Siirry suoraan sisältöön

Tilastotieteen perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: HTLZ1001-0K0B2

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalous (AMK)
Opettajat
Sara Taskinen
Ryhmät
HTL19SB
Liiketalous
Opintojakso
HTLZ1001
Toteutukselle HTLZ1001-0K0B2 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää tilastollisten menetelmien merkityksen työelämän kannalta.

Opiskelija hallitsee datan keruuseen, erilaisiin aineistoihin ja muuttujiin liittyviä peruskäsitteitä.

Opiskelija on perehtynyt kyselylomakkeen laatimiseen liittyviin tilastollisiin näkökulmiin.

Opiskelija osaa laskea ja tulkita tilastollisia tunnuslukuja sekä hallitsee laadukkaan tilastollisen taulukoinnin ja visualisoinnin perusteet.

Opiskelija on perehtynyt MS Excelin ja mahdollisesti jonkin tilastollisen ohjelmiston käyttöön.

Sisältö

1.Erilaiset aineistot: miten aineistoa kerätään ja miten hyvä kyselylomake luodaan
2.Mitä tilastot meille kertovat ja miten tilastoja voidaan käyttää päätöksenteossa
3.Aineiston tiivistäminen taulukoksi
4.Graafisen esittämisen perusteet
5.Tilastollisia tunnuslukuja: sijainti- ja hajontaluvut, korrelaatio
6.Yksinkertaisia analyysimenetelmiä: riippuvuuden ja aikasarjojen mallintaminen

Oppimateriaalit

Opettajan jakama kurssimoniste,Leila Karjalainen (2015): Tilastotieteen perusteet. Pii-kirjat, sekä Metsämuuronen (2011): Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: opiskelijalaitos.E-kirja: janet-finna.fi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoitustehtävät ja mahdollinen tentti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

81 (3 x 27)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

5 (erinomainen): Opiskelija hallitsee erinomaisesti datan keruuseen, erilaisiin aineistoihin ja muuttujiin liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija on perehtynyt erinomaisesti kyselylomakkeen laatimiseen. Opiskelija osaa itsenäisesti laskea ja tulkita tilastollisia tunnuslukuja ja muodostaa laadukkaita tilastollisia taulukoita ja kaavioita. Opiskelija osaa itsenäisesti hyödyntää tilastollisia menetelmiä tutkimuksessa ja päätöksenteossa.
4 (kiitettävä): Opiskelija hallitsee kiitettävästi datan keruuseen, erilaisiin aineistoihin ja muuttujiin liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija on perehtynyt kiitettävästi kyselylomakkeen laatimiseen. Opiskelija osaa itsenäisesti laskea ja tulkita tilastollisia tunnuslukuja ja muodostaa laadukkaita tilastollisia taulukoita ja kaavioita. Opiskelija osaa hyödyntää tilastollisia menetelmiä tutkimuksessa ja päätöksenteossa.
3 (hyvä): Opiskelija hallitsee datan keruuseen, erilaisiin aineistoihin ja muuttujiin liittyvät peruskäsitteet kohtalaisen hyvin. Opiskelija on perehtynyt hyvin kyselylomakkeen laatimiseen. Opiskelija osaa laskea ja tulkita tilastollisia tunnuslukuja ja muodostaa tilastollisia taulukoita ja kaavioita. Opiskelija tiedostaa, miten tilastollisia menetelmiä voidaan hyödyntää tutkimuksessa ja päätöksenteossa.
2 (tyydyttävä): Opiskelija hallitsee joitain datan keruuseen, erilaisiin aineistoihin ja muuttujiin liittyviä peruskäsitteitä. Opiskelija on perehtynyt tyydyttävästi kyselylomakkeen laatimiseen. Opiskelija osaa ohjattuna laskea ja tulkita tilastollisia tunnuslukuja ja muodostaa tilastollisia taulukoita ja kaavioita. Opiskelija tiedostaa, miten tilastollisia menetelmiä voidaan hyödyntää tutkimuksessa ja päätöksenteossa.
1 (välttävä): Opiskelija hallitsee joitain datan keruuseen, erilaisiin aineistoihin ja muuttujiin liittyviä peruskäsitteitä. Opiskelija on perehtynyt välttävästi kyselylomakkeen laatimiseen. Opiskelija osaa ohjattuna laskea ja tulkita tilastollisia tunnuslukuja ja muodostaa tilastollisia taulukoita ja kaavioita. Opiskelija tiedostaa tilastollisten menetelmien tärkeyden tutkimuksessa ja päätöksenteossa.
0 (hylätty): Opiskelija ei hallitse datan keruuseen, erilaisiin aineistoihin ja muuttujiin liittyviä peruskäsitteitä. Opiskelija ei ole perehtynyt kyselylomakkeen laatimiseen. Opiskelija ei osaa laskea ja tulkita tilastollisia tunnuslukuja ja muodostaa tilastollisia taulukoita ja kaavioita. Opiskelija ei ymmärrä tilastollisten menetelmien roolia tutkimuksessa ja päätöksenteossa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 (hyvä): Opiskelija hallitsee datan keruuseen, erilaisiin aineistoihin ja muuttujiin liittyvät peruskäsitteet kohtalaisen hyvin. Opiskelija tuntee hyvin kyselylomakkeen laatimisen periaatteet. Opiskelija osaa laskea ja tulkita tilastollisia tunnuslukuja ja muodostaa tilastollisia taulukoita ja kaavioita. Opiskelija tiedostaa, miten tilastollisia menetelmiä voidaan hyödyntää tutkimuksessa ja päätöksenteossa.

4 (kiitettävä): Opiskelija hallitsee kiitettävästi datan keruuseen, erilaisiin aineistoihin ja muuttujiin liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija tuntee kiitettävästi kyselylomakkeen laatimisen periaatteet. Opiskelija osaa itsenäisesti laskea ja tulkita tilastollisia tunnuslukuja ja muodostaa laadukkaita tilastollisia taulukoita ja kaavioita. Opiskelija osaa hyödyntää tilastollisia menetelmiä tutkimuksessa ja päätöksenteossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 (erinomainen): Opiskelija hallitsee erinomaisesti datan keruuseen, erilaisiin aineistoihin ja muuttujiin liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija tuntee erinomaisesti kyselylomakkeen laatimisen periaatteet. Opiskelija osaa itsenäisesti laskea ja tulkita tilastollisia tunnuslukuja ja muodostaa laadukkaita tilastollisia taulukoita ja kaavioita. Opiskelija osaa itsenäisesti hyödyntää tilastollisia menetelmiä tutkimuksessa ja päätöksenteossa.

Esitietovaatimukset

--

Siirry alkuun