Siirry suoraan sisältöön

Music and Sound for Games (5 op)

Toteutuksen tunnus: HG00CI50-3002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
21.05.2026 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2.5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 50
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Opettajat
Kalle Raijonkari
Ilari Miikkulainen
Ryhmät
ZJAHTG25S1
Avoin AMK, Tiko, amk-väylä, BIT, tradenomi amk
ZJA26KI
Avoin amk, tiko
HTG25S1
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Opintojakso
HG00CI50
Toteutukselle HG00CI50-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

During the intensive period, the student will acquaint themselves with different audio creation processes with teacher guidance.
After the intensive period, the student can create their own timetable for the Final Boss project based on their other engagements.

Tavoitteet

Kurssin tavoite
Tämä kurssi keskittyy kiinnostaviin ajankohtaisiin ilmiöihin peliteollisuudessa. Tarjoamme erilaisia erikoistuneita kursseja lukuvuoden aikana, jotka liittyvät esimerkiksi peliäänisuunnitteluun (uudet ääniteknologiat, välimuistit), XR-teknologioihin (lisätty todellisuus, virtuaalitodellisuus, etäosallisuus), pelitaiteeseen, ohjelmointiin ja pelibisnekseen. Kurssin tarve nousee peliyhteisön, pelituotantoprogramman ja teollisuuden sidosryhmien tarpeista.

Kurssin suoritettuasi opit uusia peliteollisuuden taitoja edistyneellä tasolla, mikä on hyödyllistä urallasi peliteollisuudessa.

Kurssin kompetenssit
Monitieteinen osaaminen peleissä:
Opiskelija pystyy soveltamaan taitojaan ja tietämystään erityisellä pelituotannon, -kehityksen tai -suunnittelun alalla tai muulla digitaalisten pelien alaan liittyvällä tutkimusalueella.

Pelin tuotanto-osaaminen:
Opiskelija pystyy tuottamaan sisältöä peliprojektille ja työskentelemään työkalujen kanssa merkityksellisellä ja systemaattisella tavalla. Opiskelija pystyy tuottamaan arvoa peliprojektille työskennellessään tietyssä erikoisasiantuntijan roolissa.

Kurssin oppimistavoitteet
Sisältö vaihtelee ja riippuu peliyhteisön resursseista ja tarpeista. Lukuvuoden aikana toteutetaan yksi tai kaksi erilaista kurssia, ja ne, joilla on perus- tai edistyneet taidot ja osaaminen kyseisellä alalla, voivat osallistua kurssille.

Sisältö

Kurssin aikana opit käyttämään digitaalista äänityöasemaa, visuaalisen kuvaston ja äänen välisen suhteen, erilaisia äänisuunnittelun erityispiirteitä kuten sekoitus, mukautuva musiikki ja miten ääni toteutetaan peleissä sekä äänisuunnitteluprosessi. Opit myös kommunikoimaan äänisuunnittelijana muiden luojien kanssa ja äänisuunnittelijan roolin peliteollisuudessa.

Oppimateriaalit

Aristopoulos, M. The Game Music Toolbox, 2023.
Enns, M. Understanding Game Scoring, 2021.
Phillips, W. A Composer’s Guide to Game Music, 2014.
Sinclair, J-L. Principles of Game Audio and Sound Design, 2020.

Opetusmenetelmät

The course will be executed as a two-week intensive hybrid period, which is succeeded by individual project work over the summer. During the intensive period Jamk degree students are required to be present face-to-face, but students via open studies and cross-institutional studies are allowed to join remotely.

The course consists of case study and project-based learning. The course will be implemented by general lectures, learning assignments and practical project work. During the course the student will learn the basic terminology and the general mindset of music and sound design in games through practice; the student will learn the basics of how to use a digital audio workstation and become acquainted with other tools and the conventions of making game sounds and music.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Guest lecture from a game audio professional, schedule permitting.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

There will be no exam during this course.

The main basis for assessment is the individual summer project a.k.a. "Final Boss", where students showcase their learning. Completing smaller assignments and course activity as well as self-assessment will also contribute to the grade.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

You have the right to apply for recognition of your studies if you have prior learning (e.g. university studies completed elsewhere) that can be accredited towards the degree you are currently completing.

The recognition of prior learning is possible in three primary ways: accreditation (replacement or inclusion), recognition of informal learning and studification. More precise info: Jamk Degree Regulations, section 17.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

One credit corresponds to 27 hours of work, which means that the load of 5 credits is approximately 135 hours.

The 135 hours will divide roughly in the following way:
Intensive studies lectures: ~35 hours
Intensive studies self-study: ~35 hours
Final Boss: ~65 hours

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1): Ymmärrät pelisoundisuunnitteluun liittyvän peruskäsitteistön ja -käytännöt. Pystyt luomaan perustason äänisisältöä digitaalisella äänityöasemalla.

Tyydyttävä (2): Pystyt ymmärtämään peruskäsitteistön ja -käytännöt pelisoundisuunnittelussa omassa tuotannossasi. Pystyt luomaan äänisisältöä digitaalisella äänityöasemalla ja soveltamaan sitä muihin mediamuotoihin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Täytät edelliset kriteerit ja kykenet olemaan analyyttinen tuloksistasi. Pystyt vertailemaan työtäsi ammattistandardeihin ja huomaat parannuskohdat omassa työssäsi.

Erittäin hyvä (4): Täytät edelliset kriteerit ja osaat arvioida ja pohtia valintojasi äänisuunnittelun kontekstissa eri medioihin eri näkökulmista. Ymmärrät äänisuunnittelijan roolin pelikehitysprosessissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Täytät aiemmat kriteerit ja sinulla on kattava ymmärrys äänisuunnittelusta. Pystyt luomaan työtä ja toteuttamaan tuloksia pelikehityksen kontekstissa.

Siirry alkuun