Siirry suoraan sisältöön

Määrä- ja tarjouslaskenta, aikataulu (4 op)

Toteutuksen tunnus: TRRTS005-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
Rakennusmestari (AMK)
Opettajat
Janne Koskenkorva
Ryhmät
TRY22S1
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
Opintojakso
TRRTS005
Toteutukselle TRRTS005-3005 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Tämän opintojakson tietoja ja taitoja tarvitset, jotta pystyt laskemaan kohteesta rakennustarvikemäärät ja hinnoittelun jälkeen tekemään kohteesta tarjouksen ja työaikataulun.
Opintojakson osaamiset:
- Teknologinen osaaminen
Opintojakson tavoite:
Osaat tehdä määrälaskentaa käytössä olevista suunnitelmista, siirtää määrät tarjouslaskentaohjelmaan ja hinnoitella ne työlajien ja materiaalien mukaisesti käyttäen litteroinnissa Talo -nimikkeistöjä. Pystyt määrälaskennan ja hinnoittelun jälkeen tekemään tarjouksen. Tunnistat rakennusprojektin erilaisia aikataulutyyppejä ja osaat valita niistä sopivimman käytettävään kohteeseen ja tehdä sen mukaisen aikataulun käyttäen aikatauluohjelmistoa.
Osaat hyödyntää tietomalleja määrälaskennassa.
Nämä ovat samalla opintojakson perustehtäviä.

Sisältö

Rakennushankkeen määrälaskenta, määrien siirto tarjouslaskentaohjelmaan, työlajien ja materiaalien hinnoittelu sekä tarjouksen tekeminen. Työvaiheiden litterointi Talo -nimikkeistöjen mukaisesti. Rakennusprojektin erilaiset aikataulutyypit.

Aika ja paikka

Kontaktitunnit lukujärjestyksen mukaan.

Oppimateriaalit

Rakennushankkeen kustannushallinta (Ratu)
Rakennushankkeen ajallinen suunnittelu ja ohjaus (Ratu)
Aikataulukirja 2024 (Ratu)
Rakennustöiden menekit (Ratu)
Rakennusosien kustannuksia (ROK)
Korjausrakentamisen kustannuksia (KOR)

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään seuraavia opetusmenetelmiä:
- Luennot
- Harjoitustyöt / Oppimistehtävät,
- Verkkotestit,
- jne.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yritysvierailut koululla mahdollisuuksien mukaan,
jne..

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat sovitaan Opintojakson ensimmäisellä kontaktitunnilla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen tai Hyväksilukeminen Jamkin Peppi ohjeistuksessa esitetyllä tavalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste tarkoittaa laskennallisesti keskimäärin 27 tunnin työtä. Kuormitus jakautuu eri tavoin opintojakson toteutustavasta riippuen.
-------------------
Tällä opintojaksolla ajankäyttö ja kuormitus jakautuu seuraavasti:
Kokonaiskuorma: 108 h
Kontaktiluennot: 60 h
Oppimista tukevat kotitehtävät: 26 h
Opintojaksolla tehtävät harjoitus-/projektityöt: 20 h
Oman osaamisen arviointi/vertaisarviointi: 2 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1): Opiskelija tunnistaa kaikki osaamistavoitteissa kuvatut asiat, ymmärtää niiden merkityksen ja hän osaa suorittaa opintojakson tavoitteiden mukaiset perustehtävät.

Tyydyttävä (2): Edellisten lisäksi opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä aiheita systemaattisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Edellisten lisäksi opiskelija osaa kuvata eri ratkaisujen vaikutuksia ja tehdä perusteltuja valintoja vaihtoehtojen välillä.

Kiitettävä (4): Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa oppimaansa itsenäisesti ja arvioida tekemiään ratkaisuja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Edellisten lisäksi opiskelija osoittaa opintojakson sisältöjen syvällistä tuntemusta ja kykyä jäsentää ja analysoida ratkaisujen vaikutuksia laajemmin.

Esitietovaatimukset

Talonrakennustekniikan perusteet, Rakentamistalous

Lisätiedot

Arviointimenetelmät:
- Tentti
- Harjoitustyö / Oppimistehtävät,
- Itsearviointi

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista ja kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli.

Ks. myös Arviointi

Siirry alkuun