Itsensä johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: HTLH2001-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
31.08.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 37
- Koulutus
- Liiketalous (AMK)
- Opettajat
- Serena Paasivuori
- Ryhmät
-
HTL19S1Liiketalous
-
ZJA20SHAvoin AMK, lita
-
HTLJOHUudistuva johtaminen, liiketalous
- Opintojakso
- HTLH2001
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija tietää, miten voi johtaa itseään. Opiskelija pystyy asettamaan tavoitteita omaan kehittymiseensä liittyen, motivoimaan itseään niiden saavuttamiseksi, aikatauluttamaan ja toteuttamaan tavoitteita. Opiskelija kykenee vahvistamaan itsetuntoaan ja itsetuntemustaan. Opiskelija ymmärtää, mistä tekijöistä henkilökohtainen hyvinvointi muodostuu ja kykenee kehittämään sitä. Opiskelija pystyy parantamaan ajankäyttöään, stressinhallintaansa ja muutosvalmiuttaan. Opiskelija kehittyy tunteidensa hallinnassa ja vuorovaikutustyylissään.
Sisältö
Tavoitteellisuus, motivaatio, itsetuntemus, itsetunto, itsekuri ja niiden kehittäminen. Henkilökohtaisen hyvinvoinnin osa-alueet. Stressin ja ajankäytön hallinta, tunneälykkyys, tunteiden hallinta, tunnelukkojen kehittäminen, muutosvalmius ja muutosten hallinta. Henkilökohtainen vuorovaikutus ja viestintä.
Oppimateriaalit
Sydänmaanlakka, P.2008: Älykäs itsensä johtaminen. Helsinki: Talentum.
Salmimies, R.2008: Onnistu itsesi johtamisessa. Helsinki: WSOYpro.
Kauppila, R.2006: Vuorovaikutus ja sosiaaliset taidot. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Goleman, D. Tunneäly työelämässä. Helsinki: Otava 2006.
Erillistehtävien / ryhmäesitysten teemojen lähteet kirjallisuusluettelosta / opettajan antamista artikkeleista / materiaalista. Verkossa saatavana oleva relevantti materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennot
yksilötehtävät
ryhmätyöt
organisaatiocaset
virtuaalikeskustelut
loppuportfolio
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 32 h (verkkokurssilla webinaarit)
Virtuaaliopiskelu 43 h
Ryhmätyöt 20 h
Itsenäinen työskentely 40 h
Yhteensä 135 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
5 (erinomainen): Opiskelijalla on selkeä ura- ja oppimistavoite ja vahva halu itsensä kehittämiseen. Hänellä on erittäin selkeä käsitys henkilökohtaisista itsensä johtamisen taidoistaan. Hän tunnistaa henkilökohtaista hyvinvointiaan vahvistavat ja uhkaavat tekijät ja kykenee johtamaan itseään tavoitteellisesti.
Hän ymmärtää tunnetyöskentelyn periaatteet kääntäen ne voimavaraksi. Hänellä on vastuullinen, muita arvostava vuorovaikutus- ja toimintatapa. Hän kykenee hahmottamaan nykytilanteensa, nimeämään keskeisimmät kehityskohtansa ja laatimaan suunnitelman niiden toteuttamiseksi.
4 (kiitettävä): Opiskelijalla on suhteellisen selkeä ura- ja oppimistavoite ja aitoa halua itsensä kehittämiseen. Hänellä on hyvä käsitys henkilökohtaisista itsensä johtamisen taidoistaan. Hän tunnistaa henkilökohtaista hyvinvointiaan vahvistavia ja uhkaavia tekijöitä, ja kykenee nimeämään keskeisiä itsensä johtamisen tavoitteita. Hän ymmärtää tunnetyöskentelyn periaatteet. Hänellä on suhteellisen vastuullinen, muita arvostava vuorovaikutus- ja toimintatapa. Hän kykenee hahmottamaan nykytilannettaan, nimeämään tärkeimpiä kehityskohtiaan ja laatimaan suunnitelman niiden toteuttamiseksi.
3 (hyvä): Opiskelijalla on ura- tai oppimistavoitteita ja orientaatiota itsensä kehittämiseen. Hänellä on näkemyksiä henkilökohtaisista itsensä johtamisen taidoistaan. Hän tunnistaa joitakin henkilökohtaista hyvinvointiaan vahvistavia ja uhkaavia tekijöitä. Hän ymmärtää tunnetyöskentelyn periaatteita. Hänen vuorovaikutustapansa on asiallinen. Hän kykenee hahmottamaan nykytilannettaan, nimeämään joitakin kehityskohtiaan ja laatimaan karkean suunnitelman niiden toteuttamiseksi.
2 (tyydyttävä): Opiskelijalla on ajatuksia tavoitteellisuudesta ja itsensä kehittämisestä. Hänellä on ymmärrystä itsensä johtamisen merkityksestä. Hän tunnistaa osittain henkilökohtaista hyvinvointiaan vahvistavia ja uhkaavia tekijöitä. Hänen käsityksensä tunnetyöskentelystä on melko kapea-alaista. Hänellä on tilaa kehittyä vuorovaikutuksessaan. Hän hahmottaa vain 1-2 itsensä johtamisen kehityskohtaa.
1 (välttävä): Opiskelijalla on yksittäisiä tavoitteita. Hänellä on suhteellisen suppea käsitys itsensä johtamisen ja työyhteisötaitojen merkityksestä. Hän tunnistaa yksittäisiä henkilökohtaisia hyvinvointitekijöitä. Hänellä on paljon tilaa kehittyä vuorovaikutuksessaan. Hän hahmottaa itsensä johtamisen kehityskohtia rajatusti.
0 (hylätty): Opiskelija ei pysty rakentamaan tavoitteita. Hän ei kykene hahmottamaan käsitystä itsensä johtamisen merkityksestä. Hän ei kykene tunnistamaan yksittäisiä henkilökohtaisia hyvinvointitekijöitä. Hänellä on runsaasti kehitettävää vuorovaikutuksessaan. Hän ei kykene hahmottamaan itsensä johtamisen kehityskohtia.
Esitietovaatimukset
Liiketalouden perusosaaminen
Lisätiedot
Avoin amk 3