Siirry suoraan sisältöön

Game Engine 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: HTGP0280-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.08.2024 - 18.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 30
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Opettajat
Risto Koskenkorva
Ryhmät
HTG23S1
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Opintojakso
HTGP0280

Toteutuksella on 28 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 49 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ma 26.08.2024 klo 10:15 - 12:15
(2 t 0 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Lecture
R35F406 Oppimistila UTI/TEKN
Ke 28.08.2024 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Demo
R35G205 Oppimistila KIKE/KOPA
Ma 02.09.2024 klo 10:15 - 12:15
(2 t 0 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Lecture
R35F406 Oppimistila UTI/TEKN
Ke 04.09.2024 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Demo
R35BP07.1 Monimuototila Marata/LIKE
R35BP07.2 Monimuototila Marata/LIKE
Ma 09.09.2024 klo 10:15 - 12:15
(2 t 0 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Lecture
R35F406 Oppimistila UTI/TEKN
Ke 11.09.2024 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Demo
R35G205 Oppimistila KIKE/KOPA
Ma 16.09.2024 klo 10:15 - 12:15
(2 t 0 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Lecture
R35F406 Oppimistila UTI/TEKN
Ke 18.09.2024 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Demo
R35G205 Oppimistila KIKE/KOPA
Ma 23.09.2024 klo 10:15 - 12:15
(2 t 0 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Lecture
R35F406 Oppimistila UTI/TEKN
Ke 25.09.2024 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Demo
R35G205 Oppimistila KIKE/KOPA
Ma 30.09.2024 klo 10:15 - 12:15
(2 t 0 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Lecture
R35F406 Oppimistila UTI/TEKN
Ke 02.10.2024 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Demo
R35G205 Oppimistila KIKE/KOPA
Ma 07.10.2024 klo 10:15 - 12:15
(2 t 0 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Lecture
R35F406 Oppimistila UTI/TEKN
Ke 09.10.2024 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Demo
R35G205 Oppimistila KIKE/KOPA
Ma 21.10.2024 klo 10:15 - 12:15
(2 t 0 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Lecture
R35F406 Oppimistila UTI/TEKN
Ke 23.10.2024 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Demo
R35G205 Oppimistila KIKE/KOPA
Ma 28.10.2024 klo 10:15 - 12:15
(2 t 0 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Lecture
R35AP10 Projektitila TIKO/BIT
Ke 30.10.2024 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Demo
R35G205 Oppimistila KIKE/KOPA
Ma 04.11.2024 klo 10:15 - 12:15
(2 t 0 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Lecture
R35F406 Oppimistila UTI/TEKN
Ke 06.11.2024 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Demo
R35G205 Oppimistila KIKE/KOPA
Ma 18.11.2024 klo 10:15 - 12:15
(2 t 0 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Lecture
R35F406 Oppimistila UTI/TEKN
Ke 20.11.2024 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Demo
R35G205 Oppimistila KIKE/KOPA
Ma 25.11.2024 klo 10:15 - 12:15
(2 t 0 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Lecture
R35F406 Oppimistila UTI/TEKN
Ke 27.11.2024 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Demo
R35G205 Oppimistila KIKE/KOPA
Ma 02.12.2024 klo 10:15 - 12:15
(2 t 0 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Lecture
R35F406 Oppimistila UTI/TEKN
Ke 04.12.2024 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Demo
R35G205 Oppimistila KIKE/KOPA
Ma 09.12.2024 klo 10:15 - 12:15
(2 t 0 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Lecture
R35F406 Oppimistila UTI/TEKN
Ma 16.12.2024 klo 10:15 - 12:15
(2 t 0 min)
Game Engine 2 HTGP0280-3004 - Lecture
R35F406 Oppimistila UTI/TEKN
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Tässä osiossa kuvataan kurssin aikataulu. Tarkoittaen, mitä tapahtuu joka viikko (rytmitys, ajoitus, viikoittaiset tehtävät, toteutuksen pakolliset osat)?

Kurssi koostuu 5 moduulista:
- Moduulit ovat 3-5 viikkoa pitkiä
- Jokainen moduuli on pakollinen ja sisältää viikoittaista luokassa tapahtuvaa toimintaa ja itsenäistä työtä
- Jokaisen moduulin lopussa on pakollinen moduulitehtävä, joka tarkistaa opiskelijan edistymisen ja moduuliin liittyvän ymmärryksen ja taidot
- Yksityiskohtainen moduulin sisältö tulee olemaan saatavilla oppimisympäristössä

Kurssi alkaa 3 viikon mittaisella moduulilla. Moduuli keskittyy kurssin esittelyyn, työkalujen ja ympäristöjen asettamiseen sekä ensimmäiseen sukeltamiseen kurssin aiheeseen. 1. moduulin loppuun mennessä jokaisen opiskelijan tulee täyttää seuraavat kriteerit:
- Osallistunut kaikkiin kurssin sisäisiin aktiviteetteihin (osallistui selvästi)
- On palauttanut moduulitehtävän, joka on hyväksytty
- Jos 1 tai useampi kriteereistä ei täyty, opiskelija katsotaan ei-aktiiviseksi/kurssilta poistuneeksi (Jamk-kurssin resurssivaatimusten mukaisesti)

Viikkoaikataulu:
~4 tuntia viikossa pakollisiin luokassa tapahtuviin toimintoihin (teoria, testaus ja toteutus demossa) -> Mahdollisesti kahdessa erillisessä istunnossa
~4-6 tuntia viikossa tehtäviin liittyvää itsenäistä työtä (viikko- ja muut), moduulitehtävät, luennoille valmistautuminen ja lopputuotteen tekeminen (kaiken tulee edistää opiskelijan lopputuotetta)

Tämä tarkoittaa, että tälle kurssille kannattaa varata joka viikko ~8-10 tuntia työaikaa!

Kurssi edellyttää myös, että jokaisella opiskelijalla on lopputuote esitettäväksi kurssin loppuun mennessä:
- Lopputuote osoittaa opiskelijan ymmärryksen ja taidot liittyen kurssin aiheisiin
- Kurssi päättyy lopputulosten esittelyyn joulukuussa

Tavoitteet

Objectives (goals):
The main objective is to become an efficient user of the game engine and its API. The student will learn more in-depth usage of the game engine, as well as programming own components instead of using pre-made. The student who completes the course has skills to implement and finalise more complex games from a technical perspective, taking advantage of a game engine. The student also has deeper understanding of game development, its terminology and their relation to the chosen game engine. Basically, to understand what a game engine and its API are, and how to use them to create ready games.

The student will learn more in-depth usage of the selected game engine with focus on extending earlier game development skills, as well as programming own components instead of using only pre-made.

Learning outcomes:
After completing this course, you are capable of making more complex games using the selected game engine.

Course competences:
Game production competence
Software engineering competence

Sisältö

Have you ever wanted to make a game of your own from scratch?

Game development is these days done widely by taking advantage of game engine middleware. Using such a middleware speeds up development and gives you more focus on developing the game mechanics instead of technology.

This course aims to extend your skills gained with the selected engine in Game Engine 1 course. The course focuses on providing skills to implement a finalized game with the game engine, with a major amount of functionality programmed by the student themselves.

Oppimateriaalit

Tässä kentässä kuvataan kurssin suorittamiseen vaadittava julkinen oppimateriaali.

Oppimateriaalit:
- Opettajan kirjalliset materiaalit
- Luentomateriaalit (Diat ja oppimisympäristössä)
- Tietokannat (oppimisympäristössä)
- Toteuttamiseen liittyvät materiaalit (oppimisympäristössä)
- Ylimääräistä luettavaa löytyy verkosta ja Books24x7:stä
- Oppimateriaalit löytyvät verkosta ja YouTubesta (tai kurssin tietokannasta)

Käytännöt ja käytetyt työkalut:
- Pelimoottorin kanssa yhteensopiva versionhallintasysteemi (Version Control System - VCS) (esim. Git, GitHub sijaintina)
- Pelimoottori (esim. Unity / Unreal Engine / Godot...)
- Pelimoottoriin liittyvä integroitu kehitysympäristö (IDE) (esim. Visual Studio / JetBrains...)
- Pelimoottoriin liittyvä ohjelmointikieli (esim. C# / C++...)

Joitakin työkaluihin liittyviä julkisia oppimateriaaleja:
- Microsoft. (2024). C# programming guide [Dokumentaatiosivusto]. https://docs.microsoft.com/en-us/dotnet/csharp/programming-guide/
- Unity Technologies. (2024a). Unity - Manual [Dokumentaatiosivusto]. https://docs.unity3d.com/Manual/index.html
- Unity Technologies. (2024b). Unity - Scripting API [Application Programming Interface -sivusto]. https://docs.unity3d.com/ScriptReference/index.html

Opetusmenetelmät

Tässä kentässä kuvataan toteutuksessa käytetyt opetus- ja oppimismenetelmät ja miten opiskelijan ohjaus järjestetään.

Sekoitettu malli:
Ensisijainen toimitustapa on toimintojen yhdistelmä luokassa kampuksella ja tietyissä tapauksissa verkossa.
Jos COVID-19 tai muu vastaava tilanne kuitenkin vaatii, oppimista tuetaan verkkotoiminnoilla.

Toiminta syventää oppimista seuraavilla mahdollisilla tavoilla:
- Teoreettiset luennot ja testaus
- Yksilöllistä ja mahdollista ryhmätyötä (toteutus)
- Yksilölliset ja mahdolliset ryhmäharjoitukset, oppimistehtävät (tehtävät) ja reflektointi
- Opastus ohjattujen demojen ja lopputulosten arvioinnin muodossa (apua myös haasteisiin)

Kurssin toiminta voi sisältää myös:
- Projektipohjainen oppiminen
- Käänteinen oppiminen (aiheen oppiminen ennen teorialuentoja)
- Pistokokeet
- Aihekohtainen opetus
- Aihekohtainen tutkimus
- Tietokannan käyttö haasteisiin/ongelmiin/tutoriaaleihin (ongelmapohjainen oppiminen)

Osallistuminen mahdollisiin verkkotoimintoihin:
- Zoomaa käytetään online-toimintoihin
- Vaatii toimivan web-kameran, kuulokkeet ja mikrofonin
- Jos yksi tai useampi seuraavista puuttuu, osallistuminen voidaan hylätä

Tekoälyn (AI) käyttö:
- Tekoälyn ja tekoälyavusteisten työkalujen käyttö on sallittua ja suositeltavaa
- Puhdas kopiointi (plagiointi) on edelleen kiellettyä ja siitä seuraa asianmukaiset rangaistukset

Viralliset viestintäkanavat:
- Joukkueet (ensisijainen) ja sähköposti
- Uutiset (foorumi)
- DiscordApp / WhatsApp / muut viestit ovat henkilökunnan jäseniltä kiellettyjä
- Istunnot voidaan tallentaa ja linkit lisätä työtilaan (tallennuslupa pyydetään aina etukäteen osallistujilta)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tämä kenttä kuvaa yhteyksiä työelämään ja harjoitteluun.

Kurssilla voi olla vierailevia luennoitsijoita (pelialan asiantuntijoita) ja mahdollisesti retki (virtuaalinen tai fyysinen).

Mahdollinen kurssiprojekti jäljittelee tosielämän projektikokemuksia.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tämä kenttä ilmoittaa varsinaisen kokeen päivämäärän ja kellonajan sekä kaikki uusintamahdollisuudet.

Tällä kurssilla ei ole tenttiä!
- Jokainen opiskelija varaa 30 minuutin arviointiajan, jossa hän esittelee lopputuloksensa (portfolio) varmistaakseen kurssin suorittamiseen vaadittavat taidot ja tiedot
- Arviointi suoritetaan 1-on-1-arviointikeskusteluilla kurssin opettajan/opettajien kanssa
- Arviointipaikkojen varaaminen on mahdollista oppimisalustan kautta

Arvioinnin päivämäärä ja kellonaika:
- Joulukuun puolivälistä tammikuuhun
- Arviointien ja uusintojen tarkat päivämäärät ilmoitetaan kurssin aikana

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tässä kentässä kuvataan kurssin vaihtoehtoiset suoritustavat.

Sinulla on oikeus hakea opintosi hyväksilukemista, jos sinulla on aiempaa koulutusta (esim. muualla suoritettua yliopisto-opintoja), joka voidaan hyväksyä parhaillaan suorittamaasi tutkintoon.

Aiemman osaamisen tunnustaminen on mahdollista seuraavilla tavoilla:
- Korkeakouluopintojen hyväksilukeminen (korvaaminen tai sisällyttäminen)
- Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen

Tarkempaa tietoa:
- JAMKin tutkintosäännöt, 17 §
- https://www.jamk.fi/fi/opiskelijoille/tutkinto-opiskelija/aiemman-oppimisen-ja-kokemuksen-tunnustus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tässä osiossa kuvataan oppimistehtävät ja niiden suorittamiseen tarvittava aika sekä opiskelijan muut aikataulut.

5 opintopisteen työmäärä on 135 tuntia. Kuorma jakautuu seuraavasti:
- 55 tuntia luokassa tapahtuvaa ohjattua toimintaa
- 80 tuntia itsenäistä työskentelyä

Tämä on suunnilleen seuraavat tuntimäärät:

~55 tuntia: Viikoittainen luokassa tapahtuva toiminta (Luennot, testaus ja toteutus demossa)
~35 tuntia: Tehtävät (viikko- ja muut), moduulitehtävät ja valmistautuminen luennoille
~30 tuntia: Lopputuotteen tekemiseen liittyvä työ
~15 tuntia: Portfolion valmistelu (arviointia varten)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Sufficient (1): You understand how to use the main functionality of the game engine and its API to create games. You are capable of creating a simple, but functional, game with the game engine. You are capable of using common scripts, functionalities and mechanics required for developing such a game. You can be productive in a limited role as a programmer.

Satisfactory (2): You are capable of using the game engine and its API to build a ready game that takes advantage of a variety game engine’s functionality. You are capable of creating common scripts, functionalities and mechanics required for developing such a game.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Good (3): You are capable of using the game engine and its API to build a ready game that takes advantage of a wide variety of functionality that the game engine supports, including complex scripting. You are capable of creating and analyzing scripts, functionalities and mechanics required for developing such a game.

Very Good (4): You are capable of using the game engine and its API to build a ready game that takes advantage of a wide variety of functionality that the game engine supports, including complex scripting. You are capable of creating, analyzing and modifying scripts, functionalities and mechanics required for developing such a game. You also have extended the game engine functionality or complex mechanics by yourself. Level of the scripts and work you produce is structurally good. You also have more in-depth knowledge on some specific part of the game engine. You can be productive in a role as a programmer.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Excellent (5): You are capable of using the game engine and its API to build and evaluate a complex game that takes advantage of a wide variety of functionality that game engine supports, including complex scripting. Level of the scripts and work you produce is structurally good. You also have more in-depth knowledge on several specific parts of the game engine. You have done cooperation with other game developer(s) in your project(s).

Esitietovaatimukset

You need to posses advanced skills in game programming and game engines and therefore this course is not for you are not familiar with modern game development and programming.

Sufficient skills in the programming language, the OOP paradigm, the game engine, and other related tools.

Siirry alkuun