Markkinoinnin suunnittelu (3 op)
Toteutuksen tunnus: HTLM2002-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
31.08.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 37
- Koulutus
- Liiketalous (AMK)
- Opettajat
- Tanja Shemeikka
- Ryhmät
-
HTL19S1Liiketalous
-
HTLMARMarkkinointi, liiketalous
-
ZJA20SHAvoin AMK, lita
- Opintojakso
- HTLM2002
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
V
Tavoitteet
Opiskelija tuntee markkinoinnin strategiseen suunnitteluun liittyvät keskeiset teoriat, mallit ja käsitteet. Opiskelija ymmärtää toimintaympäristöön liittyvien analyysien merkityksen yrityksen strategisessa suunnittelussa ja johtamisessa. Opiskelija tuntee strategiseen suunnitteluun liittyvät erilaiset analyysit sekä työkalut ja osaa hyödyntää niitä markkinoinnin strategisessa suunnittelussa. Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa markkinnoinnin suunnittelun työkaluja.
Sisältö
Toimiala-analyysit; markkinoiden, kilpailun ja asiakkaiden analysointi, markkinointistrategia. Markkinointisuunnitelman toteuttaminen käytännössä.
Oppimateriaalit
Marketing Strategy & Competitive Positioning; Hooley., G. Piercy., N., Nicoulaud., B. Sixth Edition. 2017. Financial Times, Prentice Hall. Marketing Management, Kotler., P and Keller., K. 14th Edition, Prentice Hall. 2012. Tavoitteellinen markkinointi; markkinoinnin tutkimus ja suunnittelu; Raatikainen., L. 2010. Edita.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu seuraavista opiskelijan oppimisprosessia tukevista vaiheista:
1. Aiheeseen liittyvät asiantuntijaluennot ja yksilötehtävät
2. Aiheeseen liittyvä case-harjoitustyö ryhmätyönä
3. Case-harjoitustyön esittäminen
4. Yksilöarviointi yksilötehtävistä sekä vertaisarviointi case-ryhmätyöstä
Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:
1. Johdatus sisältöön sekä opintojakson tehtäviin
2. Case-harjoitustyön ohjausta
3. Vertaispalaute case-harjoitustyöstä kirjallisena
4. Palaute case-harjoitustyöstä luennoitsijalta suullisena ja kirjallisena
6. Palaute yksilötehtävistä luennoitsijalta kirjallisena
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä, kurssin arvosana muodostuu yksilötehtävien ja case-ryhmätyön perusteella määritellyistä osaamisista. Case-ryhmätyön aiheen/toimeksiantajan voi valita vapaasti. Yksilötehtävien palautus on 13.12.2020. Kurssin viimeiset kolme luentokertaa käytetään case-ryhmätöiden esittämiseen sekä vertaisarviointiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Asiantuntijaluennot 5*1,5h = 7,5h
Vierailevat luennoitsijat (vahvistus myöhemmin) 1,5h
Itsenäisten tehtävien tekeminen 10h
Case-tyhmätyön tekeminen 57,5h
Case-ryhmätöiden esittäminen ja vertaispalaute 3*1,5h = 4,5 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
5(erinomainen)- Opiskelijalla on edistyneet tiedot markkinoinnin suunnittelun teorioista ja käsitteistä. Opiskelija osaa kerätä, yhdistää ja soveltaa tietoa tutkiakseen ja ratkaistakseen analyyttisesti erilaisia päätöksenteon vaihtoehtoja. Opiskelija osoittaa erinomaisia ongelman ratkaisun ja päätöksenteon kykyjä. Opiskelija osaa tehdä luovan ja ammatillisesti päteviä strategisia valintoja markkinoinnin johtamisessa ja osaa tehdä markkinoinnin päätöksiä, jotka perustuvat selkeisiin ja hyvin perusteltuihin tavoitteisiin sekä perusteelliseen tilanneanalyysiin.
4(kiitettävä)- Opiskelija hallitsee markkinoinnin suunnittelun kokonaisuuden hyvin. Opiskelija kykenee keräämään, soveltamaan ja välittämään tietoa itsenäisesti hyödyntäen monipuolisesti lähteitä ja muodostaen teoriasta synteesiä. Opiskelija osaa tehdä toimivia strategisia valintoja markkinoinnin johtamisessa sekä kykenee tekemään luotettavia markkinoinnin päätöksiä, jotka perustuvat selkeästi muodostettuihin tavoitteisiin. Opiskelija osaa ratkaista markkinoinnin päätöksenteon ongelmia soveltaen lähteistä tekemäänsä synteesiä käytännön tilanteeseen ja osoittaa hyvää ongelmanratkaisu- sekä päätöksentekokykyä.
3(hyvä)- Opiskelija hallitsee markkinoinnin suunnittelun kokonaisuuden ja siihen liittyvät käsitteet sekä teoriat hyvin. Opiskelija osaa tehdä strategisia valintoja markkinoinnin johtamisessa sekä osaa tehdä tavoitteisiin perustuvia markkinointipäätöksiä. Opiskelija osaa ratkaista markkinointiin liittyviä ongelmia hyödyntämällä teoreettisia lähteitä ja osoittaa ongelmanratkaisu- sekä päätöksentekokykyä.
2(tyydyttävä)- Opiskelija hallitsee markkinoinnin suunnittelun perusteet ja tuntee peruskäsitteet. Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia strategisia valintoja markkinoinnin johtamisessa sekä osaa tehdä yksinkertaisia, osittain tavoitteisiin perustuvia markkinointipäätöksiä. Opiskelija osaa esittää tuloksia, mutta päätelmät ovat osittain pinnallisia.
1(välttävä)- Opiskelija tuntee markkinoinnin suunnittelun perusteet. Opiskelija kykenee tekemään yksinkertaisia strategisia valintoja markkinoinnin johtamisessa sekä tekemään yksinkertaisia, osittain tavoitteisiin perustuvia markkinointipäätöksiä.
0(hylätty) – Opiskelija ei hahmota markkinoinnin suunnittelun perusteita. Opiskelija ei kykene tekemään yksinkertaisia strategisia valintoja markkinoinnin johtamisessa. Opiskelija ei kykene tekemään yksinkertaisia, osittain tavoitteisiin perustuvia markkinointipäätöksiä.
Esitietovaatimukset
Markkinoinnin perusteet
Lisätiedot
Avoin amk 3
Opintojakson arviointimenetelmiä ovat:
Yksilötehtävät
Oman osaamisen kirjallinen arviointi yksilötehtäviin liittyen
Ryhmätyö ja sen esittäminen
Ryhmän vertaisarviointi ryhmätyöhön liittyen