Side QuestLaajuus (2 - 10 op)
Opintojakson tunnus: HG00CF58
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 2 - 10 op
- Opetuskieli
- englanti
- Vastuuhenkilö
- Kalle Raijonkari
- Risto Koskenkorva
Osaamistavoitteet
Sivutehtävän tarkoituksena on ottaa pelikehitys- ja niihin liittyvät supervoimat käyttöön ja laittaa ne käytäntöön! Sivutehtävä voi olla joko henkilökohtainen projekti, jonka tarkoituksena on syventää taitojasi, tai asiakaslähtöinen projekti – kummassakin tapauksessa lopullisena tavoitteena on lisätä merkityksellistä parannusta ammattimaiseen portfoliisi.
Tarkoituksena on tunnistaa nykyinen osaamisesi ja ajatella tulevaa käytännön harjoittelua ja työnhakua: Millaisia osaamisia haluat esitellä portfoliossasi? Mihin osa-alueisiin haluat harjoitella ja syventyä?
Kurssin kompetenssit
Toimiminen työpaikalla: Ymmärrät työelämän muuttuvuuden monimutkaisuuden ja oman joustavuutesi muuttuvissa työelämätilanteissa.
Proaktiivinen kehittäminen: Kykenet työskentelemään projekteissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa.
Monitieteinen osaaminen peleissä: Pystyt soveltamaan taitoja ja tietämystä erityisalalla pelituotannossa, -kehityksessä tai -suunnittelussa, tai muulla alalla, joka liittyy digitaalisiin peleihin.
Pelituotannon osaaminen: Kykenet tuottamaan sisältöä peliprojektille ja työskentelemään työkalujen kanssa merkityksellisellä ja systemaattisella tavalla.
Kurssin oppimistavoitteet:
Kurssin suoritettuasi sinulla on parempi käsitys omista työpaikkatavoitteistasi. Opit myös määrittelemään selkeät tavoitteet ja sopivan laajuuden kehitysprojektille. Vahvistat myös supervoimiasi projektin tuottamiseen ja opit organisoimaan ja dokumentoimaan oman työsi.
Sisältö
Sivutehtävässä suunnittelet, toteutat, raportoit ja arvioit itsenäisesti valitsemaasi projektia. Projektin tulisi liittyä omiin vahvuuksiisi ja osaamiseesi BIT-tutkinto-ohjelman tavoitteiden mukaisesti. Projekti voi olla henkilökohtainen tai asiakaslähtöinen. Kurssi hyväksytään sen perusteella, kuinka monta työtuntia käytät projektin valmiiksi saattamiseen. Voit suorittaa myös useita projekteja kurssille, niin kauan kuin sinulla on jäljellä olevia opintopisteitä kurssilla.
Esitietovaatimukset
Vaikka tämä kurssi voi sisältää uusia teknisiä tai sisältöön liittyviä taitoja, sinun on silti oltava perustavaa tietoa projektinhallinnasta, peliliiketoiminnasta sekä edistyneet taidot valitsemistasi teknologioista.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi perustuu oppimistavoitteisiin ja laatuun sekä opiskelijan itsearviointiin. Oppimistulokset arvioidaan suhteessa projektisuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.
Lisätiedot
Projektin sisältö on melko avoin, kunhan se liittyy omiin osaamisalueisiisi ja BIT-tutkinto-ohjelman tavoitteisiin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi 2D-taiteilija voi osallistua projektiin, jossa luodaan 2D-sisältöä pelikehityksen ulkopuolella, tai esimerkiksi markkinointiin keskittyvä opiskelija voi löytää markkinointiprojektin digitaalisten pelien ulkopuolelta. Jos olet epävarma siitä, sopiiko projektisi idea kurssille, sinun tulisi keskustella siitä kyseisen toteutuksen vastuuopettajan kanssa.