Siirry suoraan sisältöön

Osaavana ohjaajana oppimisessa ja työelämässä (5 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BN77-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
22.09.2025 - 17.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Opettajat
Pirjo Hänninen
Pasi Savonmäki
Ryhmät
ZJA25SA
Avoin AMK, AOKK
Opintojakso
AJ00BN77
Toteutukselle AJ00BN77-3009 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Aloituswebinaari ti 23.9.2025 klo 16 - 18
2. webinaaritapaaminen to 6.11.2025 klo 16 - 18

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla perehdyt oppilaitosten opinto-ohjaukseen tai siihen, miten työyhteisöissä/organisaatioissa ohjataan ja tuetaan työntekijöitä työtehtävissään, osaamisensa kehittämisessä ja työssäjaksamisessa.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität
- Ohjausosaamistasi perehtymällä ohjaustoiminnan perusteisiin, sen teoreettisiin ja eettisiin sekä käytännöllisiin lähtökohtiin joko oppilaitoksissa tai muissa työyhteisöissä.
- Yhteiskuntaosaamistasi tunnistamalla koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä niistä syntyviä opiskelijoiden/työntekijöiden ohjaustarpeita.
- Verkosto-osaamistasi saamalla valmiuksia tunnistaa ohjaustoimintaan liittyviä tarkoituksenmukaisia yhteistyösuhteita ja -kumppanuuksia ja ymmärtää oman organisaation ohjaustoiminnan koordinoinnin merkitys.
- Kehittämisosaamistasi pohtimalla kriittisesti omaa ja yhteisösi ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen ja asettamalla tavoitteita ohjaustoiminnan kehittämiselle sekä tieto- että kokemusperustaisesti.
- Reflektio-osaamistasi tunnistamalla ja kriittisesti arvioimalla omia ohjaukseen ja ohjaajuuteen liittyviä peruskäsityksiä, arvoja ja asenteita, omia ajattelu- ja toimintamalleja ja oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen kehittymistä.

Opintojakson osaamistavoite

Ymmärrät ohjaustoiminnan merkityksen osana opiskelijan/työntekijän tuloksellista oppimista ja työssä suoriutumista sekä hyvinvointia. Osaat asettaa tavoitteita ohjaustoiminnalle, sen järjestämiselle ja arvioinnille sekä kehittämiselle suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Kykenet arvioimaan oman ohjausosaamisesi ja -näkemyksesi kehittymistä.

Sisältö

Ohjaus- ja opinto-ohjauskäsitteet, ohjaus ja muuttuva toimintaympäristö, ohjauksen järjestäminen ja arviointi

Oppimateriaalit

Keskeisiä lähteitä

Julkaisu:
Pirttiniemi, J., Kasurinen, H., Kettunen, J., Merimaa, E. & Vuorinen, R. (toim.) 2018. OPO 2. Opinto-ohjaajan käsikirja. Helsinki: Opetushallitus.

Verkkojulkaisuja:
Arola, M. 2020. Elinikäinen oppiminen Suomessa 2019 - kyselyn tulokset. Helsinki: Sitra. Viitattu 19.4.2024. https://media.sitra.fi/2020/01/23135035/elinikainen-oppiminen-suomessa-2019-kyselyn-tulokset.pdf.

Elinikäisen ohjauksen käsikirja - Katsaus elinikäisen ohjauksen valtakunnalliseen kehittämiseen 2020 - 2024 ja uusiin ohjaustyötä tukeviin työkaluihin. Viitattu 28.4.2025. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-616-1

Elinikäisen ohjauksen strategia 2020–2023: ELO-foorumi. 2020. Valtioneuvoston julkaisuja 2020: 34. Viitattu 19.4.2024. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162576

Hyvän ohjauksen kriteerit. 2023. Helsinki: Opetushallitus. Viitattu 19.4.2024.
https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/hyvan-ohjauksen-kriteerit-0

Uraohjauksen viitekehys 2023. Peda.net. Elo-tori Viitattu 19.4.2024. https://peda.net/id/30813d52b07

Verkkosivustoja:
Opinto-ohjaajan työn eettiset periaatteet. 2009. Tampere: Suomen opinto-ohjaajat ry. Viitattu 19.4.2024. https://www.sopo.fi/yhdistys/eettiset-periaatteet/.

Työhyvinvointi ja työkyky -sivusto. Helsinki: Työterveyslaitos. Viitattu 19.4.2024. https://www.ttl.fi/teemat/tyohyvinvointi-ja-tyokyky/.

Muu oppimateriaali informoidaan verkko-oppimisympäristössä oppimistehtävien yhteydessä.

Opetusmenetelmät

Avoimen ja YAMK-koulutuksen opiskelijat: Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ja perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja mahdolliseen työparityöskentelyyn. Opintojaksoon sisältyy verkossa tapahtuvaa ohjausta.

Opintojaksolla on kaksi webinaaritapaamista, aloituswebinaari ja lukukauden puoliväliin sijoittuva vertaisuuteen perustuva ohjauswebinaari. Muutoin ohjaus ja oppimistehtävien rakentaminen toteutuvat verkossa ja itsenäistä työtä tehden.

Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen hankit perehtymällä sekä opintojakson oppimateriaaliin että valitsemasi oppilaitoksen/työyhteisön opinto-ohjauksen/ohjauksen tavoitteisiin, järjestämiseen, arviointiin ja kehittämiseen. Osaamisen hankkimiseen liittyy myös oman osaamisen kehittymisen itsearviointi.

Tavoitteena olevan osaamisen osoitat tekemällä opintojaksoon kuuluvat oppimistehtävät 1 - 4 sekä osallistumalla opintojakson kahteen webinaaritapaamiseen.

Toteutustavat syventävät ammatillista osaamistasi ja oman ammattialasi kehittämistä.

Kansainvälisyys

Opiskelijat, jotka perehtyvät työyhteisön/organisaation ohjaukseen, voivat valita perehtymiskohteeksi myös jonkin kansainvälisen työyhteisön/organisaation.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä:
- orientoituminen 5 h (sisältää aloituswebinaarin 2 h)
- 2. webinaaritapaaminen 2 h
- oppimateriaaleihin/kirjallisuuteen perehtyminen, oppimistehtävät ja verkkokeskustelut 126 - 120 h
- vertaispalaute oppimistehtävä 2:een, mahdollinen työparityöskentely ja palaute 8 h

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

ohjausosaaminen:
olet perehtynyt ohjaustoiminnan keskeisiin käsitteisiin ja eettisiin periaatteisiin sekä ohjauksen järjestämiseen käytännössä.

yhteiskuntaosaaminen:
tunnistat muuttuvan toimintaympäristön merkityksen ja vaikutuksen ohjauksessa ja sen järjestämisessä.

verkosto-osaaminen:
ymmärrät verkostojen merkityksen osana ohjausta ja sen järjestämistä.

kehittämisosaaminen:
sinulla on valmiuksia ja näkemystä, kuinka kehittää opinto-ohjausta/ohjausta omassa toimintaympäristössäsi.

reflektio-osaaminen:
osaat arvioida omaa oppimistasi ja osaamistasi relevantilla tavalla.

Lisätiedot

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.

Siirry alkuun