Lähijohtaminen sosiaalipalveluissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SOSS1519-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.11.2020 - 30.11.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
11.01.2021 - 13.03.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 25
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Timo Hintikka
- Jenni Koivumäki
- Tarja Tapio
- Vastuuopettaja
- Timo Hintikka
- Ryhmät
-
SOS18SMSosionomi
- Opintojakso
- SOSS1519
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• lähijohtamisen ja lähiesimiestyön periaatteet ja eri osa-alueet sekä ymmärtää niiden merkityksen perustehtävän toteuttamisessa
• henkilöstöjohtamisen, toimivan henkilöstösuunnittelun, ammatillisen osaamisen ja työn kehittämiseen liittyvät käsitteet ja niiden merkityksen osana johtamista
• johtamiseen liittyvän peruslainsäädännön sekä työsuojelu- ja työhyvinvoinnin perusteet
• tiimityön periaatteet ja tiimivastaavan keskeiset tehtävät
• opiskelija ymmärtää sosiaali- ja kasvatusalan konteksteissa tapahtuvan johtamisen erityispiirteet
Sisältö
•Lähijohtamisen perusteet
• Johtamisteoriat, johtamisen psykologia ja erilaiset johtamiskäsitykset
• Työhyvinvoinnin ja työsuojelun osa-alueet
• Henkilöstöhallinto: henkilöstösuunnittelun ja perustehtävän kannalta oleellinen lainsäädäntö
• Tiimivastaavan tehtävät ja tiimityö
• Sosiaalipalveluyksiköiden ja varhaiskasvatuksen johtamisen erityispiirteet
Oppimateriaalit
Heikkilä J.& Heikkilä, K Leppänen, M. & Rauhala, I. 2012. Johda ihmistä. Psykologiaa johtajille. Helsinki:Telentum.
Juuti, P. & Vuorela, A. 2015. Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi.
Niiranen V.ym. (2010) Johtaminen sosiaalialalla. Helsinki. Hakapaino Oy
Reikko, K., Salonen, K. & Uusitalo, I. (2010) Puun ja kuoren välissä. Lähijohtajuus sosiaali- ja terveysalalla. Tampere: Yliopistopaino.
Kokkinen, L. toim. (2020) Hyvinvointia työstä 2030 luvulla. Skenaarioita suomalaisen työelämän kehityksestä. Työterveyslaitos.
Järvensivu, T., Nykänen, K. ja Rajala, R. (2010) Verkostojohtamisen käsikirja sosiaali- ja terveysalalla.
Opetusmenetelmät
Monimuoto-opiskelu: luennot verkossa, virtuaaliopiskelu, oppimistehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit / luennot 8 h, virtuaali- ja itsenäinen opiskelu 60 h ja oppimistehtävät 67 h.
Yhteensä 135 tuntia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Erinomainen (5) Opiskelija
• osaa perustella ja arvioida erilaisten johtamisteorioiden soveltuvuutta erilaisissa johtamistilanteisiin
• osaa ehdottaa ja perustella henkilöstöjohtamisessa ja -suunnittelussa konkreettisia esimerkkejä sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamisesta että työn kehittämisestä
• osaa arvioida toimivan tiimityön työskentelyä ja tietää tiimivastaavan keskeiset tehtävät
• osaa kehittää ja tehdä johtopäätöksiä lainsäädäntöön perustuen erilaisista perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteista
• osaa arvioida ja vertailla tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja perustehtävän johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti
Kiitettävä (4) Opiskelija
• osaa arvioida ja analysoida erilaisten johtamisteorioiden soveltuvuutta erilaisiin johtamistilanteisiin
• osaa analysoida henkilöstöjohtamisessa ja - suunnittelussa konkreettisia esimerkkejä sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamisesta että työn kehittämisestä
• osaa arvioida toimivan tiimityön työskentelyä ja tietää tiimivastaavan keskeiset tehtävät
• osaa arvioida lainsäädäntöön perustuen erilaisia perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteita
• osaa arvioida tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja perustehtävän johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti
Hyvä (3) Opiskelija
• osaa esitellä ja vertailla erilaisia johtamisteorioita ja antaa niistä konkreettisia esimerkkejä
• osaa selittää toimintaa henkilöstöjohtamisesta ja – suunnittelusta konkreettisten esimerkkien pohjalta sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamiseen että työn kehittämiseen liittyviä periaatteita
• osaa selittää toimivan tiimityön työskentelyä ja tietää tiimivastaavan tehtäviä
• osaa selittää lainsäädäntöön perustuen perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteita
• osaa esitellä tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja perustehtävän johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti
Tyydyttävä (2) Opiskelija
• osaa esitellä ja kuvata erilaisia johtamisteorioita ja konkreettisia esimerkkejä
• osaa antaa esimerkin henkilöstöjohtamisesta ja – suunnittelusta ja luokitella työn kehittämisen menetelmiä
• tietää keskeisen lainsäädännön ja osaa selittää lainsäädäntöön perustuen perustehtävän sekä työhyvinvoinnin ja työsuojelun käsitteet
• osaa selittää toimivan tiimityön työskentelyä ja tietää tiimivastaavan tehtäviä
• osaa raportoida keskeisiä tekijöitä asiakastyön ja perustehtävän johtamisessa oman suuntautumisalueensa mukaisesti
Välttävä (1) Opiskelija
• osaa nimetä erilaisia johtamisteorioita ja osaa kuvata konkreettisen esimerkin
• osaa kuvata henkilöstöjohtamisen ja – suunnittelun käsitteet ja nimetä yksittäisiä työn kehittämisen menetelmiä
• osaa nimetä joitakin johtamiseen liittyviä lakeja ja kuvata niiden merkitystä perustehtävään sekä ymmärtää työsuojelun ja työhyvinvoinnin käsitteet
• osaa nimetä tiimityön työskentelyä ja tiimivastaavan tehtäviä
• osaa nimetä erilaisia tekijöitä asiakastyön ja perustehtävän johtamisessa oman suuntautumisalueensa mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3) Opiskelija • osaa esitellä ja vertailla erilaisia johtamisteorioita ja antaa niistä konkreettisia esimerkkejä • osaa selittää toimintaa henkilöstöjohtamisesta ja – suunnittelusta konkreettisten esimerkkien pohjalta sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamiseen että työn kehittämiseen liittyviä periaatteita • osaa selittää lainsäädäntöön perustuen perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteita • osaa esitellä tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja asiakasprosessin johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti.
Kiitettävä (4) Opiskelija • osaa arvioida ja analysoida erilaisten johtamisteorioiden soveltuvuutta erilaisiin johtamistilanteisiin • osaa analysoida henkilöstöjohtamisessa ja - suunnittelussa konkreettisia esimerkkejä sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamisesta että työn kehittämisestä • osaa arvioida lainsäädäntöön perustuen erilaisia perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteita • osaa arvioida tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja asiakasproses-sien johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija • osaa perustella ja arvioida erilaisten johtamisteorioiden soveltuvuutta erilaisissa johtamistilanteisiin • osaa ehdottaa ja perustella henkilöstö-johtamisessa ja -suunnittelussa konkreettisia esimerkkejä sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamisesta että työn kehittämisestä • osaa kehittää ja tehdä johtopäätöksiä lainsäädäntöön perustuen erilaisista perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteista • osaa arvioida ja vertailla tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja asiakasprosessien johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Opiskelija on saavuttanut ammatillisissa opinnoissaan käsityksen sosiaali ja terveysalan johtamisen ja laadun kysymyksistä sekä tiimitoiminnasta.
Lisätiedot
Arviointikriteerit
Ryhmätehtävä ja kirjallinen tehtävä arvioidaan asteikolla 0-5
Erinomainen (5) Opiskelija
• osaa perustella ja arvioida erilaisten johtamisteorioiden soveltuvuutta erilaisissa johtamistilanteisiin • osaa ehdottaa ja perustella henkilöstöjohtamisessa ja -suunnittelussa konkreettisia esimerkkejä sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamisesta että työn kehittämisestä • osaa arvioida toimivan tiimityön työskentelyä ja tietää tiimivastaavan keskeiset tehtävät • osaa kehittää ja tehdä johtopäätöksiä lainsäädäntöön perustuen erilaisista perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteista • osaa arvioida ja vertailla tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja perustehtävän johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti
Kiitettävä (4) Opiskelija
• osaa arvioida ja analysoida erilaisten johtamisteorioiden soveltuvuutta erilaisiin johtamistilanteisiin • osaa analysoida henkilöstöjohtamisessa ja - suunnittelussa konkreettisia esimerkkejä sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamisesta että työn kehittämisestä • osaa arvioida toimivan tiimityön työskentelyä ja tietää tiimivastaavan keskeiset tehtävät • osaa arvioida lainsäädäntöön perustuen erilaisia perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteita • osaa arvioida tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja perustehtävän johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti
Hyvä (3) Opiskelija
• osaa esitellä ja vertailla erilaisia johtamisteorioita ja antaa niistä konkreettisia esimerkkejä • osaa selittää toimintaa henkilöstöjohtamisesta ja – suunnittelusta konkreettisten esimerkkien pohjalta sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamiseen että työn kehittämiseen liittyviä periaatteita • osaa selittää toimivan tiimityön työskentelyä ja tietää tiimivastaavan tehtäviä • osaa selittää lainsäädäntöön perustuen perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteita • osaa esitellä tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja perustehtävän johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti
Tyydyttävä (2) Opiskelija
• osaa esitellä ja kuvata erilaisia johtamisteorioita ja konkreettisia esimerkkejä • osaa antaa esimerkin henkilöstöjohtamisesta ja – suunnittelusta ja luokitella työn kehittämisen menetelmiä • tietää keskeisen lainsäädännön ja osaa selittää lainsäädäntöön perustuen perustehtävän sekä työhyvinvoinnin ja työsuojelun käsitteet • osaa selittää toimivan tiimityön työskentelyä ja tietää tiimivastaavan tehtäviä • osaa raportoida keskeisiä tekijöitä asiakastyön ja perustehtävän johtamisessa oman suuntautumisalueensa mukaisesti
Välttävä (1) Opiskelija
• osaa nimetä erilaisia johtamisteorioita ja osaa kuvata konkreettisen esimerkin • osaa kuvata henkilöstöjohtamisen ja – suunnittelun käsitteet ja nimetä yksittäisiä työn kehittämisen menetelmiä • osaa nimetä joitakin johtamiseen liittyviä lakeja ja kuvata niiden merkitystä perustehtävään sekä ymmärtää työsuojelun ja työhyvinvoinnin käsitteet • osaa nimetä tiimityön työskentelyä ja tiimivastaavan tehtäviä • osaa nimetä erilaisia tekijöitä asiakastyön ja perustehtävän johtamisessa oman suuntautumisalueensa mukaisesti