Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatustyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS1504-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
31.08.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Timo Hintikka
Heidi Pasonen
Vastuuopettaja
Timo Hintikka
Ryhmät
SOS19S1
Sosionomi
Opintojakso
SOSS1504
Toteutukselle SOSS1504-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Varhaiskasvatuksen osuus (3 op) toteutuu 1. jaksossa.
Hoitotyön osuus (2 op) toteutuu 2. jaksossa.

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat sekä varhaiskasvatuspalvelut
• tietää lapsuuteen liittyvät yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset tekijät
• tunnistaa kasvatusyhteistyön ja moniammatillisen työn lähtökohdat ja työmuodot
• tietää lasten hoitoon liittyvät hyvinvointioa tukevat ja terveydelliset lähtökohdat
• tuntee lasten tavallisimmat sairaudet ja niiden hoitamisen.

Sisältö

Varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat,
varhaiskasvatuspalvelut, kasvatusyhteistyö, monialainen ja moniammattillinen työ, ajankohtainen varhaiskasvatustutkimus, lasten terveysongelmat eri ikäkausina ja niiden hoito, kuntoutus sekä lasten ja heidän perheidensä terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen.

Aika ja paikka

To 03.09.2020 08:00 - 11:15 Erikoistilat P2_D310 (Timo Hintikka)
To 10.09.2020 08:00 - 11:15 Erikoistilat P2_D310 (Timo Hintikka)
To 17.09.2020 08:00 - 11:15 Erikoistilat P2_D310 (Timo Hintikka)
To 24.09.2020 08:00 - 11:15 Erikoistilat P2_D310 (Timo Hintikka)
To 01.10.2020 08:00 - 11:15 Erikoistilat P2_D310 (Timo Hintikka)
To 08.10.2020 08:00 - 11:15 Erikoistilat P2_D310 (Timo Hintikka)

Heidi Pasonen 2. jakso:

Viikoille 43-50 joka toinen viikko 3h ja joka toinen viikko 1,5h (mikäli mahdollista saada erikoistila D310, mutta myös muut käyvät)

Oppimateriaalit

Varhaiskasvatuslaki 2018
Lasten oikeuksien sopimus
Opetushallitus 2018. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
Luentomateriaali ja Materiaali verkko-oppimisympäristössä
Lajunen, K., Andell, M. & Ylenius-Lehtonen, M. 2019. Tunne- ja turvataitoja lapsille. THL. Soveltuvin osin.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, verkko-opetus, oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Varhaiskasvatuksen osuus:

Kontakti- ja verkko-opetuksen sisältö (1,5 op/ 40h)
Itsenäiset tehtävät (1,5 op / 40h)

Hoitotyön osuus:

kontaktiopeus (1 op/27t) ja tehtävät (1op/27t))

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Erinomainen (5) Opiskelija tietää ja osaa esittää varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat sekä niiden keskeiset sisällöt. Hän tietää erilaiset varhaiskasvatuspalvelut ja ymmärtää niiden merkityksen erilaisille perheille. Hän tietää ja tunnistaa kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisen työn periaatteet osana varhaiskasvatustyötä. Hän tietää perusteet lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.

Kiitettävä (4) Opiskelija tietää ja ymmärtää varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat sekä niiden keskeiset sisällöt. Hän tietää erilaiset varhaiskasvatuspalvelut. Hän ymmärtää ja tunnistaa kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisen työn periaatteet osana varhaiskasvatustyötä. Hän tietää perusteet lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.

Hyvä (3) Opiskelija tietää varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat. Hän tietää erilaisia varhaiskasvatuspalveluita. Hän ymmärtää kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisen työn periaatteet osana varhaiskasvatustyötä. Hän tietää perusteet lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöitä. Hän on osoittanut kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä lähteitä.

Tyydyttävä (2) Opiskelija tietää osittain varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat. Hän tunnistaa erilaisia varhaiskasvatuspalveluita. Hän tunnistaa kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisen työn periaatteita osana varhaiskasvatustyötä. Hän tunnistaa perusteet lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöitä. Kirjallisissa tehtävissään hän kuvaa aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.

Välttävä (1) Opiskelija tietää osittain varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat. Hän tunnistaa joitain varhaiskasvatuspalveluita. Hän tunnistaa kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisen työn periaatteita. Hän tunnistaa perusteet lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöitä. Kirjallisissa tehtävissään hän kuvaa aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3) Opiskelija tietää varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat. Hän tietää erilaisia varhaiskasvatuspalveluita. Hän ymmärtää kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisen työn periaatteet osana varhaiskasvatustyötä. Hän tietää perusteet lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöitä. Hän on osoittanut kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä lähteitä.

Kiitettävä (4) Opiskelija tietää ja ymmärtää varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat sekä niiden keskeiset sisällöt. Hän tietää erilaiset varhaiskasvatuspalvelut. Hän ymmärtää ja tunnistaa kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisen työn periaatteet osana varhaiskasvatustyötä. Hän tietää perusteet lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija tietää ja osaa esittää varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat sekä niiden keskeiset sisällöt. Hän tietää erilaiset varhaiskasvatuspalvelut ja ymmärtää niiden merkityksen erilaisille perheille. Hän tietää ja tunnistaa kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisen työn periaatteet osana varhaiskasvatustyötä. Hän tietää perusteet lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija tietää lapsille ja lapsiperheille suunnatut palvelut. Hän tunnistaa alle kouluikäisen lapsen hoidon, kasvun ja kehityksen pääpiirteet.

Siirry alkuun