Siirry suoraan sisältöön

3D Animation (5 op)

Toteutuksen tunnus: HTGP0250-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 19.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 35
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Opettajat
Risto Koskenkorva
Ryhmät
ZJA24SI
Avoin amk, tiko
HTG23S1
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Opintojakso
HTGP0250

Toteutuksella on 28 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 49 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 20.01.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Lecture
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ti 21.01.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Demo
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ma 27.01.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Lecture
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ti 28.01.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Demo
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ma 03.02.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Lecture
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ti 04.02.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Demo
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ma 10.02.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Lecture
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ti 11.02.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Demo
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ma 17.02.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Lecture
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ti 18.02.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Demo
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ma 03.03.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Lecture
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ti 04.03.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Demo
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ma 10.03.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Lecture
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ti 11.03.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Demo
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ma 17.03.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Lecture
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ti 18.03.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Demo
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ma 24.03.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Lecture
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ti 25.03.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Demo
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ma 31.03.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Lecture
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ti 01.04.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Demo
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ma 07.04.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Lecture
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ti 08.04.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Demo
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ma 14.04.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Lecture
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ti 15.04.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Demo
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ti 22.04.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Demo
R35F406 Oppimistila UTI/TEKN
Ma 28.04.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Lecture
R35F406 Oppimistila UTI/TEKN
Ti 29.04.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Demo
R35F406 Oppimistila UTI/TEKN
Ma 05.05.2025 klo 13:15 - 15:00
(1 t 45 min)
3D Animation HTGP0250-3004 - Lecture
R35F406 Oppimistila UTI/TEKN
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Tässä osiossa kuvataan kurssin aikataulu. Tarkoittaen, mitä tapahtuu joka viikko (rytmitys, ajoitus, viikoittaiset tehtävät, toteutuksen pakolliset osat)?

Kurssi koostuu 5 moduulista:
- Moduulit ovat 3-5 viikkoa pitkiä
- Jokainen moduuli on pakollinen ja sisältää viikoittaista luokassa tapahtuvaa toimintaa ja itsenäistä työtä
- Jokaisen moduulin lopussa on pakollinen moduulitehtävä, joka tarkistaa opiskelijan edistymisen ja moduuliin liittyvän ymmärryksen ja taidot
- Yksityiskohtainen moduulin sisältö tulee olemaan saatavilla oppimisympäristössä

Kurssi alkaa 3 viikon mittaisella moduulilla. Moduuli keskittyy kurssin esittelyyn, työkalujen ja ympäristöjen asettamiseen sekä ensimmäiseen sukeltamiseen kurssin aiheeseen. 1. moduulin loppuun mennessä jokaisen opiskelijan tulee täyttää seuraavat kriteerit:
- Osallistunut kaikkiin kurssin sisäisiin aktiviteetteihin (osallistui selvästi)
- On palauttanut moduulitehtävän, joka on hyväksytty
- Jos 1 tai useampi kriteereistä ei täyty, opiskelija katsotaan ei-aktiiviseksi/kurssilta poistuneeksi (Jamk-kurssin resurssivaatimusten mukaisesti)

Viikkoaikataulu:
~4 tuntia viikossa pakollisiin luokassa tapahtuviin toimintoihin (teoria, testaus ja toteutus demossa) -> Mahdollisesti kahdessa erillisessä istunnossa
~4-6 tuntia viikossa tehtäviin liittyvää itsenäistä työtä (viikko- ja muut), moduulitehtävät, luennoille valmistautuminen ja lopputuotteen tekeminen (kaiken tulee edistää opiskelijan lopputuotetta)

Tämä tarkoittaa, että tälle kurssille kannattaa varata joka viikko ~8-10 tuntia työaikaa!

Kurssi edellyttää myös, että jokaisella opiskelijalla on lopputuote esitettäväksi kurssin loppuun mennessä:
- Lopputuote osoittaa opiskelijan ymmärryksen ja taidot liittyen kurssin aiheisiin
- Kurssi päättyy lopputulosten esittelyyn toukokuussa

Tavoitteet

Objectives (goals):
The main objective is to have an understanding of the principles of three-dimensional animation. The student can who completes the course can determine the best animating techniques to achieve specific motions and gestures. The student learns to replicate various movements and apply it onto a prefabricated model using an armature rig and transfer the end results to a game engine. Basically, to understand the animation pipeline as a whole.

The student will learn the basic structures of animation pipeline, the relationship between the mesh and armature and how to use an 3D animation program to transfer animations to other programs.

Learning outcomes:
After completing this course you should be equipped to work as an animator for projects involving animated assets, such as games.

Course competences:
Cross-disciplinary competence in games
Game production competence

Sisältö

Have you ever wanted to create your own 3D animated characters or animations for different projects?

Do you aspire to unravel the secrets of movement? During the 3D animation course you develop the skills to add motion to a vast array of different models.

This course focuses on learning the basic concepts related to 3D animation: Armature design and creation, bone hierarchy, rigging, skinning, animation timeline, keyframe animation, actions, forward and inverse kinematics, motion graphs, animators / drivers (state controllers), constraints, animation blending, exporting/importing to game engine, and game engine animation related features.

Oppimateriaalit

Tässä kentässä kuvataan kurssin suorittamiseen vaadittava julkinen oppimateriaali.

Oppimateriaalit:
- Opettajan kirjalliset materiaalit
- Luentomateriaalit (Diat ja oppimisympäristössä)
- Tietokannat (oppimisympäristössä)
- Toteuttamiseen liittyvät materiaalit (oppimisympäristössä)
- Ylimääräistä luettavaa löytyy verkosta ja Books24x7:stä
- Oppimateriaalit löytyvät verkosta ja YouTubesta (tai kurssin tietokannasta)

Käytännöt ja käytetyt työkalut:
- Pelimoottorin kanssa yhteensopiva versionhallintasysteemi (Version Control System - VCS) (esim. Git, GitHub sijaintina)
- Pelimoottori (esim. Unity / Unreal Engine / Godot...)
- Pelimoottoriin liittyvä integroitu kehitysympäristö (IDE) (esim. Visual Studio / JetBrains...)
- Pelimoottoriin liittyvä ohjelmointikieli (esim. C# / C++...)
- 3D-mallinnus- ja animaatio-ohjelmisto (esim. Blender)

Joitakin työkaluihin liittyviä julkisia oppimateriaaleja:
- Blender Documentation Team.(2024). Blender manual [Dokumentaatiosivusto]. https://docs.blender.org/manual/en/latest/
- Unity Technologies. (2024a). Unity - Manual [Dokumentaatiosivusto]. https://docs.unity3d.com/Manual/index.html
- Unity Technologies. (2024b). Unity - Scripting API [Application Programming Interface -sivusto]. https://docs.unity3d.com/ScriptReference/index.html
- Unity Technologies. (2024c). Unity Graphics manual [Dokumentaatiosivusto]. https://docs.unity3d.com/Manual/Graphics.html

Opetusmenetelmät

Tässä kentässä kuvataan toteutuksessa käytetyt opetus- ja oppimismenetelmät ja miten opiskelijan ohjaus järjestetään.

Sekoitettu malli:
Ensisijainen toimitustapa on toimintojen yhdistelmä luokassa kampuksella ja tietyissä tapauksissa verkossa.
Jos COVID-19 tai muu vastaava tilanne kuitenkin vaatii, oppimista tuetaan verkkotoiminnoilla.

Toiminta syventää oppimista seuraavilla mahdollisilla tavoilla:
- Teoreettiset luennot ja testaus
- Yksilöllistä ja mahdollista ryhmätyötä (toteutus)
- Yksilölliset ja mahdolliset ryhmäharjoitukset, oppimistehtävät (tehtävät) ja reflektointi
- Opastus ohjattujen demojen ja lopputulosten arvioinnin muodossa (apua myös haasteisiin)

Kurssin toiminta voi sisältää myös:
- Projektipohjainen oppiminen
- Käänteinen oppiminen (aiheen oppiminen ennen teorialuentoja)
- Pistokokeet
- Aihekohtainen opetus
- Aihekohtainen tutkimus
- Tietokannan käyttö haasteisiin/ongelmiin/tutoriaaleihin (ongelmapohjainen oppiminen)

Osallistuminen mahdollisiin verkkotoimintoihin:
- Zoomaa käytetään online-toimintoihin
- Vaatii toimivan web-kameran, kuulokkeet ja mikrofonin
- Jos yksi tai useampi seuraavista puuttuu, osallistuminen voidaan hylätä

Tekoälyn (AI) käyttö:
- Tekoälyn ja tekoälyavusteisten työkalujen käyttö on sallittua ja suositeltavaa
- Puhdas kopiointi (plagiointi) on edelleen kiellettyä ja siitä seuraa asianmukaiset rangaistukset

Viralliset viestintäkanavat:
- Joukkueet (ensisijainen) ja sähköposti
- Uutiset (foorumi)
- DiscordApp / WhatsApp / muut viestit ovat henkilökunnan jäseniltä kiellettyjä
- Istunnot voidaan tallentaa ja linkit lisätä työtilaan (tallennuslupa pyydetään aina etukäteen osallistujilta)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tämä kenttä kuvaa yhteyksiä työelämään ja harjoitteluun.

Kurssilla voi olla vierailevia luennoitsijoita (pelialan asiantuntijoita) ja mahdollisesti retki (virtuaalinen tai fyysinen).

Mahdollinen kurssiprojekti jäljittelee tosielämän projektikokemuksia.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tämä kenttä ilmoittaa varsinaisen kokeen päivämäärän ja kellonajan sekä kaikki uusintamahdollisuudet.

Tällä kurssilla ei ole tenttiä!
- Jokainen opiskelija varaa 30 minuutin arviointiajan, jossa hän esittelee lopputuloksensa (portfolio) varmistaakseen kurssin suorittamiseen vaadittavat taidot ja tiedot
- Arviointi suoritetaan 1-on-1-arviointikeskusteluilla kurssin opettajan/opettajien kanssa
- Arviointipaikkojen varaaminen on mahdollista oppimisalustan kautta

Arvioinnin päivämäärä ja kellonaika:
- Toukokuun puoliväli
- Arviointien ja uusintojen tarkat päivämäärät ilmoitetaan kurssin aikana

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tässä kentässä kuvataan kurssin vaihtoehtoiset suoritustavat.

Sinulla on oikeus hakea opintosi hyväksilukemista, jos sinulla on aiempaa koulutusta (esim. muualla suoritettua yliopisto-opintoja), joka voidaan hyväksyä parhaillaan suorittamaasi tutkintoon.

Aiemman osaamisen tunnustaminen on mahdollista seuraavilla tavoilla:
- Korkeakouluopintojen hyväksilukeminen (korvaaminen tai sisällyttäminen)
- Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen

Tarkempaa tietoa:
- JAMKin tutkintosäännöt, 17 §
- https://www.jamk.fi/fi/opiskelijoille/tutkinto-opiskelija/aiemman-oppimisen-ja-kokemuksen-tunnustus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tässä osiossa kuvataan oppimistehtävät ja niiden suorittamiseen tarvittava aika sekä opiskelijan muut aikataulut.

5 opintopisteen työmäärä on 135 tuntia. Kuorma jakautuu seuraavasti:
- 55 tuntia luokassa tapahtuvaa ohjattua toimintaa
- 80 tuntia itsenäistä työskentelyä

Tämä on suunnilleen seuraavat tuntimäärät:
~55 tuntia: Luokassa harjoitukset (Luennot, testaus ja toteutus demossa)
~35 tuntia: Tehtävät (viikko- ja muut), moduulitehtävät ja valmistautuminen luennoille
~30 tuntia: Lopputuotteen tekemiseen liittyvä työ
~15 tuntia: Portfolion valmistelu (arviointia varten)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Sufficient (1): You have basic knowledge of 3D animation. You know the concepts of keyframe and timeline and understand what they mean. You can be productive in a limited role as an animator.

Satisfactory (2): You understand the basic process of 3D animation. You have a comprehension of the different stages of animation workflow and production pipeline. You understand the role of animator in the animation pipeline. You are able to produce a simple animated character in the game engine.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Good (3): You understand the concepts of 3D animation and can apply the gained knowledge in a real-life project. You can apply the skills and knowledge to solve problems in skinning, rigging, and keyframe placement. You are able to produce a complex animated character in the game engine.

Very good (4): You understand the concepts of 3D animation thoroughly and you will be able to analyze existing animations in detail. You can alter your workflows to achieve better results more quickly. You are able to produce a complex animated character and objects with simple animations in the game engine. You are also able to retarget and modify ready animations for character models. You can be productive in a role as an animator.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Excellent (5): You understand the concepts of 3D animation thoroughly and you will be able to analyze existing animations critically. You can analytically discuss animation details, such as fluency of motion, and present and defend (based on knowledge and evidence) your opinions. You are able to produce a complex animated character and objects with complex animations in the game engine. You can efficiently use automation in the production of animations and can evaluate different workflows to achieve the best possible result for the task at hand. You have done cooperation with another artist in your project(s).

Esitietovaatimukset

You need to posses modeling and texturing skills as well as game engine basics, and therefore this course is not for you are not familiar with modern game development tools and art production.

Sufficient skills in the 3D modeling software, the game engine, and other related tools.

Lisätiedot

Avoin amk 5
Edufutura 5

Siirry alkuun