Työelämäyhteistyön kautta toteutettava terveyden edistämisen tuokio Keski-Suomen Sydänpiiri ry:n kanssa.

Materials

Pietilä, A-M. & Terkamo-Moisio, A. (toim). 2019. Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. Publication of the University of Eastern Finland. https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/21421/urn_isbn_978-952-61-3108-5.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Patja, K., Absetz, P. & Rautava, P. (toim.) 2022. Terveyden edistäminen/Duodecim, Oppiportti https://www.oppiportti.fi/op/opk04647

Teaching methods

Kontaktiopetuksessa tapahtuvien keskustelujen ja harjoitusten avulla opit hahmottamaan ja ymmärtämään mitä asiakaslähtöisyys on käsitteenä sekä mitä asiakaslähtöinen työskentely on hoitotyössä.
Harjoitusten ja keskustelujen kautta opit myös hahmottamaan ammattilaisen työskentelyn vaikutuksen asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen.
Pienryhmätyöskentelyn ja terveyttä edistävän tuokion toteuttamisen kautta opit tunnistamaan asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita hoitotyön eri palveluissa.
Kontaktiopetuksessa ja pienryhmäkeskustelujen kautta tutustut terveyden edistämisen viitekehykseen, periaatteisiin ja keskeisimpiin käsitteisiin.
Verkkokurssien avulla tutustut terveyden edistämisessä hyödynnettäviin keskeisiin menetelmiin hoitotyössä ja ongelmalähtöistä oppimista hyödyntävien harjoitusten avulla ymmärrät niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa.
Terveyttä edistävän tuokion suunnittelun toteutuksen ja arvioinnin sekä ryhmäreflektion kautta ymmärrät ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.

Employer connections

Pienryhmissä toteutettava terveyden edistämisen tuokio toteutetaan Keski-SUomen Sydän piiri Ry:n kanssa.

Exam schedules

Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pienryhmissä toteutetaan tuokio, josta palautetaan suunnitelma ennen toteutusta.
Toteutetun tuokion arviointiin liittyvä pohdintatehtävä toteutetaan opintojakson loppupuolella.
Uusintamahdollisuudet on järjestetty opintojakson voimassaoloajan puitteissa.

Completion alternatives

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja työn opinnollistaminen on mahdollista, mutta näistä tulee sopia vastuuopettajan kanssa etukäteen ennen opintojakson alkua, jotta mahdolliset hyväksiluvut tai opinnollistamiset voidaan huomioida ryhmätöiden jaossa heti opintojakson alkaessa.

Student workload

3op=81h
Kontaktiopetus ja ennakkovalmistautuminen 21h
Motivoivan keskustelun ja aktivoivat menetelmät verkkokurssit 10h
Ryhmätehtävän suunnittelu, toteutus, esittely ja arviointi 40h
Itsenäinen työskentely aineistoa hakien ja siihen tutustuen 10h

Assessment criteria, approved/failed

Approved

You can name the individual needs of client and describe the concept of client orientation in nursing. You can describe the impact of a professional's work on client orientation and client involvement. You know how to define the framework, principles and most central concepts of health promotion. You can describe the key methods of health promotion in nursing and their meaning in client-oriented guidance. You can illustrate the meaning of preventive work from the perspective of the individual, community and society as part of sustainable development.

Further information

Opintojakso arvioidaan Hyväksytty/Hylätty

Hyväksytty suoritus;
Opiskelijalta edellytetään läsnäoloa ja osallistumista kontaktiopetukseen.
Ryhmätehtävän suunnittelun, toteutuksen, esityksen ja arvioinnin sekä itsenäisen pohdintatehtävän avulla opiskelija osoittaa saavuttaneensa arviointikriteereissä määritellyn osaamisen.

EF: Gradian toisen asteen väyläläiset (sar): lukio 2, ammmattikoulu 7

Go back to top of page