Siirry suoraan sisältöön

Palvelujen markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: HM00CA15-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
06.10.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettajat
Janne-Valtteri Nisula
Ryhmät
ZJAMPT25S1
Avoin AMK, marata, amk-väylä, palveluliiketoiminta, päivätoteutus
MPT25S1
Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
Opintojakso
HM00CA15
Toteutukselle HM00CA15-3005 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Palvelujen markkinoinnin lähestymistapa ja konseptit
Asiakastutkimus ja kuluttjakäyttäytyminen
Palvelujen markkinointimix
Tuotelogiikka ja palvelulogiikka
Segmentointi, targetointi ja positionti
Markkinointiviestintä ja palvelujen brändäys

Tavoitteet

Opit palvelujen markkinoinnin periaatteet ja menestyvän palveluliiketoiminnan toimintoja. Saat kokonaisvaltaisen ymmärryksen palveluliiketoiminnasta. Opit palvelumuotoilun vaikutuksen ja merkityksen markkinoinnissa.

Sisältö

Palveluiden ja tuotteiden markkinoiden väliset erot
Kuluttajakäyttäymisen ja ostopäätösprosessin perusteet
Markkinointitutkimuksen perusteet ja markkinoiden analysointi
Palvelujen laatuajattelun hyödyntäminen asiakaskokemusta analysoidessa
Käyttäjäkokemus ja digitaalinen markkinointi

Oppimateriaalit

Wilson A., Zeithaml V., Bitner M. & Gremler D. 2016. Services Marketing: integrating customer focus across the firm (Third/Fourth European Edition). New York: McGraw-Hill Education

Kurssikirjan kappaleet 1-7 ja 16 kuuluvat kurssisisältöön. Lisäksi voi lukea kappaleet 11-13.

Kurssikirja on saatavilla e-kirjana Jamkin kirjaston kautta (vaatii kirjautumisen): https://janet.finna.fi/Record/jamk.993662044506251

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset, ryhmätyö ja tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssintentin ja uusintatenttien ajankohdat vahvistetaan kurssin alussa, ainakin toinen uusinta pidetään alkuvuodesta 2026.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ryhmätyö 60 tuntia, kurssilla työskentely ja opiskelu 75 tuntia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1 (välttävä)
Opiskelija tunnistaa palvelujen markkinoinnin keskeisiä käsitteitä sekä tunnistaa joitakin siihen liittyviä periaatteita ja lainalaisuuksia. Hän on tietoinen, että näitä sovelletaan palvelujen markkinoinnissa, mutta hahmottaminen käytännön tasolla on puutteellista.

2 (tyydyttävä)
Opiskelija tunnistaa palvelujen markkinoinnin keskeisiä käsitteitä sekä tunnistaa siihen liittyvät periaatteet ja lainalaisuudet. Hän on tietoinen, että näitä sovelletaan palvelujen markkinoinnissa, mutta hahmottaminen käytännön tasolla on osittain puutteellista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 (hyvä)
Opiskelija osoittaa kehittyvää palvelujen markkinoinnin eri osa-alueiden hallintaa sekä tietää siihen liittyvät periaatteet ja lainalaisuudet. Hän tietää, miten erilaisia palvelujen markkinoinnin osa-alueita käytetään liiketoiminnassa.

4 (kiitettävä)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa palvelujen markkinoinnin eri osa-alueet sekä ymmärtää siihen liittyvät periaatteet ja lainalaisuudet. Hän ymmärtää, miten erilaisia palvelujen markkinoinnin osa-alueita käytetään liiketoiminnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 (erinomainen)
Opiskelija osoittaa kokonaisvaltaista palvelujen markkinoinnin eri osa-alueiden hallintaa sekä hallitsee siihen liittyvät periaatteet ja lainalaisuudet. Hän ymmärtää, miten erilaisia palvelujen markkinoinnin osa-alueita käytetään ja sovelletaan liiketoiminnassa.

Lisätiedot

Ryhmätyön arviointikriteerit julkaistaan ryhmätyön yhteydessä.
Tentin rakenne, sisältövaateet ja pisteytys löytyy Moodlesta, se käydään läpi kurssin alussa.
avoin amk 15 (sis. max-määrään)

Siirry alkuun