Siirry suoraan sisältöön

Sport Marketing and Sales (5 op)

Toteutuksen tunnus: YH00CB53-3002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
Master's Degree Programme in Sport Business Management
Opettajat
Aila Ahonen
Vastuuopettaja
Pia Kreus
Ryhmät
YHS25S1
Master's Degree Programme in Sport Business Management
ZJAYHS25S1
Avoin AMK, lita, Yamk-väylä, Sport Business Management
Opintojakso
YH00CB53
Toteutukselle YH00CB53-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opintojakson tavoite
Tämän kurssin tavoitteena on korostaa urheilumarkkinoinnin ja -myynnin monipuolista puolta. Opit valitsemaan sopivan markkinointistrategian ja tekemään käytännön markkinointi- ja myyntitoimenpiteitä urheiluliiketoiminnan kontekstissa. Tämä kurssi on osa Sport Business Management -moduulia.
Tämän kurssin suoritettuasi sinulla on syvempi ymmärrys urheilumarkkinoinnin ja -myynnin ajankohtaisista aiheista. Osaat soveltaa tieteenala- ja poikkitieteellistä tietoa analysoidaksesi liiketoiminnan haasteita ja trendejä kansainvälisillä urheilualan markkinoilla ja esittääksesi ratkaisuja tulosten perusteella. Osaat hyödyntää urheilumarkkinoinnin strategioita ja suunnitella urheilumarkkinointia ja -myyntiä urheilujärjestöille.

Opintojakson osaaminen
Urheiluliiketoiminnan johtamisen osaaminen: Tarkastelet ja ymmärrät kriittisesti urheiluliiketoiminnan johtamisen ydinkäsitteitä ja hankit tietoa ja taitoja urheilujohtamisesta, urheilumarkkinoinnista, yrittäjyydestä ja rahoituksesta.
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus: Toimit tehokkaasti kansainvälisissä ja monikulttuurisissa työympäristöissä.
Työelämässä toimiminen: Hyödynnät toiminnassasi teknologian ja digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia.

Opintojakson osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuasi tunnet joitakin urheilumarkkinoinnin ja -myynnin käsitteitä. Pyrit toimimaan kansainvälisessä urheilubisneksessä ja tunnistamaan erilaisia urheilumarkkinoinnin strategioita ja myyntimenetelmiä. Löydät teknologian ja digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia urheilumarkkinoinnissasi ja -myynnissäsi. Pyrit osoittamaan strategisen johtamisen ja kriittisen ajattelun taitoja tutkimalla ja pohtimalla nykyaikaista urheilumarkkinoinnin ja myynnin teoriaa, politiikkaa ja käytäntöä.

Sisältö

Kurssin sisältö koostuu teorioista ja aiheista, kuten globaaleista urheilumarkkinoinnin trendeistä, markkinatutkimuksesta, dataan perustuvasta markkinoinnista, väijytysmarkkinoinnista, sponsoroinnista, brändäyksestä, myynnistä ja myynninedistämisestä.

Aika ja paikka

Intensiivipäivät 18.-20.9.2025; torstai 12-18, perjantai 9-16, lauantai 9-14.
Kurssin johdantoluento: aineisto annetaan orientaatiopäivänä 22.8.2025

Oppimateriaalit

Karg, A., Shilbury, D., Westerbeek, H., Funk, D., Naraine, M. (2022). Strategic Sport Marketing. London: Routledge. Available as e-book in Jamk library.
Ingram, T., LaForge, R., Avila, R., Schwepker, C., Williams, M. (2020). Sales Management, Analysis and Decision Making, London; Routledge, 10th edition.
Additional books:
Funk, D., Alexandris, K., McDonald, H. (2022). Sport consumer behaviour: marketing strategies. London: Routledge.
Seymour, A., & Blakey, P., (2021). Digital Sport Marketing. London: Routledge

Opetusmenetelmät

Opetus kampuksella - luentoja ja työpajoja, online sekä virtuaalista oppimista.
Pääasiallinen toteutustapa on kampuksella tapahtuvan opiskelun ja online webinaarien yhdistelmä. Kampusluennot syventävät oppimista luentojen, yksilö-ja ryhmätöiden sekä keskustelujen avulla.

Kurssin voi suorittaa myös itsenäisesti mutta se vaatii opiskelijalta enemmän yksilötyöskentelyä. Kaikki materiaali on Moodle oppimisympäristössä tarjolla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssi tarjoaa erilaisia yhteyksiä työelämään, kuten caseja, kansainvälisiä ja suomalaisia vierailijoita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei koetta.

Kansainvälisyys

Kurssilla käsitellään kansainvälisiä caseja. Kurssilla opettaa ulkomaalainen vieraileva professori.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit tutustua Jamkin tutkintosäännön 17§:ään harkitessasi opintojakson osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (hyväksilukemista) perustuen aiemmin hankkimaasi osaamiseesi ja opintojakson tavoitteisiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin työmäärä:
- opetus 18 tuntia
- kehittämistehtävät 60 tuntia
- etäluennot ja niihin valmistautuminen 12 tuntia
- itsenäinen työskentely ja lukeminen 45 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Tunnet joitakin urheilumarkkinoinnin ja -myynnin käsitteitä ja periaatteita. Tunnet teknologian ja digitalisaation. Tunnistat joitakin markkinointitiedon lähteitä ja niiden käyttöalueita. Yrität ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja niiden seurauksista ja pohtia niitä urheilumarkkinoinnin arvojen mukaisesti. Osaat kuvata, miten urheilumarkkinointiin ja -myyntiin liittyvää tietoa voidaan hyödyntää kestävien ratkaisujen ja toimintamallien löytämisessä, toteuttamisessa ja vakiinnuttamisessa. 

Tyydyttävä 2
Tunnet joitakin urheilumarkkinoinnin ja -myynnin keskeisiä käsitteitä ja periaatteita. Tunnet teknologian ja digitalisaation. Tunnistat eri markkinointitiedon lähteet ja niiden käyttöalueet. Otat vastuuta omasta toiminnastasi ja sen seurauksista ja pohdit niitä urheilumarkkinoinnin arvojen mukaisesti. Osaat kuvata, miten urheilumarkkinointiin ja -myyntiin liittyvää tietoa voidaan hyödyntää kestävien ratkaisujen ja toimintamallien löytämisessä, toteuttamisessa ja vakiinnuttamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Tunnet urheilumarkkinoinnin ja -myynnin keskeiset käsitteet ja periaatteet. Osaat hyödyntää teknologiaa ja digitalisaatiota. Etsit erilaisia markkinointitiedon lähteitä ja niiden käyttöalueita. Voit ottaa vastuun omasta toiminnastasi ja niiden seurauksista ja pohtia niitä urheilumarkkinoinnin arvojen mukaisesti. Osaat hyödyntää urheilumarkkinointiin ja -myyntiin liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien löytämisessä, toteuttamisessa ja luomisessa.

Kiitettävä 4
Osaat määritellä urheilumarkkinoinnin ja -myynnin keskeiset käsitteet ja periaatteet. Osaat hyödyntää teknologiaa ja digitalisaatiota. Osaat tarkastella kriittisesti erilaisia markkinointitiedon lähteitä ja niiden käyttöalueita. Voit ottaa vastuun omasta toiminnastasi ja niiden seurauksista ja pohtia niitä urheilumarkkinoinnin arvojen mukaisesti. Osaat hyödyntää tehokkaasti urheilumarkkinointiin ja -myyntiin liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimisessä, toteuttamisessa ja vakiinnuttamisessa. 

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen
Hallitset urheilumarkkinoinnin ja -myynnin keskeiset käsitteet ja periaatteet. Osaat ehdottaa ratkaisuja urheilumarkkinoinnin ja -myynnin haastaviin liiketoimintaongelmiin urheiluorganisaatioissa. Voit ottaa vastuun omasta toiminnastasi ja niiden seurauksista ja pohtia niitä urheilumarkkinoinnin arvojen mukaisesti. Osaat hyödyntää ja toteuttaa tehokkaasti urheilumarkkinointiin ja -myyntiin liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimisessä, toteuttamisessa ja vakiinnuttamisessa. 

Esitietovaatimukset

-

Lisätiedot

Kurssin arviointi perustuu kirjoitettuun kriteeristöön, sisältäen case tehtvät sekä isomman kehittämistehtävän.

Siirry alkuun