Siirry suoraan sisältöön

Brand Management (5 op)

Toteutuksen tunnus: YHYYM310-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 07.02.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.02.2025 - 19.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 55
Opettajat
Sunday Olaleye
Vastuuopettaja
Heidi Neuvonen
Ryhmät
HTG22S1
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
MTM23S1
Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
HBI23S1
Bachelor's Degree Programme in International Business
YBB25VKN
Master’s Degree in International Business Management, EM Normandie, (Master’s), Spring 2025
ZJA25KH
Avoin amk, lita
HBI20S1
Bachelor's Degree Programme in International Business
HTG23S1
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
HKV25KDIBM
Post-Graduate Diploma in International Business Management
HKV24SDIBM
Post-Graduate Diploma in International Business Management
HTG21S1
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
MTM21S1
Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
HBI21S1
Degree Programme in International Business
HBI22S1
Degree Programme in International Business
HTG20S1
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
MTM20S1
Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
MTM22S1
Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
Opintojakso
YHYYM310

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 16 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ke 05.03.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Brand Management YHYYM310-3018
R35BP13 Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
Ke 12.03.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Brand Management YHYYM310-3018
R35BP13 Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
Ke 19.03.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Brand Management YHYYM310-3018
R35BP13 Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
Ke 26.03.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Brand Management YHYYM310-3018
R35G201 Oppimistila UTI/TEKN
Ke 02.04.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Brand Management YHYYM310-3018
R35BP13 Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
Ke 09.04.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Brand Management YHYYM310-3018
R35BP13 Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
Ke 16.04.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Brand Management YHYYM310-3018
R35BP13 Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
Ke 23.04.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Brand Management YHYYM310-3018
R35BP13 Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
Ke 30.04.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Brand Management YHYYM310-3018
R35BP13 Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
Ke 07.05.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Brand Management YHYYM310-3018
R35BP13 Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
Ke 14.05.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Brand Management YHYYM310-3018
R35BP13 Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Brändäys on nykyään yhtä tärkeää kulttuurin ja politiikan saralla kuin se aikoinaan oli markkinatuotteille.
Mutta mikä tekee brändeistä ja brändäyksestä niin voimakkaita?
Mikä selittää brändäystekniikoiden globaalin leviämisen?
Tai vielä perustavanlaatuisemmalla tasolla: mikä on brändi?
Miten rakennamme brändin?
Miten hallitsemme jo olemassa olevaa brändiä?
Minkälaisia haasteita johtajat, markkinointitoimistot ja kuluttajat kohtaavat vuorovaikutuksessa brändien kanssa?
Miten eri sidosryhmät luovat ja ylläpitävät brändejä dynaamisissa ympäristöissä?
Näihin kysymyksiin tämä kurssi pyrkii vastaamaan.

Kurssilla tarkastelemme useita teoreettisia näkökulmia brändiin ja ymmärrämme, kuinka jokainen teoreettinen lähestymistapa edellyttää erilaista brändinhallinnan työkalupakkia.
Lähestymme brändäystä monesta näkökulmasta – rationaalisesta brändäyksestä tunteisiin vetoavaan brändäykseen ja kulttuuriseen brändäykseen.

Teoreettisen perustan täydentämiseksi käsittelemme tosielämän strategisia haasteita, joita brändit ja niiden johtajat kohtaavat, ja opimme onnistuneista ja epäonnistuneista brändistrategioista.
Ymmärrämme myös, miten brändit ja brändinhallinta ovat kehittyneet 2000-luvulla sekä mitkä ovat brändinhallinnan kehityskaaren keskeiset eettiset, ympäristölliset ja sosiokulttuuriset vaikutukset.
Tutustumme muun muassa seuraaviin käsitteisiin: ainutlaatuinen myyntiväittämä (USP), mielenmaiseman positiointi (mindspace positioning), kulttuurinen brändistrategia sekä suorituskykymittarit, kuten brändiarvo (brand equity), brändirakkaus (brand love) ja äänivolyymi (share of voice).

Kurssin suoritettuaan opiskelijoiden tulisi pystyä:

Soveltamaan sopivia brändäysteorioita ja työkalupakkeja käytännön tapaustutkimuksiin

Arvioimaan kriittisesti erilaisia lähestymistapoja brändin suorituskyvyn mittaamiseen

Yhdenmukaistamaan tiedonfilosofiset oletukset sopivan lähestymistavan kanssa

Osoittamaan sujuvuutta brändistrategioiden rakennuspalikoiden hallinnassa

Tunnistamaan sopivat segmentointistrategiat oikeilla perusteilla, määrittelemään kohderyhmät ja soveltamaan relevantteja brändipositiostrategioita

Ymmärtämään kuluttajabrändihallinnan kehityskaaren

Kurssilla kehitettävät osaamiset:

Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus:
Osoitat kykyä seurata globaaleja trendejä ja kehityskulkuja brändijohtamisen alalla.
Pysyt ajan tasalla kestävistä kansainvälisistä alan standardeista, toimit tehokkaasti ja sopeudut kansainvälisiin ja monikulttuurisiin työympäristöihin.
Tunnistat myös kulttuurienvälisen osaamisen merkityksen brändijohtamisen tehtävissä.
Nämä osaamiset korostavat globaalin tietoisuuden ja monimuotoisissa kulttuurikonteksteissa menestymisen tärkeyttä brändijohtamisen alalla.

Sisältö

Tarkastelemme brändin kehittämisen strategista merkitystä organisaation menestyksen edistäjänä.
Käsiteltävät aiheet kattavat brändikäytäntöjen kehittämisen eri yritystoimintojen ja strategisten yritysaloitteiden yhteydessä, mukaan lukien: tuotelanseeraus, uudelleenorganisointi, kilpailu-uhka, identiteetin kehittäminen, viestintä ja asiakaskokemukset.

Oppimateriaalit

Keller, K. L. 2012. Strategic Brand Management. Building, Measuring and Managing Brand Equity, 4th edition, NJ: Prentice-Hall.

Additional Material / Recommended Reading Material
Kapferer, J.N. 2012. The New Strategic Brand Management. Advanced Insights & Strategic Thinking. Fifth Edition.
Keller K., Aperia, T. & Georgeson, M., 2012, Strategic Brand Management: A European Perspective. Prentice-Hall.
Davis, John. Magic Numbers for Consumer Marketing: Key Measures to Evaluate Marketing Success ISBN-10 : 0470821620
ISBN-13 : 978-0470821626

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1):
Osoitat teoreettista ja käsitteellistä tietoa brändijohtamisen tunnistamiseen ja analysoimiseen annetun tapauksen avulla.
Osaat osittain soveltaa tietoa päätöksenteossa.
Ymmärrät brändijohtamisen merkityksen strategisessa johtamisessa.
Teoreettinen pohja on kuitenkin rajallinen.

Tyydyttävä (2):
Osaat valita ja soveltaa sopivia lähestymistapoja oman brändijohtamisongelman analysointiin ja hyödyntämiseen.
Kirjoitat melko vaatimattoman raportin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):
Analysoit kriittisesti oman organisaatiosi brändijohtamisen ongelmia, kehität ratkaisuja näihin ongelmiin ja kommunikoit niistä myös kansainvälisesti.
Osaat kirjoittaa lähes virheettömän raportin, joka sisältää keskustelua organisaatiotasolta ja/tai oman asiantuntemuksesi tasolta.

Kiitettävä (4):
Analysoit kriittisesti oman organisaatiosi brändijohtamisen ongelmia sekä muutat ja kehität brändijohtamisen käytäntöjä.
Osaat kirjoittaa laadukkaan raportin, joka sisältää myös kansainvälisiä viitteitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5):
Kehität uuden käytännön ratkaisun brändijohtamiseen yhdistäen sen organisaation strategiseen johtamiseen.
Kirjoitat korkeatasoisen, painokelpoisen ja pohdiskelevan raportin, joka sisältää rakentavaa kritiikkiä ja useita kansainvälisiä viitteitä.

Esitietovaatimukset

Varhainen oppiminen IB-kandidaattiohjelmassa

Siirry alkuun