Siirry suoraan sisältöön

Lastensuojelun ja perhetyön perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS1503-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.10.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Riikka Rantanen
Ryhmät
SOS19SM
Sosionomi
Opintojakso
SOSS1503
Toteutukselle SOSS1503-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa
¿ lastensuojelu- ja perhetyön arvot, periaatteet, tavoitteet ja työskentelytavat
¿ lastensuojelun palvelujärjestelmän
¿ perhetyön perusteet

Sisältö

¿ Eettisyys lastensuojelussa
¿ Lastensuojelun lainsäädäntö
¿ Lastensuojelun ja perheohjauksen prosessi
¿ Ennaltaehkäisevä avohuollon työskentely ja tukitoimet
¿ Sijaishuollon toimintamuodot
¿ Lastensuojelun dokumentaatio
¿ Perhetyön muodot ja prosessi

Oppimateriaalit

Lastensuojelulaki 2007/417.
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Bardy, Marjatta (toim.) (2013). Lastensuojelun ytimissä. Helsinki, THL.
Enroos, Rosi; Heino, Tarja; Pösö, Tarja (2016) Huostaanotto - Lastensuojelun vaativin tehtävä
Räty, Tapio (2015). Lastensuojelulaki - Käytäntö ja soveltaminen, 3. uudistettu painos.
Lastensuojelun käsikirja / THL (verkkomateriaali)
Araneva Mirjam (2016). Lapsen suojelu, toteuttaminen ja päätöksenteko. Käsikirja lapsen asioista päättävälle. Talentum Pro.
Vierula, Tarja (2017). Lastensuojelun asiakirjat vanhempien näkökulmasta.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, lähiopetus, itsenäinen vierailukäynti, itsenäinen työskentely sekä oppimistehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit, lähiopetus ja vierailukäynti 40 h, oppimistehtävät ja itsenäinen ryhmätyöskentely 95 h, yhteensä 135 h.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa
¿ soveltaa ja analysoida lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin
¿ arvioida asiakaslähtöisesti tarpeenmukaisia palveluja tukimuotoja
¿ soveltaa ja suunnitella perhetyön toimintaa ja sisältöjä
¿ soveltaa tietoa ja jakaa sitä kirjallisesti ja suullisesti tuottaen uusia näkökulmia.

Kiitettävä (4)Opiskelija osaa
¿ analysoida lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin
¿ perustella asiakaslähtöisesti ja tarkoituksenmukaisesti palveluja ja tukimuotoja
¿ soveltaa ja suunnitella perhetyön toimintaa ja sisältöjä
¿ soveltaa tietoa ja jakaa sitä kirjallisesti ja suullisesti.

Hyvä (3)Opiskelija osaa
¿ kuvata lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin
¿ perustella asiakaslähtöisesti ja tarkoituksenmukaisesti palveluja ja tukimuotoja
¿ suunnitella perhetyön toimintaa ja sisältöjä
¿ hankkia tietoa ja jakaa sitä kirjallisesti ja suullisesti.

Tyydyttävä (2) Opiskelija
¿ osaa kuvata lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin
¿ tietää asiakaslähtöisyyden merkityksen ja tietää lastensuojelun palveluja ja tukimuotoja
¿ tietää perhetyön toiminnat ja sisällöt
¿ osaa hankkia tietoa.

Välttävä (1)Opiskelija
¿ tietää lainsäädännö merkityksen erilaisissa lastensuojelun asiakastilanteissa
¿ tietää lastensuojelun palveluja ja tukimuotoja
¿ tietää perhetyön toiminnat ja sisällöt
¿ osaa hankkia tietoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3) Opiskelija osaa: Kuvata lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin, perustella asiakaslähtöisesti ja tarkoituksenmukaisesti palveluja ja tukimuotoja, suunnitella perhetyön toimintaa ja sisältöjä, hankkia tietoa ja jakaa sitä kirjallisesti ja suullisesti.

Kiitettävä (4) Opiskelija osaa: Analysoida lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin , perustella asiakaslähtöisesti ja tarkoituksenmukaisesti palveluja ja tukimuotoja, soveltaa ja suunnitella perhetyön toimintaa ja sisältöjä, soveltaa tietoa ja jakaa sitä kirjallisesti ja suullisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa: Soveltaa ja analysoida lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin, arvioida asiakaslähtöisesti tarpeenmukaisia palveluja tukimuotoja, soveltaa ja suunnitella perhetyön toimintaa ja sisältöjä, soveltaa tietoa ja jakaa sitä kirjallisesti ja suullisesti tuottaen uusia näkökulmia.

Esitietovaatimukset

Opiskelija on perehtynyt suomalaisen sosiaaliturvapolitiikan kokonaisuuteen sekä perheitä tukeviin palveluihin. Opiskelija hahmottaa yhteiskunnallisten tekijöiden yhteyden ihmisen arkeen sekä tietää ehkäisevän lastensuojelun merkityksen yhteiskunnassa.

Lisätiedot

Arviointi perustuu opintojakson oppimistehtävään arviointiin sekä itsearviointiin.

Siirry alkuun