Mobile Game Programming (5 op)
Toteutuksen tunnus: HTGP0290-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.08.2024 - 22.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
26.08.2024 - 18.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
- Opettajat
- Risto Koskenkorva
- Lucas Cosson
- Zsombor Faragó
- Ryhmät
-
HTG23S1Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
- Opintojakso
- HTGP0290
Toteutuksella on 26 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 45 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 03.09.2024 klo 14:45 - 16:45 (2 t 0 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Lecture |
R35B117
Oppimistila Marata/LITA/LIKE
|
To 05.09.2024 klo 16:00 - 17:30 (1 t 30 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Demo |
R35C129c
Muuntuva oppimistila
|
Ti 10.09.2024 klo 14:45 - 16:45 (2 t 0 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Lecture |
R35B117
Oppimistila Marata/LITA/LIKE
|
To 12.09.2024 klo 16:00 - 17:30 (1 t 30 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Demo |
R35C129c
Muuntuva oppimistila
|
Ti 17.09.2024 klo 14:45 - 16:45 (2 t 0 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Lecture |
R35B117
Oppimistila Marata/LITA/LIKE
|
To 19.09.2024 klo 16:00 - 17:30 (1 t 30 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Demo |
R35C129c
Muuntuva oppimistila
|
Ti 24.09.2024 klo 14:45 - 16:45 (2 t 0 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Lecture |
R35B117
Oppimistila Marata/LITA/LIKE
|
To 26.09.2024 klo 16:00 - 17:30 (1 t 30 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Demo |
R35C129c
Muuntuva oppimistila
|
Ti 01.10.2024 klo 14:45 - 16:45 (2 t 0 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Lecture |
R35F306
Oppimistila FF/KOPA Study Abroad/LIKE
|
To 03.10.2024 klo 16:00 - 17:30 (1 t 30 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Demo |
R35C129c
Muuntuva oppimistila
|
Ti 08.10.2024 klo 14:45 - 16:45 (2 t 0 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Lecture |
R35B117
Oppimistila Marata/LITA/LIKE
|
To 10.10.2024 klo 16:00 - 17:30 (1 t 30 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Demo |
R35C129c
Muuntuva oppimistila
|
Ti 22.10.2024 klo 14:45 - 16:45 (2 t 0 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Lecture |
R35B117
Oppimistila Marata/LITA/LIKE
|
To 24.10.2024 klo 16:00 - 17:30 (1 t 30 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Demo |
R35C129c
Muuntuva oppimistila
|
Ti 29.10.2024 klo 14:45 - 16:45 (2 t 0 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Lecture |
R35G206
Oppimistila UTI/TEKN IB/LIKE
|
To 31.10.2024 klo 16:00 - 17:30 (1 t 30 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Demo |
R35C129c
Muuntuva oppimistila
|
Ti 05.11.2024 klo 14:45 - 16:45 (2 t 0 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Lecture |
R35B117
Oppimistila Marata/LITA/LIKE
|
To 07.11.2024 klo 13:15 - 14:45 (1 t 30 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Demo |
R35F205
Oppimistila (aik)
|
Ti 19.11.2024 klo 14:45 - 16:45 (2 t 0 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Lecture |
R35G206
Oppimistila UTI/TEKN IB/LIKE
|
To 21.11.2024 klo 13:15 - 14:45 (1 t 30 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Demo |
R35F205
Oppimistila (aik)
|
Ti 26.11.2024 klo 14:45 - 16:45 (2 t 0 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Lecture |
R35G206
Oppimistila UTI/TEKN IB/LIKE
|
To 28.11.2024 klo 13:15 - 14:45 (1 t 30 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Demo |
R35F205
Oppimistila (aik)
|
Ti 03.12.2024 klo 14:45 - 16:45 (2 t 0 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Lecture |
R35B114
Oppimistila LITA/LIKE
|
To 05.12.2024 klo 13:15 - 14:45 (1 t 30 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Demo |
R35F205
Oppimistila (aik)
|
Ti 10.12.2024 klo 14:45 - 16:45 (2 t 0 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Lecture |
R35B117
Oppimistila Marata/LITA/LIKE
|
To 12.12.2024 klo 13:15 - 14:45 (1 t 30 min) |
Mobile Game Programming HTGP0290-3004 - Demo |
R35F205
Oppimistila (aik)
|
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Tässä osiossa kuvataan kurssin aikataulu. Tarkoittaen, mitä tapahtuu joka viikko (rytmitys, ajoitus, viikoittaiset tehtävät, toteutuksen pakolliset osat)?
Kurssi koostuu 5 moduulista:
- Moduulit ovat 3-5 viikkoa pitkiä
- Jokainen moduuli on pakollinen ja sisältää viikoittaista luokassa tapahtuvaa toimintaa ja itsenäistä työtä
- Jokaisen moduulin lopussa on pakollinen moduulitehtävä, joka tarkistaa opiskelijan edistymisen ja moduuliin liittyvän ymmärryksen ja taidot
- Yksityiskohtainen moduulin sisältö tulee olemaan saatavilla oppimisympäristössä
Kurssi alkaa 3 viikon mittaisella moduulilla. Moduuli keskittyy kurssin esittelyyn, työkalujen ja ympäristöjen asettamiseen sekä ensimmäiseen sukeltamiseen kurssin aiheeseen. 1. moduulin loppuun mennessä jokaisen opiskelijan tulee täyttää seuraavat kriteerit:
- Osallistunut kaikkiin kurssin sisäisiin aktiviteetteihin (osallistui selvästi)
- On palauttanut moduulitehtävän, joka on hyväksytty
- Jos 1 tai useampi kriteereistä ei täyty, opiskelija katsotaan ei-aktiiviseksi/kurssilta poistuneeksi (Jamk-kurssin resurssivaatimusten mukaisesti)
Viikkoaikataulu:
~4 tuntia viikossa pakollisiin luokassa tapahtuviin toimintoihin (teoria, testaus ja toteutus demossa) -> Mahdollisesti kahdessa erillisessä istunnossa
~4-6 tuntia viikossa tehtäviin liittyvää itsenäistä työtä (viikko- ja muut), moduulitehtävät, luennoille valmistautuminen ja lopputuotteen tekeminen (kaiken tulee edistää opiskelijan lopputuotetta)
Tämä tarkoittaa, että tälle kurssille kannattaa varata joka viikko ~8-10 tuntia työaikaa!
Kurssi edellyttää myös, että jokaisella opiskelijalla on lopputuote esitettäväksi kurssin loppuun mennessä:
- Lopputuote osoittaa opiskelijan ymmärryksen ja taidot liittyen kurssin aiheisiin
- Kurssi päättyy lopputulosten esittelyyn joulukuussa
Tavoitteet
Objectives (goals):
The objective of this course is to understand the differences between mobile and other game development. The student will learn basics of developing mobile games with game engine middleware and optimize it for a variety of mobile devices.
This course familiarizes you with building and optimizing your games to mobile environments.
Learning outcomes:
After completing this course, you will understand the special requirements for mobile games development and practical technical skills on developing them.
Course competences:
Game production competence
Software engineering competence
Sisältö
Have you ever wanted to make your game run a mobile platform?
Mobile games market has skyrocketed to a massive industry and most of us have played some mobile games. They are often smaller in scope than traditional desktop games and therefore faster to develop. However, mobile games also have their own special needs to take in account in development.
The course will focus on developing mobile games with selected game engine middleware. We will learn to create games of our own and optimize it for a variety of mobile devices.
Oppimateriaalit
Tässä kentässä kuvataan kurssin suorittamiseen vaadittava julkinen oppimateriaali.
Oppimateriaalit:
- Opettajan kirjalliset materiaalit
- Luentomateriaalit (Diat ja oppimisympäristössä)
- Tietokannat (oppimisympäristössä)
- Toteuttamiseen liittyvät materiaalit (oppimisympäristössä)
- Ylimääräistä luettavaa löytyy verkosta ja Books24x7:stä
- Oppimateriaalit löytyvät verkosta ja YouTubesta (tai kurssin tietokannasta)
Käytännöt ja käytetyt työkalut:
- Pelimoottorin kanssa yhteensopiva versionhallintasysteemi (Version Control System - VCS) (esim. Git, GitHub sijaintina)
- Pelimoottori (esim. Unity / Unreal Engine / Godot...)
- Pelimoottoriin liittyvä integroitu kehitysympäristö (IDE) (esim. Visual Studio / JetBrains...)
- Pelimoottoriin liittyvä ohjelmointikieli (esim. C# / C++...)
Joitakin työkaluihin liittyviä julkisia oppimateriaaleja:
- Microsoft. (2024). C# programming guide [Dokumentaatiosivusto]. https://docs.microsoft.com/en-us/dotnet/csharp/programming-guide/
- Unity Technologies. (2024a). Unity - Manual [Dokumentaatiosivusto]. https://docs.unity3d.com/Manual/index.html
- Unity Technologies. (2024b). Unity - Scripting API [Application Programming Interface -sivusto]. https://docs.unity3d.com/ScriptReference/index.html
Opetusmenetelmät
Tässä kentässä kuvataan toteutuksessa käytetyt opetus- ja oppimismenetelmät ja miten opiskelijan ohjaus järjestetään.
Sekoitettu malli:
Ensisijainen toimitustapa on toimintojen yhdistelmä luokassa kampuksella ja tietyissä tapauksissa verkossa.
Jos COVID-19 tai muu vastaava tilanne kuitenkin vaatii, oppimista tuetaan verkkotoiminnoilla.
Toiminta syventää oppimista seuraavilla mahdollisilla tavoilla:
- Teoreettiset luennot ja testaus
- Yksilöllistä ja mahdollista ryhmätyötä (toteutus)
- Yksilölliset ja mahdolliset ryhmäharjoitukset, oppimistehtävät (tehtävät) ja reflektointi
- Opastus ohjattujen demojen ja lopputulosten arvioinnin muodossa (apua myös haasteisiin)
Kurssin toiminta voi sisältää myös:
- Projektipohjainen oppiminen
- Käänteinen oppiminen (aiheen oppiminen ennen teorialuentoja)
- Pistokokeet
- Aihekohtainen opetus
- Aihekohtainen tutkimus
- Tietokannan käyttö haasteisiin/ongelmiin/tutoriaaleihin (ongelmapohjainen oppiminen)
Osallistuminen mahdollisiin verkkotoimintoihin:
- Zoomaa käytetään online-toimintoihin
- Vaatii toimivan web-kameran, kuulokkeet ja mikrofonin
- Jos yksi tai useampi seuraavista puuttuu, osallistuminen voidaan hylätä
Tekoälyn (AI) käyttö:
- Tekoälyn ja tekoälyavusteisten työkalujen käyttö on sallittua ja suositeltavaa
- Puhdas kopiointi (plagiointi) on edelleen kiellettyä ja siitä seuraa asianmukaiset rangaistukset
Viralliset viestintäkanavat:
- Joukkueet (ensisijainen) ja sähköposti
- Uutiset (foorumi)
- DiscordApp / WhatsApp / muut viestit ovat henkilökunnan jäseniltä kiellettyjä
- Istunnot voidaan tallentaa ja linkit lisätä työtilaan (tallennuslupa pyydetään aina etukäteen osallistujilta)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tämä kenttä kuvaa yhteyksiä työelämään ja harjoitteluun.
Kurssilla voi olla vierailevia luennoitsijoita (pelialan asiantuntijoita) ja mahdollisesti retki (virtuaalinen tai fyysinen).
Mahdollinen kurssiprojekti jäljittelee tosielämän projektikokemuksia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tämä kenttä ilmoittaa varsinaisen kokeen päivämäärän ja kellonajan sekä kaikki uusintamahdollisuudet.
Tällä kurssilla ei ole tenttiä! (ellei kurssin vetäjä vaihdu)
- Jokainen opiskelija varaa 30 minuutin arviointiajan, jossa hän esittelee lopputuloksensa (portfolio) varmistaakseen kurssin suorittamiseen vaadittavat taidot ja tiedot
- Arviointi suoritetaan 1-on-1-arviointikeskusteluilla kurssin opettajan/opettajien kanssa
- Arviointipaikkojen varaaminen on mahdollista oppimisalustan kautta
Arvioinnin päivämäärä ja kellonaika:
- Joulukuun puolivälistä tammikuuhun
- Arviointien ja uusintojen tarkat päivämäärät ilmoitetaan kurssin aikana
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tässä kentässä kuvataan kurssin vaihtoehtoiset suoritustavat.
Sinulla on oikeus hakea opintosi hyväksilukemista, jos sinulla on aiempaa koulutusta (esim. muualla suoritettua yliopisto-opintoja), joka voidaan hyväksyä parhaillaan suorittamaasi tutkintoon.
Aiemman osaamisen tunnustaminen on mahdollista seuraavilla tavoilla:
- Korkeakouluopintojen hyväksilukeminen (korvaaminen tai sisällyttäminen)
- Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Tarkempaa tietoa:
- JAMKin tutkintosäännöt, 17 §
- https://www.jamk.fi/fi/opiskelijoille/tutkinto-opiskelija/aiemman-oppimisen-ja-kokemuksen-tunnustus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tässä osiossa kuvataan oppimistehtävät ja niiden suorittamiseen tarvittava aika sekä opiskelijan muut aikataulut.
5 opintopisteen työmäärä on 135 tuntia. Kuorma jakautuu seuraavasti:
- 55 tuntia luokassa tapahtuvaa ohjattua toimintaa
- 80 tuntia itsenäistä työskentelyä
Tämä on suunnilleen seuraavat tuntimäärät:
~55 tuntia: Viikoittainen luokassa tapahtuva toiminta (Luennot, testaus ja toteutus demossa)
~35 tuntia: Tehtävät (viikko- ja muut), moduulitehtävät ja valmistautuminen luennoille
~30 tuntia: Lopputuotteen tekemiseen liittyvä työ
~15 tuntia: Portfolion valmistelu (arviointia varten)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Sufficient (1): You have basic knowledge of mobile game development. You know the steps to set up a development environment for building your game to one mobile platform and to make a simple game to run into it.
Satisfactory (2): You are capable of setting up a development environment for building your game to one mobile platform and are able to make a simple game to run in it. The game scales barely to multiple different mobile devices.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Good (3): You are capable of setting up and analyzing a development environment for building your game to one mobile platform and are able to make a simple game to run in the platform. The game scales nicely to multiple different mobile devices. You are also able to use some of the mobile device specific debugging and profiling tools to analyze your game during the development.
Very Good (4): You are capable of setting up and analyzing a development environment for building your game to one mobile platform and are able to make a complex game to run in the platform. The game scales well to multiple different mobile devices. You are also able to use advanced mobile device specific debugging and profiling tools to analyze and optimize your game during the development. You are skilled with main optimization tricks to make more complex games run on high performance.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Excellent (5): You are capable of setting up and analyzing a development environment for building your game to one mobile platform and are able to make a complex game to run in the platform. The game scales easily to multiple different mobile devices. You are also able to use advanced mobile device specific debugging and profiling tools to analyze and optimize your game during the development. You are skilled with main optimization tricks to make more complex games run on high performance and can evaluate different optimization ways. You are also capable of taking advantage of some mobile device specific special functionalities.
Esitietovaatimukset
You need to posses advanced skills in game programming and game engines and therefore this course is not for you are not familiar with modern game development.