Varhaiskasvatustyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SOSS1504-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
31.08.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 25
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Timo Hintikka
- Heidi Pasonen
- Vastuuopettaja
- Timo Hintikka
- Ryhmät
-
SOS19S1Sosionomi
- Opintojakso
- SOSS1504
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Varhaiskasvatuksen osuus (3 op) toteutuu 1. jaksossa.
Hoitotyön osuus (2 op) toteutuu 2. jaksossa.
Tavoitteet
Opiskelija
• tietää varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat sekä varhaiskasvatuspalvelut
• tietää lapsuuteen liittyvät yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset tekijät
• tunnistaa kasvatusyhteistyön ja moniammatillisen työn lähtökohdat ja työmuodot
• tietää lasten hoitoon liittyvät hyvinvointioa tukevat ja terveydelliset lähtökohdat
• tuntee lasten tavallisimmat sairaudet ja niiden hoitamisen.
Sisältö
Varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat,
varhaiskasvatuspalvelut, kasvatusyhteistyö, monialainen ja moniammattillinen työ, ajankohtainen varhaiskasvatustutkimus, lasten terveysongelmat eri ikäkausina ja niiden hoito, kuntoutus sekä lasten ja heidän perheidensä terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen.
Aika ja paikka
To 03.09.2020 08:00 - 11:15 Erikoistilat P2_D310 (Timo Hintikka)
To 10.09.2020 08:00 - 11:15 Erikoistilat P2_D310 (Timo Hintikka)
To 17.09.2020 08:00 - 11:15 Erikoistilat P2_D310 (Timo Hintikka)
To 24.09.2020 08:00 - 11:15 Erikoistilat P2_D310 (Timo Hintikka)
To 01.10.2020 08:00 - 11:15 Erikoistilat P2_D310 (Timo Hintikka)
To 08.10.2020 08:00 - 11:15 Erikoistilat P2_D310 (Timo Hintikka)
Heidi Pasonen 2. jakso:
Viikoille 43-50 joka toinen viikko 3h ja joka toinen viikko 1,5h (mikäli mahdollista saada erikoistila D310, mutta myös muut käyvät)
Oppimateriaalit
Varhaiskasvatuslaki 2018
Lasten oikeuksien sopimus
Opetushallitus 2018. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
Luentomateriaali ja Materiaali verkko-oppimisympäristössä
Lajunen, K., Andell, M. & Ylenius-Lehtonen, M. 2019. Tunne- ja turvataitoja lapsille. THL. Soveltuvin osin.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, verkko-opetus, oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Varhaiskasvatuksen osuus:
Kontakti- ja verkko-opetuksen sisältö (1,5 op/ 40h)
Itsenäiset tehtävät (1,5 op / 40h)
Hoitotyön osuus:
kontaktiopeus (1 op/27t) ja tehtävät (1op/27t))
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Erinomainen (5) Opiskelija tietää ja osaa esittää varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat sekä niiden keskeiset sisällöt. Hän tietää erilaiset varhaiskasvatuspalvelut ja ymmärtää niiden merkityksen erilaisille perheille. Hän tietää ja tunnistaa kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisen työn periaatteet osana varhaiskasvatustyötä. Hän tietää perusteet lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.
Kiitettävä (4) Opiskelija tietää ja ymmärtää varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat sekä niiden keskeiset sisällöt. Hän tietää erilaiset varhaiskasvatuspalvelut. Hän ymmärtää ja tunnistaa kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisen työn periaatteet osana varhaiskasvatustyötä. Hän tietää perusteet lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.
Hyvä (3) Opiskelija tietää varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat. Hän tietää erilaisia varhaiskasvatuspalveluita. Hän ymmärtää kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisen työn periaatteet osana varhaiskasvatustyötä. Hän tietää perusteet lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöitä. Hän on osoittanut kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä lähteitä.
Tyydyttävä (2) Opiskelija tietää osittain varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat. Hän tunnistaa erilaisia varhaiskasvatuspalveluita. Hän tunnistaa kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisen työn periaatteita osana varhaiskasvatustyötä. Hän tunnistaa perusteet lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöitä. Kirjallisissa tehtävissään hän kuvaa aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.
Välttävä (1) Opiskelija tietää osittain varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat. Hän tunnistaa joitain varhaiskasvatuspalveluita. Hän tunnistaa kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisen työn periaatteita. Hän tunnistaa perusteet lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöitä. Kirjallisissa tehtävissään hän kuvaa aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3) Opiskelija tietää varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat. Hän tietää erilaisia varhaiskasvatuspalveluita. Hän ymmärtää kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisen työn periaatteet osana varhaiskasvatustyötä. Hän tietää perusteet lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöitä. Hän on osoittanut kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä lähteitä.
Kiitettävä (4) Opiskelija tietää ja ymmärtää varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat sekä niiden keskeiset sisällöt. Hän tietää erilaiset varhaiskasvatuspalvelut. Hän ymmärtää ja tunnistaa kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisen työn periaatteet osana varhaiskasvatustyötä. Hän tietää perusteet lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija tietää ja osaa esittää varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat sekä niiden keskeiset sisällöt. Hän tietää erilaiset varhaiskasvatuspalvelut ja ymmärtää niiden merkityksen erilaisille perheille. Hän tietää ja tunnistaa kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisen työn periaatteet osana varhaiskasvatustyötä. Hän tietää perusteet lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tietää lapsille ja lapsiperheille suunnatut palvelut. Hän tunnistaa alle kouluikäisen lapsen hoidon, kasvun ja kehityksen pääpiirteet.