Brand Management (5 op)
Toteutuksen tunnus: YHYYM310-3018
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
18.11.2024 - 07.02.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
21.02.2025 - 19.05.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 55
- Opettajat
- Sunday Olaleye
- Vastuuopettaja
- Heidi Neuvonen
- Ryhmät
-
HTG22S1Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
-
MTM23S1Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
-
HBI23S1Bachelor's Degree Programme in International Business
-
YBB25VKNMaster’s Degree in International Business Management, EM Normandie, (Master’s), Spring 2025
-
ZJA25KHAvoin amk, lita
-
HBI20S1Bachelor's Degree Programme in International Business
-
HTG23S1Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
-
HKV25KDIBMPost-Graduate Diploma in International Business Management
-
HKV24SDIBMPost-Graduate Diploma in International Business Management
-
HTG21S1Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
-
MTM21S1Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
-
HBI21S1Degree Programme in International Business
-
HBI22S1Degree Programme in International Business
-
HTG20S1Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
-
MTM20S1Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
-
MTM22S1Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
- Opintojakso
- YHYYM310
Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 16 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 05.03.2025 klo 15:00 - 16:30 (1 t 30 min) |
Brand Management YHYYM310-3018 |
R35BP13
Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
|
Ke 12.03.2025 klo 15:00 - 16:30 (1 t 30 min) |
Brand Management YHYYM310-3018 |
R35BP13
Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
|
Ke 19.03.2025 klo 15:00 - 16:30 (1 t 30 min) |
Brand Management YHYYM310-3018 |
R35BP13
Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
|
Ke 26.03.2025 klo 15:00 - 16:30 (1 t 30 min) |
Brand Management YHYYM310-3018 |
R35G201
Oppimistila UTI/TEKN
|
Ke 02.04.2025 klo 15:00 - 16:30 (1 t 30 min) |
Brand Management YHYYM310-3018 |
R35BP13
Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
|
Ke 09.04.2025 klo 15:00 - 16:30 (1 t 30 min) |
Brand Management YHYYM310-3018 |
R35BP13
Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
|
Ke 16.04.2025 klo 15:00 - 16:30 (1 t 30 min) |
Brand Management YHYYM310-3018 |
R35BP13
Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
|
Ke 23.04.2025 klo 15:00 - 16:30 (1 t 30 min) |
Brand Management YHYYM310-3018 |
R35BP13
Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
|
Ke 30.04.2025 klo 15:00 - 16:30 (1 t 30 min) |
Brand Management YHYYM310-3018 |
R35BP13
Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
|
Ke 07.05.2025 klo 15:00 - 16:30 (1 t 30 min) |
Brand Management YHYYM310-3018 |
R35BP13
Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
|
Ke 14.05.2025 klo 15:00 - 16:30 (1 t 30 min) |
Brand Management YHYYM310-3018 |
R35BP13
Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
|
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Brändäys on nykyään yhtä tärkeää kulttuurin ja politiikan saralla kuin se aikoinaan oli markkinatuotteille.
Mutta mikä tekee brändeistä ja brändäyksestä niin voimakkaita?
Mikä selittää brändäystekniikoiden globaalin leviämisen?
Tai vielä perustavanlaatuisemmalla tasolla: mikä on brändi?
Miten rakennamme brändin?
Miten hallitsemme jo olemassa olevaa brändiä?
Minkälaisia haasteita johtajat, markkinointitoimistot ja kuluttajat kohtaavat vuorovaikutuksessa brändien kanssa?
Miten eri sidosryhmät luovat ja ylläpitävät brändejä dynaamisissa ympäristöissä?
Näihin kysymyksiin tämä kurssi pyrkii vastaamaan.
Kurssilla tarkastelemme useita teoreettisia näkökulmia brändiin ja ymmärrämme, kuinka jokainen teoreettinen lähestymistapa edellyttää erilaista brändinhallinnan työkalupakkia.
Lähestymme brändäystä monesta näkökulmasta – rationaalisesta brändäyksestä tunteisiin vetoavaan brändäykseen ja kulttuuriseen brändäykseen.
Teoreettisen perustan täydentämiseksi käsittelemme tosielämän strategisia haasteita, joita brändit ja niiden johtajat kohtaavat, ja opimme onnistuneista ja epäonnistuneista brändistrategioista.
Ymmärrämme myös, miten brändit ja brändinhallinta ovat kehittyneet 2000-luvulla sekä mitkä ovat brändinhallinnan kehityskaaren keskeiset eettiset, ympäristölliset ja sosiokulttuuriset vaikutukset.
Tutustumme muun muassa seuraaviin käsitteisiin: ainutlaatuinen myyntiväittämä (USP), mielenmaiseman positiointi (mindspace positioning), kulttuurinen brändistrategia sekä suorituskykymittarit, kuten brändiarvo (brand equity), brändirakkaus (brand love) ja äänivolyymi (share of voice).
Kurssin suoritettuaan opiskelijoiden tulisi pystyä:
Soveltamaan sopivia brändäysteorioita ja työkalupakkeja käytännön tapaustutkimuksiin
Arvioimaan kriittisesti erilaisia lähestymistapoja brändin suorituskyvyn mittaamiseen
Yhdenmukaistamaan tiedonfilosofiset oletukset sopivan lähestymistavan kanssa
Osoittamaan sujuvuutta brändistrategioiden rakennuspalikoiden hallinnassa
Tunnistamaan sopivat segmentointistrategiat oikeilla perusteilla, määrittelemään kohderyhmät ja soveltamaan relevantteja brändipositiostrategioita
Ymmärtämään kuluttajabrändihallinnan kehityskaaren
Kurssilla kehitettävät osaamiset:
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus:
Osoitat kykyä seurata globaaleja trendejä ja kehityskulkuja brändijohtamisen alalla.
Pysyt ajan tasalla kestävistä kansainvälisistä alan standardeista, toimit tehokkaasti ja sopeudut kansainvälisiin ja monikulttuurisiin työympäristöihin.
Tunnistat myös kulttuurienvälisen osaamisen merkityksen brändijohtamisen tehtävissä.
Nämä osaamiset korostavat globaalin tietoisuuden ja monimuotoisissa kulttuurikonteksteissa menestymisen tärkeyttä brändijohtamisen alalla.
Sisältö
Tarkastelemme brändin kehittämisen strategista merkitystä organisaation menestyksen edistäjänä.
Käsiteltävät aiheet kattavat brändikäytäntöjen kehittämisen eri yritystoimintojen ja strategisten yritysaloitteiden yhteydessä, mukaan lukien: tuotelanseeraus, uudelleenorganisointi, kilpailu-uhka, identiteetin kehittäminen, viestintä ja asiakaskokemukset.
Oppimateriaalit
Keller, K. L. 2012. Strategic Brand Management. Building, Measuring and Managing Brand Equity, 4th edition, NJ: Prentice-Hall.
Additional Material / Recommended Reading Material
Kapferer, J.N. 2012. The New Strategic Brand Management. Advanced Insights & Strategic Thinking. Fifth Edition.
Keller K., Aperia, T. & Georgeson, M., 2012, Strategic Brand Management: A European Perspective. Prentice-Hall.
Davis, John. Magic Numbers for Consumer Marketing: Key Measures to Evaluate Marketing Success ISBN-10 : 0470821620
ISBN-13 : 978-0470821626
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä (1):
Osoitat teoreettista ja käsitteellistä tietoa brändijohtamisen tunnistamiseen ja analysoimiseen annetun tapauksen avulla.
Osaat osittain soveltaa tietoa päätöksenteossa.
Ymmärrät brändijohtamisen merkityksen strategisessa johtamisessa.
Teoreettinen pohja on kuitenkin rajallinen.
Tyydyttävä (2):
Osaat valita ja soveltaa sopivia lähestymistapoja oman brändijohtamisongelman analysointiin ja hyödyntämiseen.
Kirjoitat melko vaatimattoman raportin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Analysoit kriittisesti oman organisaatiosi brändijohtamisen ongelmia, kehität ratkaisuja näihin ongelmiin ja kommunikoit niistä myös kansainvälisesti.
Osaat kirjoittaa lähes virheettömän raportin, joka sisältää keskustelua organisaatiotasolta ja/tai oman asiantuntemuksesi tasolta.
Kiitettävä (4):
Analysoit kriittisesti oman organisaatiosi brändijohtamisen ongelmia sekä muutat ja kehität brändijohtamisen käytäntöjä.
Osaat kirjoittaa laadukkaan raportin, joka sisältää myös kansainvälisiä viitteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5):
Kehität uuden käytännön ratkaisun brändijohtamiseen yhdistäen sen organisaation strategiseen johtamiseen.
Kirjoitat korkeatasoisen, painokelpoisen ja pohdiskelevan raportin, joka sisältää rakentavaa kritiikkiä ja useita kansainvälisiä viitteitä.
Esitietovaatimukset
Varhainen oppiminen IB-kandidaattiohjelmassa