Kuntoutuksen monitieteinen tietoperusta (5 op)
Toteutuksen tunnus: YSMA0100-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.08.2020 - 06.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
28.08.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 30
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
- Opettajat
- Asta Suomi
- Sanna Sihvonen
- Vastuuopettaja
- Sanna Sihvonen
- Ryhmät
-
YSY20SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
-
ZJA20SSYMAvoin AMK, sote, Monialainen kuntoutus, YAMK-polku
- Opintojakso
- YSMA0100
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on lisätä ymmärrystä monialaisen kuntoutuksen tietoperustasta.
Opintojakson osaamiset
Monialaisen kuntoutuksen asiantuntijaosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana osaat huomioida kuntoutuksen monialaisena yhteiskunnallisena ilmiönä ja ennakoida kuntoutukseen liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä muutoksia. Osaat jäsentää kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja kuntoutusta ohjaavan lainsäädännön merkityksen kuntoutustoiminnassa. Tiedät ja osaat soveltaa kuntoutuksen teorioita, käsitejärjestelmiä ja malleja omalla erityisalallasi sekä perustat toimintasi tutkittuun tietoon.
Sisältö
Kuntoutuksen kehittämistarpeiden ennakointi
Kuntoutuksen palvelujärjestelmä ja lainsäädäntö
Kuntoutuksen teoriat ja käsitteet
Kuntoutustoiminnan kehittäminen
Oppimateriaalit
- Järvikoski, A. 2013. Monimuotoinen kuntoutus ja sen käsitteet. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita. 43. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Verkkojulkaisu.
- Järvikoski, A. 2008. Kuntoutuskäsityksen muutos ja kuntoutuksen vaikuttavuuden tutkimus. Teoksessa Vaikuttavuus muutoksessa. Toim. J. Mäkitalo, J.Turunen & I. Vilkkumaa. Verve: Oulu.
- Härkäpää, K., Järvikoski, A. & Salminen, A-L. 2015. Kuntoutuksen teorioista ja ICF-mallista. Kuntoutus, 38, 2, 18 - 32
- McPherson, K., Gibson B. E. & Leplege A. 2015. Rethinking Rehabilitation: Theory and Practice. CRC Press. https://www.crcpress.com/Rethinking-Rehabilitation-Theory-and-Practice/McPherson-Gibson-Leplege/p/book/9781482249200. Soveltuvin osin.
- Law, M. & MacDermid, J. 2014. Evidence-Based Rehabilitation, A Guide for Practice. Thorofare: SLACK Incorporation. 3rd ed. Soveltuvin osin.
- Sipari S. & Mäkinen, E. 2012.Yhdessä rakentuva kuntoutusosaaminen. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisusarja; Aatos-Artikkelit 6/2012.
- Laitinen, M. & Niskala, A. 2013. Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Tampere: Vastapaino.
- Sosiaalityön vaikuttavuus. 2012. Toim. A. Pohjola, T. Kemppainen & S. Väyrynen. Rovaniemi: Lapin Yliopistokustannus.
- Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. 2015. Toim. S. Väyrynen, K. Kostamo-Pääkkö & P. Ojaniemi. Tallinna: UniPressGlobal.
Opetusmenetelmät
Luennot, työpajat, seminaarit, itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot, työpajat, seminaarit 16h, itsenäinen opiskelu 87h, etäopiskelu 32h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Opiskelija tuntee kuntoutuksen tietoperustaa ja hyödyntää sitä joiltakin osin kehittämistoiminnassa. Hän osaa nimetä kuntoutuksen keskeisiä teorioita ja käsitteitä ja niiden pohjalta arvioida kuntoutustoimintaa.
Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa tarkastella kuntoutuksen tietoperustaa ja hyödyntää tutkittua tietoa kehittämistoiminnassa. Hän osaa nimetä kuntoutuksen keskeisiä teorioita ja käsitteitä ja niiden pohjalta arvioida kuntoutustoimintaa yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Opiskelija osaa tarkastella kuntoutuksen tietoperustaa ja hyödyntää tutkittua tietoa kehittämistoiminnassa ennakoiden tulevaa. Hän osaa soveltaa kuntoutuksen keskeisiä teorioita ja käsitteitä ja niiden pohjalta arvioida kuntoutustoimintaa yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista.
Kiitettävä 4
Opiskelija osaa tarkastella kuntoutuksen tietoperustaa kriittisesti ja hyödyntää tutkittua tietoa kehittämistoiminnassa ennakoiden tulevaa ja luoden uutta. Hän osaa soveltaa laajasti kuntoutuksen keskeisiä teorioita ja käsitteitä ja niiden pohjalta arvioida kuntoutustoimintaa yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Opiskelija osaa tarkastella kuntoutuksen tietoperustaa kriittisesti ja hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti kehittämistoiminnassa ennakoiden tulevaa ja luoden uutta. Hän soveltaa kattavasti kuntoutuksen keskeisiä teorioita ja käsitteitä ja osaa niiden pohjalta arvioida kuntoutustoimintaa yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista.
Lisätiedot
Avoin amk 5 polkupaikkaa