Palvelujen markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: HM00CA15-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
06.10.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Palveluliiketoiminta (AMK)
- Opettajat
- Janne-Valtteri Nisula
- Ryhmät
-
ZJAMPT25S1Avoin AMK, marata, amk-väylä, palveluliiketoiminta, päivätoteutus
-
MPT25S1Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
- Opintojakso
- HM00CA15
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Palvelujen markkinoinnin lähestymistapa ja konseptit
Asiakastutkimus ja kuluttjakäyttäytyminen
Palvelujen markkinointimix
Tuotelogiikka ja palvelulogiikka
Segmentointi, targetointi ja positionti
Markkinointiviestintä ja palvelujen brändäys
Tavoitteet
Opit palvelujen markkinoinnin periaatteet ja menestyvän palveluliiketoiminnan toimintoja. Saat kokonaisvaltaisen ymmärryksen palveluliiketoiminnasta. Opit palvelumuotoilun vaikutuksen ja merkityksen markkinoinnissa.
Sisältö
Palveluiden ja tuotteiden markkinoiden väliset erot
Kuluttajakäyttäymisen ja ostopäätösprosessin perusteet
Markkinointitutkimuksen perusteet ja markkinoiden analysointi
Palvelujen laatuajattelun hyödyntäminen asiakaskokemusta analysoidessa
Käyttäjäkokemus ja digitaalinen markkinointi
Oppimateriaalit
Wilson A., Zeithaml V., Bitner M. & Gremler D. 2016. Services Marketing: integrating customer focus across the firm (Third/Fourth European Edition). New York: McGraw-Hill Education
Kurssikirjan kappaleet 1-7 ja 16 kuuluvat kurssisisältöön. Lisäksi voi lukea kappaleet 11-13.
Kurssikirja on saatavilla e-kirjana Jamkin kirjaston kautta (vaatii kirjautumisen): https://janet.finna.fi/Record/jamk.993662044506251
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, ryhmätyö ja tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssintentin ja uusintatenttien ajankohdat vahvistetaan kurssin alussa, ainakin toinen uusinta pidetään alkuvuodesta 2026.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ryhmätyö 60 tuntia, kurssilla työskentely ja opiskelu 75 tuntia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1 (välttävä)
Opiskelija tunnistaa palvelujen markkinoinnin keskeisiä käsitteitä sekä tunnistaa joitakin siihen liittyviä periaatteita ja lainalaisuuksia. Hän on tietoinen, että näitä sovelletaan palvelujen markkinoinnissa, mutta hahmottaminen käytännön tasolla on puutteellista.
2 (tyydyttävä)
Opiskelija tunnistaa palvelujen markkinoinnin keskeisiä käsitteitä sekä tunnistaa siihen liittyvät periaatteet ja lainalaisuudet. Hän on tietoinen, että näitä sovelletaan palvelujen markkinoinnissa, mutta hahmottaminen käytännön tasolla on osittain puutteellista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 (hyvä)
Opiskelija osoittaa kehittyvää palvelujen markkinoinnin eri osa-alueiden hallintaa sekä tietää siihen liittyvät periaatteet ja lainalaisuudet. Hän tietää, miten erilaisia palvelujen markkinoinnin osa-alueita käytetään liiketoiminnassa.
4 (kiitettävä)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa palvelujen markkinoinnin eri osa-alueet sekä ymmärtää siihen liittyvät periaatteet ja lainalaisuudet. Hän ymmärtää, miten erilaisia palvelujen markkinoinnin osa-alueita käytetään liiketoiminnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 (erinomainen)
Opiskelija osoittaa kokonaisvaltaista palvelujen markkinoinnin eri osa-alueiden hallintaa sekä hallitsee siihen liittyvät periaatteet ja lainalaisuudet. Hän ymmärtää, miten erilaisia palvelujen markkinoinnin osa-alueita käytetään ja sovelletaan liiketoiminnassa.
Lisätiedot
Ryhmätyön arviointikriteerit julkaistaan ryhmätyön yhteydessä.
Tentin rakenne, sisältövaateet ja pisteytys löytyy Moodlesta, se käydään läpi kurssin alussa.
avoin amk 15 (sis. max-määrään)