Usability and User Centric Design (3 op)
Toteutuksen tunnus: HTGP0100-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.08.2024 - 22.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
26.08.2024 - 25.10.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 45
- Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma (AMK)
- Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
- Opettajat
- Kalle Raijonkari
- Ryhmät
-
ZJA24SIAvoin amk, tiko
-
HTG23S1Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
- Opintojakso
- HTGP0100
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 30.08.2024 klo 13:00 - 15:45 (2 t 45 min) |
Usability and User Centric Design HTGP0100-3006 |
R35B114
Oppimistila LITA/LIKE
|
To 05.09.2024 klo 13:15 - 15:45 (2 t 30 min) |
Usability and User Centric Design HTGP0100-3006 |
R35F413
Oppimistila (aik)
|
To 12.09.2024 klo 13:15 - 15:45 (2 t 30 min) |
Usability and User Centric Design HTGP0100-3006 |
R35F413
Oppimistila (aik)
|
To 26.09.2024 klo 13:15 - 15:45 (2 t 30 min) |
Usability and User Centric Design HTGP0100-3006 |
R35BP07.1
Monimuototila Marata/LIKE
R35BP07.2 Monimuototila Marata/LIKE |
To 03.10.2024 klo 13:15 - 15:45 (2 t 30 min) |
Usability and User Centric Design HTGP0100-3006 |
R35F406
Oppimistila UTI/TEKN
|
To 10.10.2024 klo 13:15 - 15:45 (2 t 30 min) |
Usability and User Centric Design HTGP0100-3006 |
R35F413
Oppimistila (aik)
|
To 24.10.2024 klo 13:15 - 15:45 (2 t 30 min) |
Usability and User Centric Design HTGP0100-3006- Exam |
R35FP05
Valjakka Auditorio (UTI/TEKN AOKK)
|
To 31.10.2024 klo 13:15 - 15:45 (2 t 30 min) |
Usability and User Centric Design HTGP0100-3006 - Exam re-sit |
R35A210
Opetus ja projektit
|
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
The purpose of this course:
Have you ever had the experience of using a program that has had features that were annoying, or could have been done so much better?
Difference between good and excellent products is often usability and user experience (UX). In order to develop a first class software, users should be involved throughout the design and implementation processes.
In practice, the point of this course is the basics of usability - definitions, psychological heuristics, character laws etc. These apply to both web-applications and games - and of course to all other artifacts. Various design and evaluation methods are tested, from card sorting to user testing. The user-driven design package then focuses on assessing user needs, and the methods that support them. Keywords include the following:
- User-centered design processes and techniques
- User experience
- Usability
- Basics of cognitive psychology
- Usability testing
Course competence:
After completing this course, you will have knowledge about the user-centered design, the basic concepts of usability and cognitive psychology. You understand the framework of user-centered design processes and know different methods and techniques. You know the components and principles of usability and can apply that knowledge to the real world situations. You are able to conduct usability testing using various methods.
Sisältö
In this course you will get acquainted with the basic principles and theory of software usability and user centric design.
Oppimateriaalit
Verkkomateriaalit toimitetaan kurssin Moodle-tilan välityksellä. Materiaalit koostuvat videoista, artikkeleista sekä Jamkin kirjaston e-kirjoista.
Suositeltava kirjallisuus:
Norman, D. The Design of Everyday Things, 1988.
Krug, S. Don't Make me Think, revisited. 2014.
Opetusmenetelmät
Tämä toteutus kurssista tarkastelee aihetta pelikehityksen näkökulmasta. Kurssin opetuskieli on englanti. Kurssi toteutetaan kontaktiopetuksena, jota tukee verkossa olevat oppimismateriaalit, sekä viikottaiset itsenäiset ja ryhmätehtävät. Kurssin aikana opiskelijat oppivat käytettävyyden, käyttäjälähtöisen suunnittelun, sekä käyttäjäkokemuksen perusperiaatteista analysoimalla erilaisia pelejä.
Kurssilla on viikottainen kontaktitunti, sekä itsenäinen tehtävä. Jamkin tutkinto-opiskelijoiden on oltava paikalla luokassa, mutta avoimen ja Campus Onlinen opiskelijat voivat osallistua etänä. Tällöin kontaktiopetus korvataan itsenäisenä lisätehtävänä. Tehtävät ja oppimateriaalit päivittyvät aiheiden mukaan viikottain.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssin tehtävät liittyvät vahvasti tosimaailman esimerkkeihin ja yhteistyö pelialan yritysten kanssa voi olla mahdollista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssin arviointi perustuu tenttiin, ja tehtävien suoritukset vaikuttavat numeroon.
Uusintatenttejä voidaan järjestää tarvittaessa enintään kaksi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sinulla on oikeus hakea osaamisen tunnistamista ja tunnustamista, jos sinulla on aiemmin hankittua osaamista (esimerkiksi muualla suoritettuja korkeakouluopintoja), joita voidaan katsoa hyväksi nyt suoritettavaan tutkintoon.
Osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa on kolme päätapaa: hyväksilukeminen (korvaaminen, sisällyttäminen) ja muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen sekä opinnollistaminen. Lisätietoa JAMKin tutkintosäännössä, luku 17.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin noin 27 tuntia opiskelua, eli 3 opintopistettä vastaa noin 81 tuntia.
81 tunnin opiskelukuorma jakautuu seuraavasti:
Kontaktiopetus: ~ 25 hours
Tentti: ~3 hours
Itsenäinen opiskelu: ~ 53 hours
Etänä Campus Onlinen ja avoimen kautta osallistuvat opiskelijat kompensoivat poissaoloaan kontaktiopetuksesta viikottaisella lisätehtävällä, joka perustuu Moodlesta löytyviin verkko-opetusmateriaaleihin. Hybridiopetusta, joka yhdistää läsnä- ja etäopiskelijat ei järjestetä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Sufficient (1): You have basic knowledge in the area of user-centered design. You know the basic concepts of usability and cognitive psychology.
Satisfactory (2): You have knowledge in the area of user-centered design. You know a few techniques and know how to utilize them. You know the basic concepts of usability and cognitive psychology and know how to use the methods and techniques in practice.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Good (3): You have knowledge in the area of user-centered design. You know various techniques and know how to utilize them. You know the concepts of usability and cognitive psychology and know how to use the methods and techniques in practice.
Very Good (4): You have knowledge in the area of user-centered design. You are able to utilize various UCD techniques in developing a software product. You know the concepts of usability and cognitive psychology and know how to use the methods and techniques in practice. You can expand your knowledge independently.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Excellent (5): You have knowledge in the area of user-centered design. You are able to analytically utilize various UCD techniques in developing a software product. You know the concepts of usability and cognitive psychology and know how to use the methods and techniques in practice. You can expand your knowledge independently. You are able to evaluate the appropriate methods and practices for different situations.
Lisätiedot
Avoin amk 5
Edufutura 5