Siirry suoraan sisältöön

Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: STTS2013-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.10.2024 - 18.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Toimintaterapeutti (AMK)
Opettajat
Jaana Ritsilä
Liisa Mattila
Vastuuopettaja
Liisa Mattila
Ryhmät
STT23S1
Toimintaterapeutti (AMK)
Opintojakso
STTS2013

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 29 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ke 30.10.2024 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassa STTS2013-3012
P2_D307 Oppimis- ja luovan toiminnan tila
To 31.10.2024 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassa STTS2013-3012
P2_D307 Oppimis- ja luovan toiminnan tila
Ti 05.11.2024 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassa STTS2013-3012
P2_D307 Oppimis- ja luovan toiminnan tila
Pe 22.11.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassa STTS2013-3012
P2_D307 Oppimis- ja luovan toiminnan tila
Ke 27.11.2024 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassa STTS2013-3012
Pk35_AP15 Puistokoti
To 28.11.2024 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassa STTS2013-3012
P2_D307 Oppimis- ja luovan toiminnan tila
Ti 03.12.2024 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassa STTS2013-3012
P2_D307 Oppimis- ja luovan toiminnan tila
To 05.12.2024 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassa STTS2013-3012
P2_D307 Oppimis- ja luovan toiminnan tila
Ti 10.12.2024 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassa STTS2013-3012
P2_D307 Oppimis- ja luovan toiminnan tila
To 12.12.2024 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassa STTS2013-3012
P2_D307 Oppimis- ja luovan toiminnan tila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Osallistu kontaktitunneille aikataulun mukaisesti.
Tee webinaareihin ja kontaktipäiviin liittyvät valmistautumistehtävät viimeistään ennen niiden alkua, mutta näitä
valmistautumistehtäviä voit tehdä jo aiemminkin. Havainnointitehtävän voit ajoittaa ryhmällesi sopivaan ajankohtaan opintojaksoa. Tenttiin valmistautuminen kannattaa aloittaa vasta opintojakson puolivälin jälkeen. Kaikki tehtävät tulee palauttaa opintojakson päättymiseen mennessä.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt toimintaperustaisten luotettavien arviointimenetelmien käyttöön ihmisen toimintaa ja osallistumista arvioitaessa. Ihmisen toiminnan ja osallistumisen tukemisen tulee perustua huolelliseen lähtötilaanteen arvioimiseen sekä tavoitteiden asettamiseen. Toimintaa ja osallistumista voidaan arvioida havainnoimalla toimintaa, haastattelemalla, itsearvioinnilla sekä mittaamalla.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen
Toimintaterapian teorieettisen perustan osaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat valita sekä käyttää asiakaskeskeisiä toimintaan perustuvia ja kohdentuvia arviointimenetelmiä luotettavasti toiminnan, asiakkaan kokemuksen ja osallistumisen arvioimiseksi. Osaat havainnoida sekä kuvata toiminnan laatua kirjallisesti ja sanallisesti. Ymmärrät toimintaan vaikuttavat tekijät ja toiminnan tilannesidonnaisuuden. Tiedät ei standardoidun ja standardoidun arviointimenetelmien erot, ja osaat valita tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä. Ymmärrät arviointimenetelmän ja sen käytön luotettavuuden ja käytettävyyden merkityksen menetelmien valinnassa. Osaat tarkastella toteuttamaasi arviointia eettisistä näkökulmista.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelet toimintaan perustuvia- ja kohdentuvia arviontimenetelmiä asiakkaan toiminnan, kokemuksen toiminnasta ja osallistumisen arvioimiseksi. Opettelet käyttämään arviointiamenetelmiä luotettavasti sekä eettisesti. Opiskelet miten toimintaa havainnoidaan toiminnan aikana. Paneudut arviointimenetelmällä saatujen tulosten tulkintaan sekä dokumentointiin sanallisesti ja kirjallisesti. Opettelet erottelemaan standardoidun ja ei-standardoidun arviointimenetelmän toisistaan sekä perehdyt mitä tarkoittaa arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus ja miten arviointia tarkastellaan ICF viitekehyksen valossa.

Oppimateriaalit

Fisher, A.G & Marterella, A. 2019. Powerful Practice. A Model for Authentic Occupational Therapy. Kappaleet 2 ja 3 (s15-56), kappale 6 (s131-215) sekä Appendix A B,C ja D (s327-377)

Hyvät arviointikäytänteet suomalaisessa toimintaterapiassa. Aralinna, V, Heiskanen, T, Juntunen, K., Kantanen, M. Kanto-Ronkanen, A., Karhula, M., Lautamo, T. 2021. Suomen Toimintaterapeuttiliitto.

Law, M. (2017) Measuring Occupational Performance. Supporting best practice in occupational therapy. SLACK Incorporated

Opetusmenetelmät

Opetus toteutetaan luokkaopetuksena. Opetukseen kuuluu opettajan pitämiä alustuksia, toiminnallisia oppimismenetelmiä, oppimisen ohjausta ja opiskeltavien arviointimenetelmien käytön harjoittelua.
Valmistaudut itsenäisesti oppimistilanteisiin erikseen annettujen materiaalien ja tehtävien avulla.
Peredyt tenttikirjallisuuteen sekä itsenäisesti että opettajan esittelemän ja jakaman materiaalin tuella.
Opiskelet havainnointiin perustuvaa arviointia harjoitustehtävän avulla ryhmätyönä.
Oppimisen ohjaamisessa hyödynnetään Moodle oppimisympäristön oppimisanalytiikkaa sekä opettajalta saatavaa palautetta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suoritat tentin itsenäisesti Moodle oppimisympäristössä opintojakson loppupuolella.
Tarkemmat tentin aukioloajat ja uusintamahdollisuudet ilmoitetaan Moodle -oppimisympäristössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson osittainen hyväksiluku on mahdollista ESI tai AMPS menetelmäkoulutuksen perusteella.
Englanniksi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5 op tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä. Tämän työmaäärän ajatellaan jakautuvan seuraavasti:

Osallistut luokkaopetukseen 32 tunnin ajan
Tutustut videomateriaaliin 6 tunnin ajan.
Teet valmistautumistehtäviä ja kirjallisia tehtäviä yhteensä 20 tuntia.
Perehdyt suomenkieliseen kirjallisuuteen 10 tunnin ajan.
Perehdyt englanninkieliseen kirjallisuuteen noin 40 tunnin ajan
Arvioit omaa oppimistasi ja osaamistasi 5 tunnin ajan.
Suoritat osaamistestin ja tentin, joihin käytät aikaa yhteensä enintään 5 tuntia.
Toteutat ryhmätyönä tehtävää harjoitustehtävää noin 20 tunnin ajan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Osaat valita toimintateperustaisen arviointimentelmän asiakkaan havainnointiin ja perustella valinnan asiakkaan tarpeella sekä menetelmän luotettavuus-, toistettavuus- ja käytettävyystekijöillä. Osaat analysoida asiakkaan toimintaa valitsemaasi menetelmää käyttäen. Kuvaat toiminnan laatua sekä sanallisesti että kirjallisesti tunnistaen toimintaan, kokemukseen omasta toiminnasta ja osallistumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät. Tunnistat toimintaan vaikuttavia asiakas ja ympäristötekijöitä sekä osaat harkita tarvetta tarkemmalle toimintavalmiukisen arviointia. Osaat selittää mikä ero on ei standardoidulla ja standardoidulla arviointimenetelmällä. Pohdit ja otat huomioon tekemäsi arvioinnin eettisyyden.

Esitietovaatimukset

Sinulla tulee olla edeltävänä osaamisena ymmärrys toimintaterapian arviointiprosessin eri vaiheista sekä toimintaterapeutin ja asiakkaan rooleista prosessissa. Lisäksi sinun tulee tietää miten asiakaskeskeisiä ja toimintaan kohdentuvia tavoitteita asetetaan ja sinulla tulee olla kokemusta haastattelu- ja itsearviointimenetelmien käytöstä.

Lisätiedot

Opintojakson suoritus arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty.
Arviointipäätös perustuu seuraaviin suorituksiin:
Suoritat tentin opintojakson kirjallisuudesta.
Suoritat osaamista mittaavan testin.
Teet havainnointiin liittyvän oppimistehtävän.

Siirry alkuun