Siirry suoraan sisältöön

Lastensuojelun ja perhetyön menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS1509-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
31.08.2020 - 23.10.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Merja Nybacka
Taja Kiiskilä
Ryhmät
SOS18S1
Sosionomi
Opintojakso
SOSS1509
Toteutukselle SOSS1509-3003 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

• Opiskelija syventää osaamistaan lapsi- ja perhelähtöisten ja toiminnallisten työskentelymenetelmien käytössä lasten, nuorten ja perheiden kanssa.
• Opiskelija osaa käyttää toiminnallisia menetelmiä työskennellessään lasten ja perheiden kanssa.

Sisältö

• Perhetyön ja lastensuojelutyön työskentelelymenetelmät, niiden teoriataustat ja käytäntöön soveltaminen, lasten nuorten ja perheiden kanssa työskentelyssä.

Oppimateriaalit

Kasvun tuki työmenetelmät: https://kasvuntuki.fi/tyomenetelmat/
Seikkula, J & Arnkil T.E (2009) Dialoginen verkostotyö
Socca: http://www.socca.fi/kehittaminen/lastensuojelu/tyokalupakki
Vilén Marika, Seppänen Paula, Tapio Nina, Toivanen Riikka (toim.) (2010) Kohtaamisia lapsiperheissä. Menetelmiä perhetyöhön .Helsinki : Kirjapaja.
Möller, Sointu (2004). Sattumista suunnitelmallisuuteen. Lapsen elämäntilanteen kartoitus. JKL:Pesäpuu
THL: https://verkkokoulut.thl.fi/web/suojele-lasta/

Opetusmenetelmät

Luennot, vierailukäynti, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot ja vierailukäynti 30 h, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävä 105 h. Yhteensä 135 h.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1)
Opiskelija osaa perustella menetelmiin liittyviä valintojaan. Hän tietää lapsi- ja perhelähtöisiä menetelmiä. Hän osaa kuvata kirjallisessa tehtävässä aihealueen sisältöjä.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa perustella menetelmiin liittyviä valintojaan tavanomaisesti. Hän tietää ja tunnistaa lapsi- ja perhelähtöisiä menetelmiä. Hän osaa kuvata kirjallisessa tehtävässä aihealueen sisältöjä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3) Opiskelija kykenee hyvin perustelemaan ja arvioimaan menetelmiin liittyviä valintoja. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsi- ja perhelähtöisten menetelmiä lastensuojelutyössä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä lähteitä.

Kiitettävä (4) Opiskelija kykenee perustelemaan ja arvioimaan menetelmiin liittyviä valintojaan. Opiskelija osaa perustella menetelmiin liittyviä valintoja kriittisesti. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsi- ja perhelähtöisten menetelmiä lastensuojelutyössä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata, perustella ja analysoida aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija kykenee erinomaisesti perustelemaan ja arvioimaan menetelmiin liittyviä valintojaan. Opiskelija osaa perustella menetelmiin liittyviä valintoja kriittisesti. Hän osaa eriomaisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsi- ja perhelähtöisten menetelmiä lastensuojelutyössä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata, perustella ja analysoida aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa lastensuojelun ja perhetyön perustiedot, työskentelyn toimintaympäristöt sekä tunnistaa lasten, nuorten ja perheiden tarpeen työskentelyn lähtökohdaksi. Opiskelija tunnistaa lastensuojelun tarvetta aiheuttavat tekijät yhteiskunnassa sekä lapsen asemassa ja oikeuksissa tapahtuvat muutokset.

Lisätiedot

Arviointi perustuu opintojakson oppimistehtävään arviointiin sekä itsearviointiin.

Siirry alkuun