Markkinoinnin automaatio (4 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BD61-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Sisältömarkkinointi ja sisältöjen tuottaminen
Tietosuojaan liittyvät näkökulmat
Markkinoinnin automaation prosessi ja työkalut
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojaksolla hankit ja arvioit markkinoinnin automaatioon liittyvää tietoa, teorioita ja menetelmiä. Tunnistat, ymmärrät ja osaat kuvata markkinoinnin automaation prosessin. Tunnistat markkinoinnin automaation merkityksen liiketoiminnassa. Tutustut automaation vaatiman sisältömarkkinoinnin tavoitteisiin, logiikkaan ja keinoihin.
Opintojakson osaamiset
Oppimaan oppiminen
Liiketoimintaosaaminen
Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson jälkeen osaat tuottaa markkinoinnin automaatioon soveltuvia sisältöjä. Tunnistat markkinoinnin automaation osaksi laajempaa markkinoinnin suunnittelun kokonaisuutta. Tunnet joitakin markkinoinnin automaation työkaluja ja osaat kuvata automatisoitavan asiakaspolun. Tiedät GDPR:n vaikutuksen verkossa tapahtuvaan myyntiin ja markkinointiin sekä asiakastiedon keräämiseen ja käyttöön.
Opintojaksolta saat valmiudet yrityksen markkinointiprosessien kehittämiseen ja automatisointiin.
Sisältö
Suunnittelet yritykselle liidien hankinnan ja markkinoinnin automaation prosessin. Harjoittelet sisältöjen tuottamista verkkoympäristöön. Tutustut markkinoinnin automaation ja sisällöntuotannon työkaluihin.
Aika ja paikka
Kontaktiopetus päiväryhmälle.
Oppimateriaalit
Hubspot Academy soveltuvin osin
Bergström, S., & Leppänen, A., 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita.
Muut oppimisympäristön materiaalit
Opetusmenetelmät
Opintojakso on jaettu teemoihin. Teemat tukevat oppimisprosessia ja teemat sisältävät seuraavia vaiheita:
1. Itsenäinen perehtyminen aiheeseen ja/tai oppimistehtäviä. (flipped learning)
2. Teemaan liittyviä alustuksia (luento, asiantuntijaluento).
3. Yhteisiä luentotehtäviä. (problem-based learning)
4. Ryhmätyöhön liittyvä workshop. (case study)
5. Tentti
Oppimistehtävien aineistot ja palautusmuodot vaihtelevat (teksti, kuva, video).
Ryhmätyö läpileikkaa kaikki opintojakson teemat.
Opiskelijoiden läsnäolo tarkastetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen alkamisesta. Opiskelijan tulee osallistua aloitusluennolle ja tehdä ennakkotehtävä jatkaakseen opintojaksolla.
Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien ja ryhmätyön perusteella. Arvosanaan voi vaikuttaa pakollisiin luentokertoihin osallistuminen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailuluentoja
Harjoitustehtävä case-yritykseen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Hylätyn tenttisuorituksen voi uusia kaksi kertaa opintojaksolla ilmoitettuna aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- luennot 18 tuntia
- oppimistehtävät ja opiskelumateriaaliin perehtyminen 60 tuntia
- tenttiin valmistautuminen ja tentti 30 tuntia
Yhteensä 108 opiskelijan työtuntia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1 Tunnet markkinoinnin automaation peruskäsitteet ja -menetelmät. Osaat tehdä yksinkertaisen markkinoinnin automaation suunnitelman. Osaat tuottaa sisältöä automaation tueksi.
Tyydyttävä 2 Hallitset markkinoinnin automaation peruskäsitteet ja -menetelmät. Osaat tehdä markkinoinnin automaation suunnitelman ja teet osittain tavoitteisiin perustuvia markkinointipäätöksiä. Osaat tuottaa osittain tavoitteisiin liittyvää sisältöä automaation tueksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3 Hallitset markkinoinnin automaation kokonaisuuden. Ymmärrät käsitteiden suhteet ja osaat tehdä valintoja markkinoinnin automaation suunnittelussa. Osaat tehdä tavoitteisiin perustuvia markkinointipäätöksiä. Osaat tuottaa tavoitteisiin soveltuvaa sisältöä automaation tueksi.
Kiitettävä 4 Hallitset markkinoinnin automaation kokonaisuuden ja osaat arvioida eri menetelmien tilanteeseen soveltuvuutta. Osaat kerätä, soveltaa ja välittää tietoa itsenäisesti. Raportoinnissasi hyödynnät lähteitä monipuolisesti. Teet toimivia strategisia valintoja markkinoinnin automaation suunnittelussa ja luotettavia markkinoinnin päätöksiä, jotka perustuvat selkeästi muodostettuihin tavoitteisiin. Tuotat tavoitteisiin ja kohderyhmälle soveltuvaa, visuaalisesti havainnollistettua sisältöä automaation tueksi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5 Hallitset markkinoinnin automaation kokonaisuuden ja osaat yhdistää sen yrityksen strategiaan. Arvioit kriittisesti ja perustelet tekemäsi valinnat. Keräät, sovellat ja välität tietoa itsenäisesti. Raportoinnissasi hyödynnät lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti. Suunnittelet erilaisia strategiaan pohjautuvia markkinoinnin automaation ratkaisuja. Osaat tehdä luotettavia markkinoinnin päätöksiä, jotka perustuvat selkeästi muodostettuihin tavoitteisiin. Osaat itsenäisesti tuottaa tavoitteisiin ja kohderyhmälle soveltuvaa, visuaalisesti vaikuttavaa sisältöä automaation tueksi. Perustelet kriittisesti tekemäsi valinnat.
Esitietovaatimukset
Markkinoinnin perusteiden hallinta, digitaalisen markkinoinnin perusosaaminen
Lisätiedot
Avoin amk 5
Opintojakso sisältää tentin. Ryhmätyön arviointi perustuu jatkuvaan palautteeseen.