Itsensä johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: HTLH2001-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
10.08.2020 - 30.11.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Opettajat
- Serena Paasivuori
- Ryhmät
-
ZJA20KHTKDAvoin amk, KKD, Henkilö- ja talousosaaja
- Opintojakso
- HTLH2001
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla vuorottelevat teemakohtaiset alustus- tai ohjauswebinaarit, itsenäinen opiskelu teemakohtaisin oppimistehtävin sekä vuorovaikutteiset virtuaali ryhmä- tai verkkokeskustelut. Koko opintojakson ajan tehdään itsenäisesti henkilökohtaista oppimisen portfoliota, joka muodostuu teemakohtaisista oppimistehtävistä sekä toiminta- ja kehityssuunnitelmasta.
Tavoitteet
Opiskelija tietää, miten voi johtaa itseään. Opiskelija pystyy asettamaan tavoitteita omaan kehittymiseensä liittyen, motivoimaan itseään niiden saavuttamiseksi, aikatauluttamaan ja toteuttamaan tavoitteita. Opiskelija kykenee vahvistamaan itsetuntoaan ja itsetuntemustaan. Opiskelija ymmärtää, mistä tekijöistä henkilökohtainen hyvinvointi muodostuu ja kykenee kehittämään sitä. Opiskelija pystyy parantamaan ajankäyttöään, stressinhallintaansa ja muutosvalmiuttaan. Opiskelija kehittyy tunteidensa hallinnassa ja vuorovaikutustyylissään.
Sisältö
Tavoitteellisuus, motivaatio, itsetuntemus, itsetunto, itsekuri ja niiden kehittäminen. Henkilökohtaisen hyvinvoinnin osa-alueet. Stressin ja ajankäytön hallinta, tunneälykkyys, tunteiden hallinta, tunnelukkojen kehittäminen, muutosvalmius ja muutosten hallinta. Henkilökohtainen vuorovaikutus ja viestintä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali:
Sydänmaanlakka, P. 2008. Älykäs itsensä johtaminen. Helsinki: Talentum.
Salmimies, R. 2008. Onnistu itsesi johtamisessa. Helsinki: WSOYpro.
Goleman, D. 2006. Tunneäly työelämässä. Helsinki: Otava.
Suositeltava kirjallisuus:
Leppänen, M. & Rauhala, I. 2012. Johda ihmistä: psykologiaa johtajille. Helsinki: Talentum.
Perttula, J. & Syväjärvi, A. 2012. Johtamisen psykologia. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Lisämateriaali:
Kohtakangas, Krista Kohtakangas. 2019. Välittävä johtajuus ja armollinen itsensä johtaminen konkurssin tai alasajon tehneiden yrittäjien kokemuksissa. Väitöskirja. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opetus etenee teemoittain
Käänteinen oppiminen
Alustus sekä opiskelun ohjaus teemoihin ja oppimistehtäviin vuorovaikutteisissa webinaareissa sekä verkko-oppimisympäristössä
Itsenäinen opiskelu ja teemakohtaiset oppimistehtävät
Virtuaaliset ryhmä- tai verkkokeskustelut sekä vertaisoppiminen
Vertaispalaute
Itsereflektio
Henkilökohtainen toiminta- ja kehityssuunnitelma
Oppimisen portfolio rakentuu teemakohtaisista oppimistehtävistä sisältäen henkilökohtaisen toiminta- ja kehityssuunnitelman.
Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:
Alustukset teemoihin ja oppimistehtäviin webinaareissa ja verkko-oppimisympäristössä
Opiskelua ohjaava viestintä verkko-oppimisympäristössä ja opettajan Zoom-ohjaus päivystykset
Virtuaalikeskustelujen ohjaus
Vertaiskeskustelut
Vertaispalaute
Henkilökohtainen palaute portfoliosta
Opintojakson arvosana muodostuu henkilökohtaisessa portfoliossa osoitetun osaamisen perusteella. Portfoliota tehdään koko opintojakson ajan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson opiskelu alkaa elokuussa viikolla 33.
Teemakohtaiset oppimistehtävät tehdään ja palautetaan opintojakson aikana.
Virtuaalisiin ryhmä- tai verkkokeskusteluihin osallistutaan opintojakson aikana.
Henkilökohtaisen portfolion palautus on 13.12.2020
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit (myös tallenteena) 17 h
Itsenäinen työskentely teemakohtaisin oppimistehtävin 50 h
Henkilökohtaisen toiminta- ja kehittymissuunnitelman tekeminen 48 h
Virtuaali ryhmä- tai verkkokeskustelu 20 h
Yhteensä 135 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
5 (erinomainen): Opiskelijalla on selkeä ura- ja oppimistavoite ja vahva halu itsensä kehittämiseen. Hänellä on erittäin selkeä käsitys henkilökohtaisista itsensä johtamisen taidoistaan. Hän tunnistaa henkilökohtaista hyvinvointiaan vahvistavat ja uhkaavat tekijät ja kykenee johtamaan itseään tavoitteellisesti.
Hän ymmärtää tunnetyöskentelyn periaatteet kääntäen ne voimavaraksi. Hänellä on vastuullinen, muita arvostava vuorovaikutus- ja toimintatapa. Hän kykenee hahmottamaan nykytilanteensa, nimeämään keskeisimmät kehityskohtansa ja laatimaan suunnitelman niiden toteuttamiseksi.
4 (kiitettävä): Opiskelijalla on suhteellisen selkeä ura- ja oppimistavoite ja aitoa halua itsensä kehittämiseen. Hänellä on hyvä käsitys henkilökohtaisista itsensä johtamisen taidoistaan. Hän tunnistaa henkilökohtaista hyvinvointiaan vahvistavia ja uhkaavia tekijöitä, ja kykenee nimeämään keskeisiä itsensä johtamisen tavoitteita. Hän ymmärtää tunnetyöskentelyn periaatteet. Hänellä on suhteellisen vastuullinen, muita arvostava vuorovaikutus- ja toimintatapa. Hän kykenee hahmottamaan nykytilannettaan, nimeämään tärkeimpiä kehityskohtiaan ja laatimaan suunnitelman niiden toteuttamiseksi.
3 (hyvä): Opiskelijalla on ura- tai oppimistavoitteita ja orientaatiota itsensä kehittämiseen. Hänellä on näkemyksiä henkilökohtaisista itsensä johtamisen taidoistaan. Hän tunnistaa joitakin henkilökohtaista hyvinvointiaan vahvistavia ja uhkaavia tekijöitä. Hän ymmärtää tunnetyöskentelyn periaatteita. Hänen vuorovaikutustapansa on asiallinen. Hän kykenee hahmottamaan nykytilannettaan, nimeämään joitakin kehityskohtiaan ja laatimaan karkean suunnitelman niiden toteuttamiseksi.
2 (tyydyttävä): Opiskelijalla on ajatuksia tavoitteellisuudesta ja itsensä kehittämisestä. Hänellä on ymmärrystä itsensä johtamisen merkityksestä. Hän tunnistaa osittain henkilökohtaista hyvinvointiaan vahvistavia ja uhkaavia tekijöitä. Hänen käsityksensä tunnetyöskentelystä on melko kapea-alaista. Hänellä on tilaa kehittyä vuorovaikutuksessaan. Hän hahmottaa vain 1-2 itsensä johtamisen kehityskohtaa.
1 (välttävä): Opiskelijalla on yksittäisiä tavoitteita. Hänellä on suhteellisen suppea käsitys itsensä johtamisen ja työyhteisötaitojen merkityksestä. Hän tunnistaa yksittäisiä henkilökohtaisia hyvinvointitekijöitä. Hänellä on paljon tilaa kehittyä vuorovaikutuksessaan. Hän hahmottaa itsensä johtamisen kehityskohtia rajatusti.
0 (hylätty): Opiskelija ei pysty rakentamaan tavoitteita. Hän ei kykene hahmottamaan käsitystä itsensä johtamisen merkityksestä. Hän ei kykene tunnistamaan yksittäisiä henkilökohtaisia hyvinvointitekijöitä. Hänellä on runsaasti kehitettävää vuorovaikutuksessaan. Hän ei kykene hahmottamaan itsensä johtamisen kehityskohtia.
Esitietovaatimukset
Liiketalouden perusosaaminen
Lisätiedot
Opintojakson arviointimenetelmiä ovat:
Oman osaamisen arviointi oppimisen portfolioon liittyen.
Vertaisarviointi teemakohtaisiin oppimistehtäviin liittyen.
Opettajan palaute oppimisen portfoliosta.
Osaamisen arviointi, palaute ja opintojakson arvosana oppimisen portfolion perusteella.