Erityispedagoginen tietoperusta (5 op)
Toteutuksen tunnus: AE00BO56-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
15.09.2025 - 15.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Aloituswebinaari: ke 17.9.2025 klo 16 - 18
Koontiwebinaari: to 27.11.2025 klo 15 - 18
Aloitus- ja koontiwebinaariin osallistuminen on välttämätöntä.
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt erityisen tuen arvoperustaan ja erityispedagogiseen tiedonmuodostukseen. Tutustut tieteellisiin julkaisuihin ja tarkastelet tutkimustiedon soveltavaa käyttöä erityiskasvatuksen ratkaisuissa. Pohdit erityisen tuen käytäntöjä ja pedagogisia ratkaisuja. Arvioit erityisen tuen vaikuttavuutta ja merkitystä yksilön ja yhteisön kannalta.
Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan
Kehittämisosaamista,
joka tarkoittaa valmiuksia perehtyä ja käyttää erityispedagogista tutkimustietoa. Kehittämisosaaminen konkretisoituu suunniteltaessa ja toteutettaessa inklusiivisia ratkaisuja.
Reflektio-osaamista,
joka tarkoittaa tiedostavaa reflektointia sekä kriittistä ja tutkivaa otetta koulutuksen, opetuksen ja erityisen tuen toteuttamiseen. Se on myös kykyä toimia ammatillisen erityisopetuksen ja erityisen tuen kehittämistyössä inklusiivisten periaatteiden mukaisesti.
Opintojakson osaamistavoite:
Noudatat työssäsi erityiseen tukeen liitettäviä ammattieettisiä periaatteita ja osaat käyttää erityispedagogiikan alan tutkimusta oman työsi perustan arvioinnissa ja kehittämisessä.
Sisältö
Erityiskasvatuksen teoria ja filosofia: käsitteistö ja käsitteet, toimintaa ohjaavat paradigmat, soveltava tieto käytännön toimintana. Erityispedagogiikka tieteenalana.
Soveltava tutkimus ammatillisen koulutuksen erityisen tuen kehittämisen välineenä. Ammatillisen erityisopetuksen tutkimusperustainen kehittäminen.
Tieteellisen tutkimuksen merkitys ja käytäntö erityisen tuen suunnittelun, toteutuksen ja kehittämisen välineenä. Erityiskasvatuksen ajankohtaiset teemat.
Oppimateriaalit
Ei tentittävää kirjallisuutta. Opintojakson erityispedagogiikan alan tutkimusjulkaisut ja muut soveltuvat tutkimukset, verkkosivut ja -julkaisut on kuvattu myös verkko-oppimisympäristön osioissa.
Perusteokset:
- Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Uudistettu 4. painos. Jyväskylä. PS-kustannus.
- Jahnukainen, M. & Harrikari, T. 2024. Lasten erityishuolto- ja opetus Suomessa. Osa 3, s. 281-393.
Lisäksi opintojaksolla tutustutaan ajankohtaiseen erityispedagogiseen tutkimuskirjallisuuteen.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksolla on kaksi kaikille tarkoitettua webinaaria: aloitus- ja koontiwebinaari. Muu työskentely tapahtuu itsenäisesti verkossa aineistoon perehtyen ja osioiden tehtäviä tehden. Tehtävissä käytettävään kirjallisuuteen perehtyminen ja sisältöjen analysointi tehdään peilaten asioita omaan työhön, ammattialaan ja kokemuksiin.
Opintojakson kouluttaja ohjaa ja opastaa aloituswebinaarissa sekä tarvittaessa sovittuna ajankohtana aineiston valinnassa ja sen käytössä sekä tehtävien tekemisessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen hankit osallistumalla aloitus- ja koontiwebinaariin, perehtymällä opintojakson aineistoihin ja tekemällä niihin liittyvät tehtävät.
Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat verkkokurssin tehtävillä sekä aktiivisella keskusteluun osallistumisella webinaareissa. Tehtävät osoittavat perehtyneisyyden opintojakson aineistoihin ja erityispedagogiikan alan kirjallisuuteen. Yksi tehtävistä on opintojakson osaamistavoitteet kokoava tehtävä ja siinä osoitat osaamisen kuvaamalla ja pohtimalla tarkastelemasi tutkimuksen menetelmällisiä valintoja, tulosten rakentumista, niiden merkittävyyttä ja soveltavaa käyttöä. Kirjaat tehtävään myös perusteltuja ehdotuksia jatkotutkimusaiheista. Opintojakson koontiwebinaarissa osoitat tieteenalan osaamista esittelemällä kokoavasta tehtävästä laatimasi koosteen, osallistumalla asiantuntevasti keskusteluun sekä antamalla kirjallisen vertaispalautteen yhdelle opiskelijakollegalle vastaavasta tehtävästä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä:
- aloituswebinaari 4 h
- koontiwebinaari 5 h
- itsenäistä työskentelyä 120 h
- vertaisarviointi ja itsearviointi 5 h
- palaute 1 h
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyn tason arviointikriteerit:
Kehittämisosaaminen:
Ymmärrät erityispedagogisen tutkimuksen tiedonrakentumisen ja soveltavan tiedon mahdollisuudet erityisen tuen käytännön ratkaisuihin. Osaat soveltaa tutkimustietoa oman työn ja työyhteisön erityisen tuen osaamisen kehittämiseen.
Reflektio-osaaminen:
Osaat reflektoida omaan ammattialaasi liittyviä peruskäsityksiä, arvoja ja asenteita liittyen moninaisuuteen, erityiseen tukeen ja osallisuuteen. Osaat asettaa itsellesi tavoitteita inklusiivisen toimintaympäristön kehittämiseksi.
Lisätiedot
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat webinaareihin aktiivinen osallistuminen, verkkoaineistoon perehtyminen ja hyödyntäminen. Arviointiaineistoa ovat myös opintojakson tehtävät, verkkokeskustelut ja itsearviointi.