Oppiminen ja elämänkulku (8 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BA18-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2020 - 16.05.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 8 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Toimipiste
- Lutakon kampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 23
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Eila Burns
- Maarit Miettinen
- Ryhmät
-
AJA20SKJAmmatillinen opettajankoulutus
- Opintojakso
- AJ00BA18
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä verkko-opintojaksolla tutustut keskeisiin kasvatustieteen perusteisiin ja käsitteisiin. Lisäksi perehdyt oppimiseen ilmiönä ja laadit itsellesi merkitykselliset oppimisen ohjaamisen periaatteet. Oppiminen ja elämänkulku -opintojakso kuuluu opettajankoulutuksen kasvatustieteellisiin opintoihin.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität oppimisen ohjaamisen osaamista ja reflektio-osaamista.
Oppimisen ohjaamisen osaaminen tarkoittaa opettajan tietoisuutta oppimista koskevista teoreettisista ja filosofisista lähtökohdista sekä kykyä suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielekkäitä oppimisprosesseja monenlaiset oppijat huomioon ottaen.
Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia.
Opintojakson osaamistavoite
Ymmärrät ihmisen oppimista ja kehittymistä tarkastelevien tieteiden soveltamismahdollisuudet oppimisen ohjaamisessa. Sinulla on valmiudet seurata opetustyöhön liittyviä ajankohtaisia tutkimuksia ja selvityksiä. Osaat hyödyntää tietoa ihmisen kehityksestä ja oppimisesta omien opiskelijoidensa ammatillisen kasvun tukemisessa ja oppimisen ohjauksessa sekä oman opettajuutensa kehittämisessä.
Sisältö
Opintojaksolla tutustut kasvatustieteen ja -psykologian perusteisiin ja käsitteistöön, oppimisen keskeisiin teorioihin ja tutkimustietoon sekä niiden soveltamismahdollisuuksiin opettajan työssä.
Oppimateriaalit
Kallio, E. (2020). Development of Adult Thinking. Interdisciplinary perspectives on cognitive development and adult learning. London:Routledge
Woolfolk, A. (2013). Educational Psychology. 12th ed. Pearson.
Jarvis, P. & Parker, S. (Eds.) 2007. Human learning. An holistic approach. New York: Routledge.
Knowles, M.S.; Holton III, E.F. & Swanson, R. A. 2005. THE ADULT LEARNER, The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development. London: Elsevier.
Opetusmenetelmät
Professional Teacher education: Self-directed learning, prescribed reading, online learning sessions and assignments. Final submission of assignments before the end of 2020. You will find additional learning materials and assignments in the Optima online learning environment.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Acquiring competence
You can acquire the competence required by this course by participating in the online course and completing the learning assignments and reflection tasks.
Previously completed university level studies in Educational Sciences or Adult Education Sciences can be substituted for this course.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
In total, the course consists of 216 hours (8x27h) of students’ work Orientation 5h Self-directed learning in online environment 30h Reading the learning materials and analysing educational research papers, completing the learning assignments 181h
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:
Oppimisen ohjaamisen osaaminen
- tunnet ja ymmärrät kasvatustieteen peruskäsitteitä ja opettajan työn ammattisanastoa
- kykenet itsenäiseen tiedonhakuun ja pystyt etsimään oman työsi kannalta tärkeitä ja ajankohtaisia tiedonlähteitä, tutkimuksia ja selvityksiä
- tunnet oppimista ilmiönä ja saat perustiedot oppimisen ohjaamisen suunnittelua, toteutusta ja arviointia varten
Reflektio-osaaminen
- arvioit realistisesti ja perustellusti omaa oppimistasi
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
The assessment is qualitative and is based on learning objectives. The methods for evaluation of the learning process are feedback and self-assessment. Competence assessment is based on criteria and the teacher educator makes the assessment decision once all the learning tasks have been completed. The assessment material consists of the learning tasks of the course and self-assessment tasks.