Siirry suoraan sisältöön

Ympäristön arviointi ja muokkaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: STTS2015-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 09.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 48
Koulutus
Toimintaterapeutti (AMK)
Opettajat
kp 502 Toimintaterapia 1 Virtuaaliopettaja
Anu Halonen
Jaana Ritsilä
Vastuuopettaja
Jaana Ritsilä
Ajoitusryhmät
Pienryhmä A (Paikkoja: 20 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä B (Paikkoja: 20 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
STT23SM
Toimintaterapeutti (AMK)
Pienryhmät
Pienryhmä A
Pienryhmä B
Opintojakso
STTS2015

Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 46 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 15.01.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3011
Webinaari
Ke 22.01.2025 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3011
Pk35_AP15 Puistokoti
Ke 22.01.2025 klo 14:00 - 18:00
(4 t 0 min)
Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3011
R35D207 Liikuntasali (HYVI)
To 23.01.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3011
P2_D307 Oppimis- ja luovan toiminnan tila
To 23.01.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3011
P2_D404 Kuntoutusinstituutti Rehalab
Pe 24.01.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3011
Webinaari
Ke 29.01.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3011
Webinaari
Ti 04.02.2025 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3011
Pk35_AP15 Puistokoti
Ti 04.02.2025 klo 14:00 - 18:00
(4 t 0 min)
Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3011
R35D207 Liikuntasali (HYVI)
Ke 05.02.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3011
P2_D206 Mäntyluokka
Ke 05.02.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3011
P2_D404 Kuntoutusinstituutti Rehalab
To 06.02.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3011
Webinaari
Ke 12.02.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3011
Webinaari
Ke 19.02.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3011
Webinaari
Ke 05.03.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3011
Webinaari
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit ymmärtämään ympäristön monimuotoisuutta sekä arvioimaan ja muokkaamaan ympäristöäa esteettömyyden näkökulmasta.

Osaamiset
Toimintaterapiaprosessin ja ammatillisen harkinnan osaaminen
Vastuullisen toimintaterapiatyöskentelyn osaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Käytyäsi tämän opintojakson sinulla on työvälineitä ympäristön esteettömyyden arviointiin ja keinoja ratkaista esteettömyyteen liittyviä ongelmia. Tunnet ympäristö- ja esteettömyys -käsitteiden monimuotoisuuden sekä ympäristön arvioinnin ja muokkaamisen perusteet.Olet tutustunut esteettömyyteen liittyviin tutkimus- ja kehittämistoimintoihin ja osaat toimia esteettömän ja muokattavissa olevan ympäristön luomiseksi. Tunnet työturvallisuuteen ja ergonomiaan vaikuttavia asioita sekä osaat huomioida yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan mahdollisuuksia vaikuttaa toiminnallisen oikeudenmukaisuuden toteutumiseen. Tunnet teknologian mahdollisuuksia asiakkaan etäohjauksessa.

Sisältö

Ympäristö ja esteettömyys käsitteinä ja tutustuminen niihin liittyvään tutkimustietoon

Kuntoutumistalo.fi Apuvälineet https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo/ammattilaisille/apuvälineet

Fyysisen esteettömyyden arviointi ja ympäristön muokkaaminen

Omaisten ja verkoston ohjaaminen (sosiaalisen ja kultturisen ympäristön muokkaaminen)

Digitaalisuus ja virtuaaliset ympäristöt esim. etätkuntoutusratkaisut ja arviointi asiakaslähtöisesti (VR, mobiiliteknologia, videovälitteisyys)

Oma ergonomia (fyysinen ja kognitiivinen), työssä jaksaminen

Pienapuvälineiden kokeilu ja käytön ohjaus asiakkaalle

Oppimateriaalit

Taylor, R. R. 2017. Kielhofner’s Model of Human Occupation. 5th ed. Wolters Kluwer.

Townsend, E. A. & Polatajko, H.J. 2007. Enabling Occupation II: Advancing an Occupational Therapy Vision for Health, Well-being & Justice through Occupation. CAOT Publications ACE: Ottawa, Ontario.

Ajankohtaiset verkkomateriaalit ja tutkimusartikkelit.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on kontaktiopetusta, verkko-opetusta, oppimistehtäviä ja tentti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op yhteiset oppimistilanteet (webinaarit / kontaktitunnit) sekä näihin valmistautuminen
1 op oppimistehtävä (ryhmätyönä)
1 op tentti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1

Opiskelija tunnistaa perustiedot ympäristön esteettömyydestä ja kodinmuutostöistä. Hän tunnistaa apuvälineiden käytön mahdollisuuksia sekä apuvälineiden hankintaprosessia. Opiskelija pystyy löytämään näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa, mutta tiedon hyödyntäminen asiakaslähtöisen toimintaterapeutin toteututtaman kotikäynnin suunnittelussa on niukkaa. (nämä arvioidaan oppimistehtävässä)

Opiskelijalla on välttävät tiedot (nämä arvioidaan tentissä)
• ympäristön moninaisuudesta
• ergonomiasta -
• työssä jaksamisesta
• toimintaterapiassa hyödynnettävästä teknologiasta
• saavutettavuudesta

Tyydyttävä 2

Opiskelija tunnistaa perustiedot ympäristön esteettömyydestä ja kodinmuutostöistä. Hän tunnistaa apuvälineiden käytön mahdollisuuksia sekä apuvälineiden hankintaprosessia. Opiskelija pystyy löytämään näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa ja käyttää sitä asiakaslähtöisen kotikäynnin toimintaterapeutin toteututtamasta suunnittelussa. Opiskelija listaa tietoja esteettömyydestä, apuvälineistä, apuvälineiden hankintaprosessista. (nämä arvioidaan oppimistehtävässä)

Opiskelijalla on tyydyttävät (nämä arvioidaan tentissä)
• ympäristön moninaisuudesta
• ergonomiasta -
• työssä jaksamisesta
• toimintaterapiassa hyödynnettävästä teknologiasta
• saavutettavuudesta

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3

Opiskelijalla on hyvät perustiedot ympäristön esteettömyydestä ja kodinmuutostöistä. Hän tarkastelee apuvälineiden käytön mahdollisuuksia sekä apuvälineiden hankintaprosessia. Opiskelija pystyy löytämään näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa, ja osaa tehdä asiakaslähtöisen suunnitelman toimintaterapeutin toteututtamasta kotikäynnistä, jossa hyödyntää tietoja esteettömyydestä, apuvälineistä, apuvälineiden hankintaprosessista ja huomioi asiakkaan toimintakyvyn. (nämä arvioidaan oppimistehtävässä)

Opiskelijalla on hyvät tiedot (nämä arvioidaan tentissä)
• ympäristön moninaisuudesta
• ergonomiasta
• työssä jaksamisesta
• toimintaterapiassa hyödynnettävästä teknologiasta
• saavutettavuudesta

Kiitettävä 4

Opiskelijalla on laajat tiedot ympäristön esteettömyydestä ja kodinmuutostöistä. Hän tarkastelee analysoiden apuvälineiden käytön mahdollisuuksia sekä apuvälineiden hankintaprosessia. Opiskelija perustelee asiakkaan tilannetta soveltaen näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa ja osaa tehdä asiakaslähtöisen suunnitelman toimintaterapeutin toteututtamasta kotikäynnistä, jossa käyttää monipuolisesti tietoja esteettömyydestä, apuvälineistä, apuvälineiden hankintaprosessista hyödyntäen ja huomioiden asiakkaan toimintakyvyn. (nämä arvioidaan oppimistehtävässä)

Opiskelijalla on kiitettävät tiedot (nämä arvioidaan tentissä)
• ympäristön moninaisuudesta
• ergonomiasta
• työssä jaksamisesta
• toimintaterapiassa hyödynnettävästä teknologiasta
• saavutettavuudesta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5

Opiskelijalla on laajat tiedot ympäristön esteettömyydestä ja kodinmuutostöistä Hän tarkastelee kehittävällä otteella apuvälineiden käytön mahdollisuuksia sekä apuvälineiden hankintaprosessia. Opiskelija perustelee asiakkaan tilannetta laajasti näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa monipuolisesti soveltaen ja osaa tehdä asiakaslähtöisen suunnitelman toimintaterapeutin toteututtamasta kotikäynnistä, jossa käyttää monipuolisesti ja innovatiivisesti tietoja esteettömyydestä, apuvälineistä, apuvälineiden hankintaprosessista hyödyntäen ja analysoiden asiakkaan toimintakykyä laajasti. (nämä arvioidaan oppimistehtävässä)

Opiskelijalla on erinomaiset tiedot (nämä arvioidaan tentissä)
• ympäristön moninaisuudesta
• ergonomiasta
• työssä jaksamisesta
• toimintaterapiassa hyödynnettävästä teknologiasta
• saavutettavuudesta

Lisätiedot

Oppimisen arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa. Arviointi perustuu opiskelijan suoritukseen tentissä ja oppimistehtävissä. Lisäksi opiskelijan tulee osoittaa osaamisensa oppimistilanteissa (webinaarit / kontaktitunnit) ja niihin liittyvissä ennakkotehtävissä.

Avoin amk: 3 joustavan väylän paikkaa

Siirry alkuun