Siirry suoraan sisältöön

Oppiminen ja elämänkulku (8 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BA18-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 16.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
8 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
8 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 23
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Eila Burns
Maarit Miettinen
Ryhmät
AJA20SKJ
Ammatillinen opettajankoulutus
Opintojakso
AJ00BA18
Toteutukselle AJ00BA18-3006 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä verkko-opintojaksolla tutustut keskeisiin kasvatustieteen perusteisiin ja käsitteisiin. Lisäksi perehdyt oppimiseen ilmiönä ja laadit itsellesi merkitykselliset oppimisen ohjaamisen periaatteet. Oppiminen ja elämänkulku -opintojakso kuuluu opettajankoulutuksen kasvatustieteellisiin opintoihin.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität oppimisen ohjaamisen osaamista ja reflektio-osaamista.

Oppimisen ohjaamisen osaaminen tarkoittaa opettajan tietoisuutta oppimista koskevista teoreettisista ja filosofisista lähtökohdista sekä kykyä suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielekkäitä oppimisprosesseja monenlaiset oppijat huomioon ottaen.

Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia.

Opintojakson osaamistavoite

Ymmärrät ihmisen oppimista ja kehittymistä tarkastelevien tieteiden soveltamismahdollisuudet oppimisen ohjaamisessa. Sinulla on valmiudet seurata opetustyöhön liittyviä ajankohtaisia tutkimuksia ja selvityksiä. Osaat hyödyntää tietoa ihmisen kehityksestä ja oppimisesta omien opiskelijoidensa ammatillisen kasvun tukemisessa ja oppimisen ohjauksessa sekä oman opettajuutensa kehittämisessä.

Sisältö

Opintojaksolla tutustut kasvatustieteen ja -psykologian perusteisiin ja käsitteistöön, oppimisen keskeisiin teorioihin ja tutkimustietoon sekä niiden soveltamismahdollisuuksiin opettajan työssä.

Oppimateriaalit

Kallio, E. (2020). Development of Adult Thinking. Interdisciplinary perspectives on cognitive development and adult learning. London:Routledge

Woolfolk, A. (2013). Educational Psychology. 12th ed. Pearson.

Jarvis, P. & Parker, S. (Eds.) 2007. Human learning. An holistic approach. New York: Routledge.

Knowles, M.S.; Holton III, E.F. & Swanson, R. A. 2005. THE ADULT LEARNER, The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development. London: Elsevier.

Opetusmenetelmät

Professional Teacher education: Self-directed learning, prescribed reading, online learning sessions and assignments. Final submission of assignments before the end of 2020. You will find additional learning materials and assignments in the Optima online learning environment.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Acquiring competence

You can acquire the competence required by this course by participating in the online course and completing the learning assignments and reflection tasks.

Previously completed university level studies in Educational Sciences or Adult Education Sciences can be substituted for this course.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

In total, the course consists of 216 hours (8x27h) of students’ work Orientation 5h Self-directed learning in online environment 30h Reading the learning materials and analysing educational research papers, completing the learning assignments 181h

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:

Oppimisen ohjaamisen osaaminen
- tunnet ja ymmärrät kasvatustieteen peruskäsitteitä ja opettajan työn ammattisanastoa
- kykenet itsenäiseen tiedonhakuun ja pystyt etsimään oman työsi kannalta tärkeitä ja ajankohtaisia tiedonlähteitä, tutkimuksia ja selvityksiä
- tunnet oppimista ilmiönä ja saat perustiedot oppimisen ohjaamisen suunnittelua, toteutusta ja arviointia varten

Reflektio-osaaminen
- arvioit realistisesti ja perustellusti omaa oppimistasi

Esitietovaatimukset

-

Lisätiedot

The assessment is qualitative and is based on learning objectives. The methods for evaluation of the learning process are feedback and self-assessment. Competence assessment is based on criteria and the teacher educator makes the assessment decision once all the learning tasks have been completed. The assessment material consists of the learning tasks of the course and self-assessment tasks.

Siirry alkuun