Siirry suoraan sisältöön

Kehittämis- ja tutkimustoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: ZZPP0620-3233

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettajat
Tarja Niemelä
Ryhmät
MPT24KM
Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
Opintojakso
ZZPP0620
Toteutukselle ZZPP0620-3233 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso on jaettu kolmeen osaan

1 op Orientaatio tutkimukseen ja tiedonhankintaan
3 op Johdanto tutkimus- ja kehittämismenetelmiin ja niihin liittyvät harjoitukset
1 op Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen harjoitustehtävä ja opinnäytetyön aloituswebinaariin osallistuminen.

Jokainen osa sisältää itsenäisiä oppimistehtäviä ja tenttejä.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.

Opintojakson osaamiset:
Eettinen osaaminen
Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen

EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
Tutkimukset ja tiedonhaku
Tekniikan soveltaminen käytäntöön
Viestintä ja tiimityö

Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis- ja tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien yleisimmät vaihtoehdot. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät). Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin, osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen ja suunnitelman, jossa perustelet tekemäsi menetelmälliset valinnat. Tunnet opinnäytetyötä koskevan tutkimusetiikan ja toimit niiden ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti.

Sisältö

Tutkimusprosessi (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, avoin tiede)

Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset

Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö

Kuvaileva kirjallisuuskatsaus menetelmänä
- tutkimuskysymysten asettaminen, aineiston haku ja hankinta, aineiston keruu, aineiston laadun arviointi ja aineiston analysointi

Kvalitatiivinen tutkimus:
- yleisimmät kvalitatiiviset aineistonkeruumenetelmät, analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu

Kvantitatiivinen tutkimus:
- aineistonkeruu, mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät perustasolla hyödyntämällä esim. Webropolin analysointimenetelmiä (esim. tunnusluvut, suora jakauma, ristiintaulukointi, tilastollinen merkitsevyys), määrällisen tutkimuksen luotettavuustarkastelu (reliabiliteetti ja validiteetti)

Tutkimuksellinen kehittämistoiminta:
- kehittämisongelmien/-kysymysten asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi

Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta

Aika ja paikka

Opintojakson aikataulu
Opintojakso alkaa 27.8.2025 Moodle-oppimisympäristössä.

Webinaarit
ke 27.8.2025 kl. 17-19
ke 10.9.2025 kl. 17-19
ke 24.9.2025 kl. 17-19
ke 8.10.2025 kl. 17-19

Tarkemman aikataulun löydät Moodle-oppimisympäristöstä.
Opintojakso päättyy 19.12.2025.

Aikataulutettu verkossa toteutettava opintojakso
Kehittämis- ja tutkimustoiminnan opintojakso on kokonaan verkossa toteutettava aikataulutettu opintojakso. Tarkempi aikataulu on Moodlen työtilasta.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus

Eskola, J. & Suoranta, J. (2014 tai uudempi painos). Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.

TAI

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi.

TAI

Metsämuuronen, J. (toim.) (2006). Laadullisen tutkimuksen käsikirja. International Methelp.

JA

Metsämuuronen, J. (2011). Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: Opiskelijalaitos. 2. laitos (4. laitoksen pohjalta). International Methelp.

TAI

Vilkka, H. (2007). tai uudempi painos. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Tammi.

Opetusmenetelmät

Kehittämis- ja tutkimustoiminta on verkossa toteutettava aikataulutettu opintojakso. Toteutustapa sopii monimuoto-opiskelijoille.

Opiskelet Moodle-oppimisympäristössä. Moodle-ympäristöstä löydät opintojakson ohjeistukset, aikataulut, tehtävät ja opiskelumateriaalit. Osallistut myös webinaareihin. Webinaareissa reflektoit ja jaat oppimaasi vertaisopiskelijoidesi kanssa.Teet itsenäistä tiedonhankintaa ja sovellat oppimaasi yksilö- ja ryhmätyönä tehtävissä oppimistehtävissä.

Sinulla tulee olla käytössäsi kamera, kuulokkeet ja mikrofoni webinaareihin osallistuessasi
Opintojaksolla perehdyt erilaisiin tutkimus- ja kehittämismenetelmiin.

Harjoittelet tiedonhakua ja perehdyt opiskelualasi tutkimuksen perusteisiin. Opit tekemään perusteltuja valintoja opinnäytetyön tutkimusotteen ja tutkimusmenetelmien valintojen suhteen. Sovellat oppimaasi oppimistehtävissä ja tenteissä.

Hankit valmiuksia opinnäytetyön aloittamiseen tutustamalla opinnäytetyön erilaisiin toteutustapoihin. Perehdyt hyvän tieteellisen käytännön periaatteisiin ja opinnäytetyön eettisiin periaatteisiin.

Opintojakson opiskelu alkaa orientaatiolla tutkimuksen perusteisiin ja tiedonhakuun.

Opintojakson läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen aloituswebinaarista. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää sitä, että olet palauttanut 16.9.2025 mennessä Oppimistehtävän 1.


Ohjaus
Saat ohjausta Moodle-oppimisympäristössä (mm. kysymys- ja vastauspalsta) sekä webinaareissa. Webinaareja järjestetään noin kahden viikon välein. Ohjausta saat myös vertaisopiskelijoiltasi.

Palaute
Saat sekä laadullista että määrällistä arviointia ja palautetta opintojaksolla tehtyihin opiskelutehtäviin, tentteihin ja kehittämistutkimukseen sekä opinnäytetyön aihe-ehdotus -harjoitukseen.

Annat opintojakson toteutuksesta puoliväli- ja loppupalautteen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehtävän tutkimusharjoituksen voi halutessaan tehdä yritykselle.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla teet laadullisen ja määrällisen tutkimuksen tentit itse valitsemasi aikataulun mukaisesti.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla hyödynnät kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla on käytössä hyväksiluvun käytänteistä korvaaminen aiemmilla opinnoilla tai aiemmin hankitun osaamisen hyväksiluku. Tarkemmat ohjeet saat tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjeellinen ajankäyttösi 5 opintopisteen opintojaksolla on 135 työtuntia, joka jakautuu seuraavasti:

Orientaatio opintojaksoon 10 h
Oppimateriaaliin perehtyminen 30 h
Oppimistehtävien tekeminen 40 h
Tentteihin valmistuminen 30 h
Webinaarit 12 h
Opinnäytetyön aihe-ehdotus ja palautteen antaminen 13 h

Varaa työskentelyaikaa noin 8h/viikko.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Opiskelija tuntee kehittämis- ja tutkimusprosessin vaiheet. Hän tietää, miten hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa. Hän tunnistaa kehittämis- ja tutkimusmenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä. Hän osaa valita opinnäytetyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusmenetelmän. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Kiitettävä 4
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa valita omaan kehittämis- tai tutkimustyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusotteen ja -menetelmän ja perustella valintansa. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija osaa hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin
Hän osaa analysoida kehittämis- ja tutkimusmenetelmien eroja ja perustella kehittämis- tai tutkimusmenetelmien valinnan opinnäytetyöhönsä. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Lisätiedot

Arviointimenetelmät

Opintojaksolla oppimaasi arvioidaan osaamistavoitteisiin perustuen. Arvioinnissa huomioidaan opettajan antamaa palautetta, opiskelijan itsearviointia sekä vertaisilta saatua palautetta.

Opintojaksolla tekoälyn hyödyntämisessä, ohjeistuksissa ja mahdollisissa eettisissä kysymyksissä noudatetaan päivitettyjä Arenen suosituksia ja Jamkin sääntöjä.

Siirry alkuun