Siirry suoraan sisältöön

Markkinointitutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: HL00CA80-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
Liiketalous (AMK)
Opettajat
Katja Ruokamo
Ryhmät
HTLMAR
Markkinointi, liiketalous
ZJA25SH
Avoin amk, lita
HTL24S1
Tradenomi (AMK), liiketalous, päivätoteutus
Opintojakso
HL00CA80
Toteutukselle HL00CA80-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson aikana tehdään 1–4 pienempää yksilötehtävää sekä yksi laajempi, pienryhmissä tehtävä tutkimusprojekti, jota suoritetaan teoriaopetuksen rinnalla koko opintojakson ajan.

Opintojakso päättyy valmiiden markkinointitutkimusten tulosten esittämiseen.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson suoritettuasi osaat suunnitella ja toteuttaa markkinointitutkimuksen, sekä hyödyntää markkinointitutkimusta monipuolisesti ja laajasti yritysten toiminnan kehittämisessä.

Opintojakson osaamiset
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelijalla on keskeiset tiedot suuntautumisvaihtoehtoon liittyvistä teorioista. Opiskelijalla on vähintään edistyneen aloittelijan taidot suuntautumisvaihtoehdon käytännön työtehtävistä.
Eettisyys: Opiskelija ymmärtää hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimii niiden mukaisesti.
Ennakoiva kehittäminen: Opiskelija osaa soveltaa kehittämisessä alan olemassa olevaa tietoa ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
Oppimaan oppiminen: Opiskelija osaa hankkia, kriittisesti arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alansa kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.
Työelämässä toimiminen: Opiskelija hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia omassa työssään.


Opintojakson osaamistavoite
Tällä opintojaksolla perehdyt markkinointitutkimuksen hyödyntämiseen osana liiketoiminnan kehittämistä ja johtamista. Tunnet markkinointitutkimukseen liittyvät keskeiset teoriat ja käsitteet ja ymmärrät niiden sisällöt. Ymmärrät markkinointitutkimuksen merkityksen markkinoinnin suunnittelussa ja johtamisessa. Osaat hyödyntää markkinointitutkimusta markkinoinnin suunnittelussa ja päätöksenteossa. Osaat laatia markkinointitutkimussuunnitelman ja valita soveltuvat tutkimusmenetelmät sekä perustella tekemäsi ratkaisut. Osaat laatia tutkimusraportin ja esitellä tulokset.

Sisältö

Opintojaksolla käsiteltäviä keskeisiä teemoja ovat markkinointitutkimuksen rooli päätöksentekoprosessissa, ongelman määrittäminen, tutkimussuunnitelman laatiminen, erilaiset markkinointitutkimustyypit, tiedonkeruu-, otanta- ja analysointimenetelmät sekä tutkitun tiedon tulkinta, raportointi ja esittely.

Aika ja paikka

Kontaktiluennot

Oppimateriaalit

Burns, Alvin C., ja Ann Veeck. Marketing Research. Ninth edition. Global edition. Pearson Education Limited, 2020. (Teos on saatavilla e-kirjana kirjaston kautta.)

Mäntyneva, Mikko, et al. Markkinointitutkimus. WSOY Oppimateriaalit, 2008.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen perehtyminen aihealueen teorioihin ja käsitteisiin
Kontaktiluennot
Mahdolliset vierailijaluennot
Yksilö- ja ryhmätyöt, joita tehdään koko opintojakson ajan
Yhteistyöorganisaation markkinointitutkimusprojekti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yhteistyöorganisaation markkinointitutkimusprojekti.

Lisäksi työelämäcaset luennoilla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson oppimistehtävät tehdään opintojakson alussa annetun aikataulun mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen).

Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen.

Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kuormitus on 135 tuntia. Opiskelijan ajankäyttö opintojakson aikana jakautuu seuraavasti:

Kontaktiluennot 18 h
Orientaatio 5 h
Itsenäinen opiskelu 20 h
Tehtävät 92 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Ymmärrät markkinointitutkimuksen keskeisiä käsitteitä ja teoriaa sekä menetelmiä ja kuvaat toteutusta näiden avulla. Käsittelet aihetta eri näkökulmista. Tulkitset tuloksia ja esität kehittämisehdotuksia. Toimit tutuissa ongelmanratkaisutilanteissa annetun ohjeen mukaan itsenäisesti. Tunnistat vuorovaikutustaitosi ja osaat toimia ryhmässä tavoitteellisesti. Tuot esille näkökulmasi ja perustelet sen. Otat vastuuta omasta työstäsi. Arvioit omaa markkinointitutkimusosaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi. Raportoit havainnollisesti, mutta raportti sisältää epäloogisuuksia ja puutteita. Kirjoitat jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia toistuvia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat Jamkin raportointiohjeistusta puutteellisesti.

Tyydyttävä 2
Sovellat markkinointitutkimuksen teoriaa ja keskeisiä käsitteitä sekä menetelmää, joita hyödynnät ratkaisun perusteluissa. Esität tulokseen perustuen soveltuvan ratkaisuehdotuksen. Osaat käytännön taidot, joilla selviät tutuissa tilanteissa. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteissa. Sovellat vuorovaikutustaitojasi eri tilanteissa ja kehität niitä. Otat vastuuta vertaisen työstä. Arvioit omaa markkinointitutkimusosaamistasi esimerkkien avulla ja esität kehittämisen kohteesi. Raportoit johdonmukaisesti ja havainnollisesti, mutta raportti sisältää puutteita. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta puutteellisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Analysoit ja luokittelet ratkaisuissasi markkinointitutkimuksen keskeisiä teorioita ja käsitteitä. Osaat yhdistää useita eri tietoja ja taitoja sekä menetelmiä toisiinsa, kun ratkaiset ongelmatilannetta. Analysoit ja vertailet tuloksia ja esität niiden perusteella soveltuvan ratkaisuehdotuksen. Hallitset käytännön taidot, joita tarvitset itsenäisen työn tekemisessä. Osoitat kykenevänsä ratkaisemaan alan ongelmia. Osaat organisoida ryhmän toimintaa ja otat vastuuta sen tehtävistä. Osaat argumentoida näkökulmaasi vuorovaikutustilanteissa. Analysoit omaa markkinointitutkimusosaamistasi ja kehittämiskohteitasi perustellen. Raportoit johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat Jamkin raportointiohjeistusta.


Kiitettävä 4
Arvioit, analysoit ja yhdistät ratkaisuissasi markkinointitutkimuksen keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä. Arvioit lopputulosta ja siihen johtanutta prosessia johdonmukaisesti ja perustellusti tavoitteisiin nojatuen. Osoitat kykyä erottaa olennaiset asiat ja tehdä perusteltu arvio ja ratkaisu kokonaistilanteesta alan monimutkaisessa ongelmassa. Esität soveltuvat johtopäätökset ja kehittämisen toimenpiteet. Hallitset käytännön taidot, joissa sovellat tietoa. Osaat organisoida yhteisön toimintaa ja ottaa vastuuta tehtävistä sekä ongelmanratkaisutilanteista tavoitteellisesti. Keskustelet vastavuoroisesti, jossa tavoitteena yhteisymmärrys ja osapuolten yhteistyön vahvistaminen. Otat vastuuta henkilöiden ja ryhmän kehittymisestä. Arvioit reflektoiden omaa osaamistasi eri osa-alueissa ja osoitat markkinointitutkimusosaamisen kehittymisesi. Raportoit loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä. Noudatat Jamkin raportointiohjeistusta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Arvioit kriittisesti ja hyödynnät ratkaisuissa ja ehdotuksissa relevantteja markkinointitutkimuksen teorioita, käsitteitä, tutkimusta, menetelmiä ja periaatteita. Määrittelet ja tulkitset keskeiset alaan ja kehittämiseen sisältyvät käsitteet ja teoriat ajankohtaiseen tietoon ja/tai tutkimuskirjallisuuteen perustuen. Osaat tuottaa uusia näkökulmia ja tehdä yleistyksiä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti prosessia, lopputulosta ja ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin. Hallitset käytännön taidot, joilla kehität toimintaa. Johdat tavoitteellisesti ottaen vastuuta tehtävistä tai projekteista monimutkaisissa ongelmanratkaisutilanteissa. Työskentelet yhteistyössä ja tuotat uusia tai luovia ratkaisuja ennakoiden toimintaympäristön muutoksia. Otat vastuuta ryhmän tai yhteisön kehittymisestä. Keskustelet vastavuoroisesti ja kyseenalaistaen kehittäen ryhmän myönteistä vuorovaikutusta. Reflektoit ja kehität markkinointitutkimusosaamistasi perustellen kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti. Raportoit vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden. Osoitat kriittistä ajattelua. Kirjoitat argumentoivaa, oivaltavaa ja virheetöntä asiatyyliä. Noudatat Jamkin raportointiohjeistusta.

Lisätiedot

Opintojakson arviointimenetelmiä ovat:

Osaamisen arviointi yksilötehtävissä.
Oman osaamisen arviointi markkinointitutkimusprojektiin liittyen.
Ryhmän vertaisarviointi markkinointitutkimusprojektiin liittyen.
Itsearviointi.

Siirry alkuun