UX Design (3 op)
Toteutuksen tunnus: HG00CF51-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 24.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 45
- Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
- Opettajat
- Kalle Raijonkari
- Ryhmät
-
HTG24S1Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
- Opintojakso
- HG00CF51
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
The course has a weekly cycle, where pre-materials are delivered, the contact lesson is held, and the independent assignment are given at the same cadence each week.
Tavoitteet
Kurssin tavoite:UX-suunnittelun kurssilla opit perusperiaatteet käyttäjäkokemuksesta ja ihmiskeskeisestä suunnittelusta peleissä. Ymmärrät peruskäsitteet ja -käytännöt liittyen käytettävyyteen, käyttäjäkokemukseen ja ihmiskeskeiseen suunnitteluun. Kurssin suoritettuasi olet oppinut käyttäjäkokemuksen suunnittelun perusteoreettisen kehyksen peleissä.
Kurssin kompetenssit:
Oppimisen oppiminen: Opiskelija ottaa vastuun ryhmäoppimisesta ja jakaa opitun muiden kanssa.
Etiikka: Opiskelija ottaa huomioon monimuotoisuuden ja saavutettavuuden toteuttamisen toiminnassaan.
Monitieteinen osaaminen peleissä: Opiskelija voi soveltaa taitojaan ja tietämystään erityisalalla pelituotannossa, -kehityksessä tai -suunnittelussa, tai muulla alalla, joka liittyy digitaalisiin peleihin.
Monitieteinen osaaminen peleissä: Opiskelija pystyy analysoimaan, arvioimaan ja kehittämään toimintaa tällä alalla.
Kurssin oppimistavoitteet:
Kurssin suoritettuasi tunnet käyttäjäkokemuksen suunnittelun perusteorian peleissä. Olet tutustunut peruskäytäntöihin ja käsitteisiin, jotka liittyvät pelien käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen.
Sisältö
Kurssin aikana opit käytettävyydestä, käyttäjäkokemuksesta ja ihmiskeskeisestä suunnittelusta teoreettisten ja käytännön esimerkkien avulla. Opit myös, miten nämä aiheet vaikuttavat pelien käyttäjäkokemukseen, ja osaat kommunikoida ja analysoida omaa suunnittelupäätöksiäsi ja käyttäjäkokemusta.
Oppimateriaalit
Mandatory learning materials will be provided in the course Moodle-space. Learning materials include videos, articles and links to e-books from Jamk’s library.
Recommended literature:
Bostan, B, Game User Experience and Player-Centered Design, 2020.
Norman, D. The Design of Everyday Things, 1988.
Opetusmenetelmät
This course will look at the topics of usability, user experience and user-centered design from the standpoint of game development. The course will be delivered as a flipped classroom: the students are provided with weekly online learning materials and individual assignments, after which the topics are examined through group assignments in class. During the course the students learn about the principles of usability, player-centered design and player experience by analyzing various games.
The course will be executed as weekly contact lessons and independent assignments. Jamk degree students are required to be present face-to-face, but students via open studies and cross-institutional studies can attend the course remotely by compensating for missing the contact lessons with extra independent assignments. Assignments and learning materials related to each topic will be delivered on a weekly basis.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
The assignments on the course are about real-world examples, with the possibility of collaborating with game companies.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
The course assessment is based on the final exam, with the assignments on the course affecting the grade. The exam is held at the end of the course, and it is a pen and paper exam conducted in a classroom or an auditorium.
For the exam, up to two re-sits can be arranged, if needed.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
You have the right to apply for recognition of your studies if you have prior learning (e.g. university studies completed elsewhere) that can be accredited towards the degree you are currently completing.
The recognition of prior learning is possible in three primary ways: accreditation (replacement or inclusion), recognition of informal learning and studification. More precise info: Jamk Degree Regulations, section 17.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
One credit corresponds to 27 hours of work, which means that the work load of 3 credits is approximately 81 hours.
The 81 hours will divide roughly in the following way:
Contact lessons: ~ 25 hours
Exam: ~3 hours
Individual work: ~ 53 hours
Students attending remotely via open studies or cross-institutional studies will compensate for the contact lessons by extra individual learning assignments based on the online materials provided in Moodle.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä (1): Ymmärrät peruskäsitteistön ja -käytännöt käyttökokemuksen suunnittelussa.
Tyydyttävä (2): Pystyt ymmärtämään peruskäsitteistön ja -käytännöt käyttökokemuksen suunnittelussa ja kykenet soveltamaan periaatteita suunnittelussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Ymmärrät käsitteitä ja konventioita, jotka liittyvät käyttäjäkokemuksen suunnitteluun, ja pystyt analysoimaan ja parantamaan suunnitelmien käyttäjäkokemusta.
Erittäin hyvä (4): Ymmärrät käyttäjäkokemuksen suunnitteluun liittyvät käsitteet ja konventiot ja pystyt arvioimaan, miten erilaiset suunnitteluratkaisut vaikuttavat käyttäjäkokemukseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen(5): Sinulla on kattava ymmärrys käyttäjäkokemuksen suunnitteluun liittyvistä termeistä ja käytännöistä. Pystyt kommunikoimaan muiden pelialan tekijöiden kanssa siitä, miten omat ja heidän suunnitteluratkaisunsa vaikuttavat käyttäjäkokemukseen. Sinulla on kyky kehittää tietämystäsi kurssin aiheista itsenäisesti.
Esitietovaatimukset
-